Nemilé zprávy se nevstřebávají lehko, zvláště pak ty, které se nás osobně dotýkají. Takové pocity jsem měl ve chvíli, kdy jsem se dnes dozvěděl o skonu novináře a motoristického odborníka Petra Minaříka.
Jako dítko školou povinné jsem hltal všechny možné články o milované F1 kde se dalo a odkud se dalo. Vedle Petra Haury a Toma Hyana v MOTORistické současnosti byl mým dalším oblíbeným nositelem informací právě Petr Minařík. Setkával jsem se s ním na stránkách časopisů, které na první pohled neměly s F1 moc společného - snad jen ABC mladých techniků a přírodovědců právě tou technikou mělo nárok. Důvěrné schůzky s jeho články také v denním tisku a například v Pionýrské stezce pak nabývaly pravidelnějšího rázu, ale netýkaly se pouze F1, zabrousili jsme na pole Rallye Paříž-Dakar i do dalších motoristických oblastí. Několik sešitů s pečlivě vystříhanými články to může doložit.
Jak pravil klasik - čas oponou trhnul - náhle tu byla nová éra a Petrovo jméno jsem nacházel v týdeníku AutoTip. Povzbuzen několika drobnými autorskými pokusy jsem se odvážil napsat do redakce, leč právě v té době se Petr zotavoval z automobilové nehody. Šlo však jen o odklad: pár týdnů nato už jsem si s ním domluvil telefonicky schůzku a krátce poté jsem v jeho strašnickém příbytku jen zíral, jak chudý je můj archiv. Dodnes lze jen těžko ocenit jeho vstřícnost, se kterou mi zapůjčil jednu z mnoha "biblí" formule 1, třebaže v italštině, takže po dlouhých letech pátrání, hledání a sepisování (kdepak internet!) jsem si mohl konečně vytvořit detailní databázi těch, kteří se v F1 pohybovali. Ale to nebylo zdaleka vše - pár dalších rozhovorů z dalších odvětví šíleně rychlých kol mi jenom potvrdilo to, co se o Petrovi říkalo. Dokonce si vzpomínám, že jeden ze svých prvních článků pro tehdy se rodící magazín Tempo! (dnes už existující pouze ve vzpomínkách a několika číslech navíc) jsem mu poslal k nahlédnutí. Stručné "Ale jo, dobrý" bylo tehdy jednou z nejhezčích pochval.
Jak jsem postupně kráčel autorskou činností, uvědomoval jsem si, že jeden z prvotních impulsů vzešel právě od Petra. Nechci tvrdit, že je přímo zodpovědný za mé historické exkurze, ale můj zájem pobídl a tím mě posunul ze sféry šuplíkové do zkraje nesměle veřejné. Když jsem před deseti lety vydal svou první knihu F1: Triumfy a tragédie, náhodou jsem se s ním po několika týdnech setkal a překvapilo mě, že mi bez jakékoli otázky či upomínky blahopřál. Dodal sice, že tam bylo pár úletů a já se ani nechtěl bránit důvody, za kterých ta kniha vznikala. Dodnes mi v uších zní: "Kdo by to tehdy řekl, že tě to nepustí..."
Petr Minařík bude chybět všem fanouškům motorsportu jako někdo, kdo je zásoboval svými názory a statěmi - a nebudou to výlučně čtenáři Světa motorů či AutoTipu, kde publikoval asi nejčastěji. Já sám se budu rád k jeho článkům vracet, vždyť i on měl oblíbenou historii nejen formule 1 a dokázal o ní poutavě psát.
Proto, Petře, naposledy díky a věř, že odešla jen část Tvé osobnosti.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.