Robin Frijns, testovací jezdec týmu Caterham se pravděpodobně ukáže v pátečním tréninku na okruhu v Bahrajnu. V rozhovoru popisuje, co čeká jezdce, než se dostanou do F1
Jak byste ukončil větu: Ve svém dětství jsem toužil být...Robin Frijns (RF): "Závodním jezdcem. Bylo mi pět nebo šest let, když si otec koupil čtyřkolku s obsahem 50 kubíků, často jsem se na ní vozil po zahradě. V sedmi jsem vyhrál místní mistrovství v motokárách. Nic zvláštního na tom nebylo, jeli jsme vždy po stejném okruhu, ale vítězství jsem vnímal pozitivně. V deseti jsem začal jezdit na větších okruzích pro motokáry."
Kdy jste si uvědomil skutečnost, že se chcete zabývat závody na profesionální úrovni?RF: "V roce 2008. Bylo mi 17, skončil jsem na druhém místě ve francouzském šampionátu KF2 - jednom z těch lepších v motokárách. Musel jsem se rozhodnout, jestli chci jezdit formulové discipliny. Změnil jsem styl jízdy, musel jsem si vyjasnit mnoho otázek, jednou z nich byla přítomnost financí pro prodloužení kariéry."
Musí mladí jezdci za všechno platit?RF: "Ano, už dlouhou dobu. Motokáry jsou hodně drahou zálibou, i když se jezdí jen tak. Když v nich chcete závodit, musíte být členem týmu. Přijdete a oznámíte: tady jsou moje výsledky a tady jsou moje peníze. Když je tým spokojen s oběma položkami, tak jste uspěl. Pak je otázkou, co dál. Automobilový sport není jako fotbal, kde nejlepší postupují do vyšší soutěže. Mezi motokárami a F1 je množství různých nezávislých sérií. Když se chcete dostat na vrchol, musíte každý rok postoupit o něco výš - do série se silnějšími motory, rychlejšími vozy. Pak samozřejmě rostou i náklady na účast v závodech."
O jak vysokých částkách mluvíme?RF: "V motokárách pro starší jezdce se jedná o 30 až 50 tisíc EUR, v nižších formulových disciplinách, například Formuli BMW se jedná o šesticiferní sumy. V GP2 stojí jedna sezona přibližně 2 miliony EUR. Do F1 musíte investovat jako minimum 6 milionů EUR - když jste skutečně rychlý a nepůsobíte v každé nižší sérii déle než jednu-dvě sezony. Já jsem to absolvoval naštěstí v rychlém tempu."
Kdo za to všechno platí?RF: "Mnoho jezdců je z bohatých rodin, jejich rodiče jsou řediteli velkých společností. Horší je, když finance musíte hledat tak jako já. Musíte si zídkat sponzory a všechny peníze věnovat jen na závodění. Jezdec musí být rychlý na okruhu a současně si musí hledat kontakty s lidmi, zajistit si jejich pomoc při plnění svých snů."
Robin Frijns s Caterhamem CT05 (foto: Team Caterham F1)
Kolik Vás stojí kontrakt s týmem Caterham?RF: "Tak na tuto otázku Vám nemohu odpovědět. Jsem rád, že jsem našel tým, který se nezajímal jen o mé peníze, ale chce mi pomoci stát se lepším jezdcem a připravit mě pro mou delší kariéru. V F1 závodí 22 jezdců, z nich jedna třetina přinese týmu víc peněz, než jsou náklady na jejich závodění. Jsou i jezdci jako Sebastian Vettel, kterých si týmy cení a chtějí s nimi uzavřít dlouholeté smlouvy, ale většinou chtějí jezdci smlouvy s týmy, ne naopak."
Jako testovací jezdec se nedostanete za volant příliš často. Co děláte, když nejezdíte?RF: "Musím se připravovat na ty minuty, které absolvuju v kokpitu vozu. Udržuju se ve formě, trénuju, posiluju krční svalstvo. Naneštěstí žádný trénink nenahradí skutečnou jízdu ve voze F1. Kromě toho aktivně pracuju na simulátoru. Dá se porovnat s ohromnou PlayStation. Společně s inženýry vyhodnocujeme jednotlivé momenty, posuzujeme, jak být na okruhu rychlejší."
Kvůli své kariéře mnoho věcí obětujete. Je tato práce pro Vás ta pravá? RF: "Mladí jezdci a především jejich rodiče by si měli uvědomovat výšku rizika. Někdo je úspěšný, například Michael Schumacher nebo Sebastian Vettel. Vím ale o mnoha rodinách, které investovaly hodně peněz bez dosažení cíle. Ale když už jste v F1, tak je to práce snů."
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.