Příští rok podle Bernieho Ecclestonea není možné, aby francouzký výrobce pneumatik Michelin nahradil současného dodavatele Pirelli.
Pirelli podle něj i v F1 bude působit i příští sezóně, přestože zástupci Michelinu potvrdili FIA svůj zájem o vstup do vrcholné disciplíny motorsportu. Některé z týmů jsou ochotny o změně dodavatele jednat.
Ecclestone, jenž měl k Pirelli vždy blízko, s italským výrobcem podepsal lukrativní komerční smlouvu, zatímco současný prezident FIA Jean Todt sympatizuje spíše s francouzským Michelinem. Vyžadovalo by to od něj velmi odvážné rozhodnutí, aby v tak pozdní fázi otevřel Michelinu do F1 dveře. Tento kontroverzní krok je však vzhledem k blížícím se volbám FIA málo pravděpodobný.
Na dotaz, jaká má Michelin šance, Ecclestone jednoduše odpověděl: "FOM a Pirelli mají smlouvu." Problémem je, že Pirelli stále nemá uzavřenou smlouvu s FIA. Ta ale podle Bernieho není tak důležitá.
"Nemyslím si, že bychom ji potřebovali. Oni nemají s komerčními věcmi nic společného. FIA je v pozici regulátora, nastavují všechna pravidla, která byla odsouhlasena," vysvětluje pro Autoweek.
Podle něj ani Todt nemá co mluvit do výběru dodavatele pneumatik pro F1: "Jean je prezidentem FIA. Pokud jde o hlasování ve Světové radě, má jeden hlas. A tohle není záležitostí Světová rady, není to moc odlišné."
Pravidla však hovoří jinak. Článek 25.1 sportovních regulí jasně uvádí, že "si FIA vybere jediného dodavatele pneumatik pro následující sezóny po pozvánce k tendru na dodávku pneumatik pro všechny vozy vstupující do mistrovských podniků." Podle nich to tedy výběr dodavatele pneumatik není otázkou držitele komerčních práv (FOM). Z tohoto pohledu mají smlouvy Pirelli s jednotlivými týmy hodnotu cáru papíru.
Týmy jsou podle Ecclestona s Pirelli velmi spokojené (foto: Pirelli)
Ecclestone popírá také zájem týmů na vstup Michelinu do F1: "Žádný s týmů, s nimiž jsem hovořil, to neřekl. Všechny mi řekly, že jsou s Pirelli velmi spokojené a spokojené jsou rovněž s tím, že vyřešili problémy, které měly."
Nepodporuje ani myšlenku vzájemného soutěžení dvou dodavatelů pneumatik, "protože si budou chtít vybrat týmy, které podle nich vyhrají, a těm budou platit mnohem více peněz na rozdíl od ostatních. Máme navíc smlouvu s Pirelli."
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.
Isack Hadjar obdržel třímísta na startu za zdržení Carlose Sainze během kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Komisaři rozhodli, že jezdec Racing Bulls nedostatečně uvolnil trať, čímž ovlivnil soupeřovo měřené kolo.
Charles Leclerc byl po osmém místě v kvalifikaci v Kanadě viditelně zklamaný, protože věřil, že měl na pole position. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton bude startovat z pátého místa a míří na pódium.
Ve finální tréninkové jízdě na Grand Prix Kanady předjel jezdec Red Bullu Oscara Piastriho za červených vlajek, což je porušení pravidel. FIA tento incident vyšetřuje, protože takové prohřešky ohrožují bezpečnost a spravedlnost závodu.
George Russell potvrdil svou formu v Montrealu a druhým po sobě jdoucím pole position ukázal, že Mercedes opět nachází tempo. Pokud promění start ve vítězství, může tím zlomit dosavadní průběh sezóny a upevnit své postavení mezi elitou.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.