Kanadští fandové Formule 1 se mohou těšit na dalších minimálně 10 ročníků místní Grand Prix.
Grand Prix Kanady zůstává v kalendáři Formule 1 pro dalších 10 let. Včera to oznámili organizátoři závodu, jejich aktuální smlouva letošním rokem končí. Budoucnost mezi závodníky i diváky oblíbeného závodu tak byla nejistá. Nejvíce se samozřejmě řešily peníze, které musí organizátoři za možnost pořádat závod zaplatit. Organizátoři budou muset kromě standardních poplatků za pořádání investovat i do modernizace okruhu na ostrově Île Notre-Dame. V roce 2015 organizátoři zaplatí startovní poplatek ve výši asi 386 milionů Kč a ten bude každým rokem o 2% stoupat.
Ve srovnání s poplatky placenými ostatními organizátory patří tento k těm nejnižším. Co se opatření v oblasti infrastruktury na okruhu, na kterém se jezdí už od roku 1978, týče, zde budou dle kontraktu organizátoři muset investovat asi 677,5 milionů Kč. Organizátoři se také snaží o to, aby jim připadly daňové výnosy spojené s pořádáním GP v odhadované výši lehce přes 4 miliardy. To ale musí řešit především s politickými autoritami, které tyto poplatky v Kanadě vybírají.
I takovýto pohled diváci v Montrealu mají(foto: Scuderia Toro Rosso)
Nicméně organizátoři v Montrealu věří, že se jedná pouze o otázku času, než toto povolení dostanou: "Pro nás je to jen formalita," řekl starosta Denis Coderre na tiskové konferenci. Jednání o pokračování tohoto závodu se přitom táhla už dlouho, ovšem až teď došlo ke shodě. Detaily smlouvy ale nebyly zveřejněny.
"Rádi bychom z velkolepé Grand Prix profitovali a učinili tak toto oznámení," pokračuje Coderre. Proč ale o detailech jednaly tak dlouho? "Nakonec je také důležité prodiskutovat ostatní zájmy. Byl jsem optimistický, že mohu udělat tuto smlouvu, ale nechtěli jsme podepsat za každou cenu."
"Občas má cenu si chvíli počkat, abychom se ujistili, že budeme mít tak skvělý závod jako dnes," říká starosta, který městu vládne půl roku. O smlouvě s Berniem Ecclestonem tedy jednal už jeho předchůdce. "Piloti to zde mají rádi, všichni mají rádi toto místo. Vášeň můžete všude cítit." Coderre prý Ecclestonovi vysvětlil, že Montreal je pro F1 důležitý, když se také odkazoval na historii a na otce a syna Villeneuveovi.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.