Japonský jezdec je po roční pauze připraven znovu soutěžit v F1. Mezitím se změnila, ale podle Kobajašiho je stále takovou, ve které chtěl vždy být.
Návrat pilotů do Formule 1 po roční pauze je zřídkavým jevem. Když zůstal na konci roku 2012 Kamuj Kobajaši bez smlouvy, uspořádali fanoušci finanční sbírku, aby mohli prodloužit kariéru japonského jezdce. Vloni se Kobajašimu zůstat nepodařilo, ale letos bude jezdit za Caterham.
Kamuj, jaké to je být zpět? Kamuj Kobajaši (KK): „Samozřejmě velmi dobré. Návrat do F1 byl vždy mým cílem, takže mě těší, že jsem zpět. Jsem rád za sebe, za mé fanoušky a za každého, kdo miluje F1. A jsem rád, že se mi to podařilo s Caterhamem. Mezi mým nynějším týmem a týmy, kde jsem byl předtím, existuje mnoho rozdílů. Ale oni chtějí tak moc uspět, líbí se jim, že se účastním jejich boje, toho jsem si byl vědom od prvního momentu, když jsem je navštívil na jejich základně.“
Můžete říct, jak k tomu došlo?KK: „Začalo to několika konzultacemi na konci roku 2013. Pak jsem jel do Leafieldu a potkal jsem se s Cyrilem Abiteboulem (šéfem týmu Caterham) a několika lidmi, kteří pracovali na simulátoru. Viděl jsem tam několik lidí, které jsem znal z Toyoty, to byl jen plus k mému dobrému pocitu z návštěvy Caterhamu.
Pak jsem se potkal s Tony Fernandesem (šéfem Caterhamu). Rychle jsme zjistili, že máme mnoho společného. Je to chlap s mnoha velkými sny a pořád pracuje na tom, aby se mu splnily. Byl rád, že jsem ochoten jezdit bez nároku na plat a že můžu vzít sebou peníze, které mí skvělí fanoušci darovali do fondu KAMUI SUPPORT.“
Jeden rok bez F1, jak se to projeví na výkonech? Jak dlouho Vám bude trvat, než se dostanete do závodní formy? Kolik času Vám dal tým? KK: „Nebude to trvat dlouho. Závodil jsem i vloni. Ne sice v F1, ale tvrdě jsem trénoval, takže jsem na návrat do F1 připraven z mentální i fyzické stránky. Letos jsou navíc nová pravidla, takže přizpůsobit se musí každý. Možná to bude pro mě lehčí, když nemusím ze sezony na sezonu sednout do úplně nového vozu. Každopádně jsem připraven.“
Trénoval jste vloni jen proto, že jste doufal v návrat? Dlouho to vypadalo, že z toho nebude nic…KK: „Jak jsem řekl, stále jsem závodil, takže má fyzička je na vysoké úrovni – jsem připraven.“
Caterham vkládá do Vás své naděje, hodně Vám věří. Vloni skončil na posledním místě, zoufale potřebuje aspoň jeden dobrý výsledek, doufá, že mu ho zabezpečíte. Uvědomujete si to? KK: „Ale ano. Přesně vím, do čeho jdu. Kromě jiných kvalit je můj tým i upřímný. Vyjasnili jsme si navzájem, kde se nacházíme a já mu chci pomoci. Důležitá je také skutečnost, že Caterham není tím samým týmem, kde jsem byl v roce 2012. Mají kvalitní základnu, investovali hodně financí do věcí, které jim mají zajistit konkurenceschopnost, a já si myslím, že můžou něco dosáhnout.“
Vaším týmovým kolegou bude opět nováček. V Sauberu to byl Sergio Pérez, teď je to Marcus Ericsson. Jak si budete plnit svou roli lídra tentokrát? KK: „Budu pomáhat, jak se jen bude dát. Věřím, že Marcus je připraven na to, co na něho čeká. Já můžu být nápomocen se svými zkušenostmi. Jsme jeden tým a budeme si pomáhat navzájem jeden druhému.“
Vstupujete do jiné F1, než kterou jste opouštěl v roce 2012. Je lepší, nebo horší?KK: „Je jiná, to je jisté, ale stále je to F1, ve které jsem chtěl být! Ještě je brzo podrobně mluvit o vozech a v čem jsou jiné. Měli jsme zatím málo času na sbírání zkušeností s nimi, ale můžu říct, že všechno bude v pořádku. Piloti mají rádi výkon a ten i přes problémy Renaultu, které měl v Španělsku, určitě přijde!“
Jak jste se cítil v Jerezu ve svém Caterhamu? KK: „Nemůžu vám toho říct hodně, k tomu mi nestačí ani absolvování 54 kol na mokrém okruhu. Zadní část vozu je v pořádku, má dobrou přilnavost, to je dobré znamení. Zatím je brzo na to, abych řekl něco víc. Zeptejte se mě po Bahrajnu.“
Zvolil jste zvláštní cestu pro financování Vaší sezony 2013 – sbírku fanoušků. Můžete o tom říct něco víc? Mohlo by se to stát modelem pro jezdce, kteří se pokouší prorazit do F1? KK: „Jsem pyšný na své fanoušky a s radostí jezdím s logem KAMUI SUPPORT na svém voze. Byl jsem ohromen oblíbeností a podporou, kterou jsem dostal. Díky tomu jsem mohl financovat svůj návrat do F1 – je to skvělý pocit.
Dostal jsem také hodně odkazů od fanoušků, gratulovali mi k návratu. Už se těším, až pojedu v Suzuce před zelenými tribunami – to bude ohromné! Jestli by to mohl být model pro jiné jezdce? Možná. Když to fungovalo v mém případě, proč ne?“
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.