MONTREAL - 1. TRÉNINK; V Kanadě začíná nejrychleji Fernando Alonso s Ferrari, které přivezlo několik vylepšení aerodynamiky i pohonné jednotky. O 16 tisícin zpět byl Lewis Hamilton, třetí příčka patří jeho týmovému kolegovi Nicovi Rosbergovi z Mercedesu, mistr světa Sebastian Vettel zajel čtvrtý čas. Těžké chvíle zažil Jules Bianchi, který svou Marussii poškodil nárazem o zeď.
Navzdory předpovědím začal úvodní trénink za slunečného počasí, proto všichni ihned vyrazili z boxů a do 4 min měli nainstalováno. Z nováčků dostal u Caterhamu šanci Američan Alexander Rossi místo Kamuje Kobajašiho, zbytek týmů nasadil pouze závodní jezdce.
Nikdo pro ostatní nechtěl čistit trať, proto piloti poté chvíli vyčkávali. Krom toho si stěžovali na příliš kluzký okruh, což Nico Hülkenberg potvrdil smykem při brzdění do zatáčky č. 8 a Daniel Ricciardo si škrtl o zeď na výjezdu z devátý zatáčky.
Ferrari kromě úprav motoru nasadilo nové přední křídlo s upravenými bočnicemi, nové bočnice v zadní části vozu, na kterém byla spousta flow-visu pro vyhodnocování proudění vzduchu. Mercedes představil nové křidélko v centrální části vzadu nad difuzorem, Red Bull upravené přední křídlo. Týmy krom toho pro Montreal přivezly pochopitelně křídla pro tvorbu nižší úrovně přítlaku než doposud.
Nico Rosberg vyráží k instalačnímu okruhu(foto: Mercedes AMG F1 Team)
První měřené kolo předvedl po čtvrt hodině Magnussen - 1:23,249 a 1:21,061 min, po chvíli jej překonali Grosjean a Hamilton (1:18,997 min). Po 30 min zavládlo ticho, týmy musely odevzdat první měkkou směs (na super-měkké nejezdily), která je určena pouze pro úvod prvního tréninku.
Podle Buttona bude zákazníci Mercedesu včetně McLarenu kvůli charakteristice okruhu Red Bullu a Ferrari blíže než tomu bylo v Barceloně či v Monaku: "Myslím, že jim všichni budeme blíže, podobně jako v Bahrajnu, díky tomu to bude zábavné. Na čele budou dva týmoví kolegové Mercedesu, a pak od 3. po 12. či 14. místo by to mělo být celkem vyrovnané. Snad budeme mezi těmi týmy."
Po 15 min pauze, kterou někteří využili k výměně dílů (Mercedes např. Rosbergovi odmontoval celou podlahu) se na okruh vydal Daniil Kvjat. Na čele byli piloti Mercedesu - Hamilton (1:18,088) a Rosberg (1:18,138), za nimi v polovině tréninku držel třetí místo Alonso (1:18,577).
Rossi si vedl velmi dobře (1:21,981), jezdi rychleji než závodní pilot Caterhamu Ericsson (1:23,984). Tým ho vybízel, aby se nesnažil "zajíždět příliš skvělá kola," protože měl pneumatiky stále na spodní hranici provozní teploty.
Lotus na bočnicích v Kanadě prezentuje svého sponzora - společnost EMC(foto: Lotus F1 Team)
Ricciardo se pohyboval na 7. místě (1:18,945), na konci dlouhé rovinky mu bylo naměřeno 319,8 km/h. Po hodině narazil Bianchi na výjezdu ze zatáčky č. 4 do zdi a s poškozeným vozem (spojovací tyč u zavěšení) mířil pomalu do boxů. Rosberg se po rovince řítil rychlostí 333 km/h.
Po 65 min Hamilton vylepšil svůj rekord - 1:17,254 (o téměř půl sekundy rychleji než Rosberg) a dostal se znovu do čela. Velmi rychlé kolo předvedl o 5 min později také Alonso - 1:17,238 min, čímž se dostal před Mercedesy.
Vergnemu selhalo úložiště energie, proto závěr musel vynechat. Dříve musel skončit i Gutiérrez kvůli řídicí elektronice pohonné jednotky Ferrari, Massu zradilo čerpadlo ERS systému Mercedesu.
Počty kol ujetých v prvním tréninku
Ke konci se již nikdo nezlepšil a Alonsovo Ferrari, které bylo na rozdíl od toho Räikkönenova vybaveno novou podlahou (pro druhý trénink si jí prohodí), na čele nikdo nepřekonal. Těsně za ním skončili Mercedesy a Vettel s Red Bullem, páté místo připadlo Bottasovi s Williamsem, za nímž se seřadily Ricciardo a oba McLareny.
Maximální rychlosti: 1. Rosberg - 333,1 km/h; 2. Pérez - 331,1; 3. Massa - 330,9; 4. Button - 330,1; 5. Hülkenberg - 329,5; 6. Hamilton - 329,2 ... 22. Räikkönen - 320,9 km/h.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Nejlepší sektory a maximální rychlosti
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.