Kanadští fandové Formule 1 se mohou těšit na dalších minimálně 10 ročníků místní Grand Prix.
Grand Prix Kanady zůstává v kalendáři Formule 1 pro dalších 10 let. Včera to oznámili organizátoři závodu, jejich aktuální smlouva letošním rokem končí. Budoucnost mezi závodníky i diváky oblíbeného závodu tak byla nejistá. Nejvíce se samozřejmě řešily peníze, které musí organizátoři za možnost pořádat závod zaplatit. Organizátoři budou muset kromě standardních poplatků za pořádání investovat i do modernizace okruhu na ostrově Île Notre-Dame. V roce 2015 organizátoři zaplatí startovní poplatek ve výši asi 386 milionů Kč a ten bude každým rokem o 2% stoupat.
Ve srovnání s poplatky placenými ostatními organizátory patří tento k těm nejnižším. Co se opatření v oblasti infrastruktury na okruhu, na kterém se jezdí už od roku 1978, týče, zde budou dle kontraktu organizátoři muset investovat asi 677,5 milionů Kč. Organizátoři se také snaží o to, aby jim připadly daňové výnosy spojené s pořádáním GP v odhadované výši lehce přes 4 miliardy. To ale musí řešit především s politickými autoritami, které tyto poplatky v Kanadě vybírají.
I takovýto pohled diváci v Montrealu mají(foto: Scuderia Toro Rosso)
Nicméně organizátoři v Montrealu věří, že se jedná pouze o otázku času, než toto povolení dostanou: "Pro nás je to jen formalita," řekl starosta Denis Coderre na tiskové konferenci. Jednání o pokračování tohoto závodu se přitom táhla už dlouho, ovšem až teď došlo ke shodě. Detaily smlouvy ale nebyly zveřejněny.
"Rádi bychom z velkolepé Grand Prix profitovali a učinili tak toto oznámení," pokračuje Coderre. Proč ale o detailech jednaly tak dlouho? "Nakonec je také důležité prodiskutovat ostatní zájmy. Byl jsem optimistický, že mohu udělat tuto smlouvu, ale nechtěli jsme podepsat za každou cenu."
"Občas má cenu si chvíli počkat, abychom se ujistili, že budeme mít tak skvělý závod jako dnes," říká starosta, který městu vládne půl roku. O smlouvě s Berniem Ecclestonem tedy jednal už jeho předchůdce. "Piloti to zde mají rádi, všichni mají rádi toto místo. Vášeň můžete všude cítit." Coderre prý Ecclestonovi vysvětlil, že Montreal je pro F1 důležitý, když se také odkazoval na historii a na otce a syna Villeneuveovi.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.