Boj o rozmrazení vývoje motorů se vyostřuje a šéf týmu Red Bull F1 Christian Horner poskytl rozsáhlý rozhovor pro italský motoristický magazín Autosprint, v němž posunuje odhad ztráty motoru Renault na v letošní sezóně dominantní pohonnou jednotku Mercedesu na 75 koní.
Jedná se o další prohlášení, jež má politicky ospravedlnit uvolnění pravidel ohledně zmrazení vývoje motorů, které prosazují stáje Red Bull a Ferrari, jejichž motory za Mercedesem zaostávají, a proti kterému se stáj Mercedes přirozeně brání.
„Podíváte-li se na rychlosti v zatáčkách, jsme stále nejrychlejší,“ vysvětluje Horner. “Náš problém je nedostatek výkonu. Když ztrácíte 75 koní, pak už na ničem ostatním, čímž disponujete, nezáleží. Nemůžete dělat nic.“
Horner dále poukazuje na fakt, že FIA v minulých sezónách nikdy neváhala přibrzdit dominantní Red Bul l zavedením pravidel omezujících náskok Red Bullu v aerodynamické oblasti. „Věřím, že Renault nakonec dokáže ztrátu na Mercedes stáhnout, úkol to ale nebude jednoduchý.
Když totiž zmrazíte novou technologii ihned v její počáteční fázi, je velice těžké ji dovést k dokonalosti. V minulosti, vždy za účelem zpomalení Red Bullu, nevznikaly nikdy žádné pochybnosti nad změnou technických pravidel, tu nově omezujících dvojité difuzory, tu výfukové difuzory či mapování motoru. Když však přijde na změny ve zmrazení motorů a neměnnosti jednotlivých jeho součástí, hned jsou tu komplikace.“
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.
Isack Hadjar obdržel třímísta na startu za zdržení Carlose Sainze během kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Komisaři rozhodli, že jezdec Racing Bulls nedostatečně uvolnil trať, čímž ovlivnil soupeřovo měřené kolo.
Charles Leclerc byl po osmém místě v kvalifikaci v Kanadě viditelně zklamaný, protože věřil, že měl na pole position. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton bude startovat z pátého místa a míří na pódium.
Ve finální tréninkové jízdě na Grand Prix Kanady předjel jezdec Red Bullu Oscara Piastriho za červených vlajek, což je porušení pravidel. FIA tento incident vyšetřuje, protože takové prohřešky ohrožují bezpečnost a spravedlnost závodu.
George Russell potvrdil svou formu v Montrealu a druhým po sobě jdoucím pole position ukázal, že Mercedes opět nachází tempo. Pokud promění start ve vítězství, může tím zlomit dosavadní průběh sezóny a upevnit své postavení mezi elitou.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.