Honda dnes oficiálně potvrdila to, o čem jsme psali již koncem minulého roku: svůj návrat do Formule 1. Od roku 2015 bude dodávat McLarenu své 1,6litrové turbomotory a otevřená je i vůči dalším zájemcům.
V úvodu tiskové konference výkonný ředitel Hondy Takeo Fukui poděkoval prezidentovi FIA Jeanovi Todtovi a šéfovi F1 Berniemu Ecclestonovi za "velké pochopení a výbornou spolupráci," která jim umožnila návrat do vrcholové disciplíny motosportu.
Šéf McLarenu Martin Whitmarsh během ní potvrzuje, že s Hondou začnou psát novou kapitolu své historie: "Společně vyhrál McLaren-Honda v osmdesátých a devadesátých letech osm titulů mistrů světa. V roce 1988 jsme vytvořili nejúspěšnější vůz všech dob, ve všem vítězící MP4-4, s nímž Ayrton Senna a Alain Prost vyhráli v 15 ze 16 závodů."
"McLaren-Honda se opět pouštějí do nového a extrémně dobrodružného spojení. Jsem potěšen tím, že můžu Hondu přivítat zpět ve sportu," pokračuje s úsměvem Whitmarsh. Jeho tým v roce 2014 ukončí spolupráci s Mercedesem, která trvala 20 let.
S turbomotory Mercedesu tedy McLaren odjezdí pouze jednu sezónu - 2014. Charlie Whitin však uvedl, že se během ní zástupci nového japonského dodavatele pohonných jednotek nebudou moci účastnit jednání Technické skupiny FIA pro oblast motorů.
Ze zprávy má radost i závodní pilot McLarenu Jenson Button: "Já jsem si už užíval dlouhý pracovní vztah s Hondou. Poprvé jsem závodil s vozem F1 poháněným motorem Hondy v roce 2003 a v letech 2006 až 2008 jsem byl továrním pilotem Hondy. V roce 2006 jsem v Maďarsku vyhrál svou první velkou cenu s vozem Honda, takže přesně vím, jak vášniví jsou, pokud jde o motosport a obzvlášť o F1.
Honda je jedním z nejzkušenějších a nejlepších stavitelů přeplňovaných motorů kdekoliv na světě, Formuli 1 vždy vnímala jako platformu pro světově prvotřídní technickou inovaci, a jistě si vychutná novou příležitost opět na globální sportovní scéně předvést obratnost svých bezkonkurenčních motorových vývojářů."
Ayrton Senna v roce 1992 s vozem McLaren Honda MP4-7A (foto: Honda)
Honda do F1 vstoupila v roce 1964 a naposledy v ní závodila v roce 2008 s týmem, který sídlil v Brackley. Na chvíli jej v roce 2009 převzal Ross Brawn a získal jezdecký i konstruktérský titul, poté jej odkoupil Mercedes.
Nové závodní motory (1,6litrová V6 turba) už Honda vyvíjí ve své továrně v Tokidži v Japonsku.
Todt návrat japonské automobily do F1 komentuje slovy: "Jsem moc rád, že jsem se doslechl o důležitém rozhodnutí Hondy vrátit se do Formule 1 s McLarenem v roce 2015. Zavedení nových pohonných ústrojí příští rok ve formě 1,6litrového V6 motoru s přímým vstřikováním a rekuperací energie je velmi vzrušující výzvou a ukazuje to vizi budoucnosti sportu. Jsem si jistý, že Honda se stane v nadcházejících letech silným soupeřem."
Ecclestone si mne ruce: "Je to velké potěšení vidět Hondu zpět ve Formuli 1. Jejich motorové technologie a vášeň pro motosport z nich činí přirozeného zájemce o F1."
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.