Honda dnes oficiálně potvrdila to, o čem jsme psali již koncem minulého roku: svůj návrat do Formule 1. Od roku 2015 bude dodávat McLarenu své 1,6litrové turbomotory a otevřená je i vůči dalším zájemcům.
V úvodu tiskové konference výkonný ředitel Hondy Takeo Fukui poděkoval prezidentovi FIA Jeanovi Todtovi a šéfovi F1 Berniemu Ecclestonovi za "velké pochopení a výbornou spolupráci," která jim umožnila návrat do vrcholové disciplíny motosportu.
Šéf McLarenu Martin Whitmarsh během ní potvrzuje, že s Hondou začnou psát novou kapitolu své historie: "Společně vyhrál McLaren-Honda v osmdesátých a devadesátých letech osm titulů mistrů světa. V roce 1988 jsme vytvořili nejúspěšnější vůz všech dob, ve všem vítězící MP4-4, s nímž Ayrton Senna a Alain Prost vyhráli v 15 ze 16 závodů."
"McLaren-Honda se opět pouštějí do nového a extrémně dobrodružného spojení. Jsem potěšen tím, že můžu Hondu přivítat zpět ve sportu," pokračuje s úsměvem Whitmarsh. Jeho tým v roce 2014 ukončí spolupráci s Mercedesem, která trvala 20 let.
S turbomotory Mercedesu tedy McLaren odjezdí pouze jednu sezónu - 2014. Charlie Whitin však uvedl, že se během ní zástupci nového japonského dodavatele pohonných jednotek nebudou moci účastnit jednání Technické skupiny FIA pro oblast motorů.
Ze zprávy má radost i závodní pilot McLarenu Jenson Button: "Já jsem si už užíval dlouhý pracovní vztah s Hondou. Poprvé jsem závodil s vozem F1 poháněným motorem Hondy v roce 2003 a v letech 2006 až 2008 jsem byl továrním pilotem Hondy. V roce 2006 jsem v Maďarsku vyhrál svou první velkou cenu s vozem Honda, takže přesně vím, jak vášniví jsou, pokud jde o motosport a obzvlášť o F1.
Honda je jedním z nejzkušenějších a nejlepších stavitelů přeplňovaných motorů kdekoliv na světě, Formuli 1 vždy vnímala jako platformu pro světově prvotřídní technickou inovaci, a jistě si vychutná novou příležitost opět na globální sportovní scéně předvést obratnost svých bezkonkurenčních motorových vývojářů."
Ayrton Senna v roce 1992 s vozem McLaren Honda MP4-7A (foto: Honda)
Honda do F1 vstoupila v roce 1964 a naposledy v ní závodila v roce 2008 s týmem, který sídlil v Brackley. Na chvíli jej v roce 2009 převzal Ross Brawn a získal jezdecký i konstruktérský titul, poté jej odkoupil Mercedes.
Nové závodní motory (1,6litrová V6 turba) už Honda vyvíjí ve své továrně v Tokidži v Japonsku.
Todt návrat japonské automobily do F1 komentuje slovy: "Jsem moc rád, že jsem se doslechl o důležitém rozhodnutí Hondy vrátit se do Formule 1 s McLarenem v roce 2015. Zavedení nových pohonných ústrojí příští rok ve formě 1,6litrového V6 motoru s přímým vstřikováním a rekuperací energie je velmi vzrušující výzvou a ukazuje to vizi budoucnosti sportu. Jsem si jistý, že Honda se stane v nadcházejících letech silným soupeřem."
Ecclestone si mne ruce: "Je to velké potěšení vidět Hondu zpět ve Formuli 1. Jejich motorové technologie a vášeň pro motosport z nich činí přirozeného zájemce o F1."
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.