Japonský jezdec je po roční pauze připraven znovu soutěžit v F1. Mezitím se změnila, ale podle Kobajašiho je stále takovou, ve které chtěl vždy být.
Návrat pilotů do Formule 1 po roční pauze je zřídkavým jevem. Když zůstal na konci roku 2012 Kamuj Kobajaši bez smlouvy, uspořádali fanoušci finanční sbírku, aby mohli prodloužit kariéru japonského jezdce. Vloni se Kobajašimu zůstat nepodařilo, ale letos bude jezdit za Caterham.
Kamuj, jaké to je být zpět? Kamuj Kobajaši (KK): „Samozřejmě velmi dobré. Návrat do F1 byl vždy mým cílem, takže mě těší, že jsem zpět. Jsem rád za sebe, za mé fanoušky a za každého, kdo miluje F1. A jsem rád, že se mi to podařilo s Caterhamem. Mezi mým nynějším týmem a týmy, kde jsem byl předtím, existuje mnoho rozdílů. Ale oni chtějí tak moc uspět, líbí se jim, že se účastním jejich boje, toho jsem si byl vědom od prvního momentu, když jsem je navštívil na jejich základně.“
Můžete říct, jak k tomu došlo?KK: „Začalo to několika konzultacemi na konci roku 2013. Pak jsem jel do Leafieldu a potkal jsem se s Cyrilem Abiteboulem (šéfem týmu Caterham) a několika lidmi, kteří pracovali na simulátoru. Viděl jsem tam několik lidí, které jsem znal z Toyoty, to byl jen plus k mému dobrému pocitu z návštěvy Caterhamu.
Pak jsem se potkal s Tony Fernandesem (šéfem Caterhamu). Rychle jsme zjistili, že máme mnoho společného. Je to chlap s mnoha velkými sny a pořád pracuje na tom, aby se mu splnily. Byl rád, že jsem ochoten jezdit bez nároku na plat a že můžu vzít sebou peníze, které mí skvělí fanoušci darovali do fondu KAMUI SUPPORT.“
Jeden rok bez F1, jak se to projeví na výkonech? Jak dlouho Vám bude trvat, než se dostanete do závodní formy? Kolik času Vám dal tým? KK: „Nebude to trvat dlouho. Závodil jsem i vloni. Ne sice v F1, ale tvrdě jsem trénoval, takže jsem na návrat do F1 připraven z mentální i fyzické stránky. Letos jsou navíc nová pravidla, takže přizpůsobit se musí každý. Možná to bude pro mě lehčí, když nemusím ze sezony na sezonu sednout do úplně nového vozu. Každopádně jsem připraven.“
Trénoval jste vloni jen proto, že jste doufal v návrat? Dlouho to vypadalo, že z toho nebude nic…KK: „Jak jsem řekl, stále jsem závodil, takže má fyzička je na vysoké úrovni – jsem připraven.“
Caterham vkládá do Vás své naděje, hodně Vám věří. Vloni skončil na posledním místě, zoufale potřebuje aspoň jeden dobrý výsledek, doufá, že mu ho zabezpečíte. Uvědomujete si to? KK: „Ale ano. Přesně vím, do čeho jdu. Kromě jiných kvalit je můj tým i upřímný. Vyjasnili jsme si navzájem, kde se nacházíme a já mu chci pomoci. Důležitá je také skutečnost, že Caterham není tím samým týmem, kde jsem byl v roce 2012. Mají kvalitní základnu, investovali hodně financí do věcí, které jim mají zajistit konkurenceschopnost, a já si myslím, že můžou něco dosáhnout.“
Vaším týmovým kolegou bude opět nováček. V Sauberu to byl Sergio Pérez, teď je to Marcus Ericsson. Jak si budete plnit svou roli lídra tentokrát? KK: „Budu pomáhat, jak se jen bude dát. Věřím, že Marcus je připraven na to, co na něho čeká. Já můžu být nápomocen se svými zkušenostmi. Jsme jeden tým a budeme si pomáhat navzájem jeden druhému.“
Vstupujete do jiné F1, než kterou jste opouštěl v roce 2012. Je lepší, nebo horší?KK: „Je jiná, to je jisté, ale stále je to F1, ve které jsem chtěl být! Ještě je brzo podrobně mluvit o vozech a v čem jsou jiné. Měli jsme zatím málo času na sbírání zkušeností s nimi, ale můžu říct, že všechno bude v pořádku. Piloti mají rádi výkon a ten i přes problémy Renaultu, které měl v Španělsku, určitě přijde!“
Jak jste se cítil v Jerezu ve svém Caterhamu? KK: „Nemůžu vám toho říct hodně, k tomu mi nestačí ani absolvování 54 kol na mokrém okruhu. Zadní část vozu je v pořádku, má dobrou přilnavost, to je dobré znamení. Zatím je brzo na to, abych řekl něco víc. Zeptejte se mě po Bahrajnu.“
Zvolil jste zvláštní cestu pro financování Vaší sezony 2013 – sbírku fanoušků. Můžete o tom říct něco víc? Mohlo by se to stát modelem pro jezdce, kteří se pokouší prorazit do F1? KK: „Jsem pyšný na své fanoušky a s radostí jezdím s logem KAMUI SUPPORT na svém voze. Byl jsem ohromen oblíbeností a podporou, kterou jsem dostal. Díky tomu jsem mohl financovat svůj návrat do F1 – je to skvělý pocit.
Dostal jsem také hodně odkazů od fanoušků, gratulovali mi k návratu. Už se těším, až pojedu v Suzuce před zelenými tribunami – to bude ohromné! Jestli by to mohl být model pro jiné jezdce? Možná. Když to fungovalo v mém případě, proč ne?“
George Russell potvrdil, že prodloužení smlouvy s Mercedesem pro rok 2026 je jen otázkou času. Po týdnech spekulací tak naznačil, že jeho budoucnost u týmu je prakticky jistá.
Alex Albon se dopustil technického omylu ohledně F1 vozu, na což ho veřejně upozornil šéf týmu James Vowles. Ten situaci pojal s nadsázkou, ale připomněl důležitost přesného porozumění vozu i u zkušených jezdců.
Fernando Alonso dojel v Maďarsku pátý po překvapivě silném výkonu, ale netuší, odkud se zlepšení Aston Martinu vzalo. Tým zatím nemá jasné vysvětlení, čím si formu na Hungaroringu zasloužil.
Red Bull vyzdvihl Maxe Verstappena za to, že během Velké ceny Maďarska donutil Lewise Hamiltona vyjet mimo trať. Verstappenova agresivní jízda ukázala jeho neústupný tlak na soupeře.
Šéf McLarenu Zak Brown přivítal jmenování Laurenta Mekiese do čela Red Bull Racing a vyzdvihl jeho zkušenosti a schopnosti vést tým. Podle něj taková změna posílí konkurenci, která prospívá celé Formuli 1.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur zůstává klidný ohledně motivace Lewise Hamiltona, přestože po nevydařeném víkendu v Maďarsku označil sám sebe za „naprosto k ničemu“. Podle Vasseura Hamilton ví, co dělá, a těžké chvíle ho vždy posunuly dál.
Charles Leclerc vyjádřil důvěru ve svého týmového kolegu Lewise Hamiltona a věří, že se po letní přestávce vrátí ve formě. Podle něj má Hamilton stále potřebné schopnosti, aby znovu ukázal svou sílu.
Lando Norris vyhrál Velkou cenu Maďarska po strategickém souboji s týmovým kolegou Oscarem Piastrim, zatímco FIA zahájila vyšetřování incidentu mezi Maxem Verstappenem a Lewisem Hamiltonem. McLaren si připsal už sedmé "double" vítězství v sezóně, třetí skončil George Russell. Zklamaný a frustrovaný Charles Leclerc se musel spokojit se čtvrtou pozicí.
„V pozadí se děje spousta věcí, které nejsou skvělé,“ prohlásil Lewis Hamilton po dvanáctém místě na Velké ceně Maďarska F1. Brit se odmítl podrobněji vyjádřit k dřívějším slovům o „výměně jezdce“ a k incidentu s Maxem Verstappenem, který považuje za bezvýznamný.
Max Verstappen z Red Bullu se po Velké ceně Maďarska pozastavil nad rozhodnutím sportovních komisařů FIA vyšetřovat jeho souboj s Lewisem Hamiltonem. Podle trojnásobného mistra světa se v inkriminované situaci „nic nestalo“ a nechápe, proč se k vyšetřování přistoupilo.
Lando Norris vybojoval páté vítězství sezony, když na Hungaroringu odolal v závěru drtivému tlaku týmového kolegy Oscara Piastriho. Dvojice McLarenů tak opět obsadila první dvě příčky, třetí dojel George Russell s Mercedesem. Britský tým tak získal 200. vítězství v Grand Prix ve své 59 let dlouhé a velmi úspěšné historii.
Oscar Piastri skončil ve Velké ceně Maďarska těsně za týmovým kolegou Landem Norrisem. Přestože v závěru stáhl ztrátu na minimum, přiznal, že na Hungaroringu je předjíždění extrémně obtížné.