Piloti Formuli 1 se včera v Barceloně sešli se zástupcem FIA - závodním komisařem Charliem Whitingem, aby prodiskutovali problém vysoké degradace nových pneumatik.
Piloti během schůzky v rámci své asociace GPDA hovořili o nastavitelných zadních křídlech a prvních zkušenostech s pneumatikami Pirelli. Nejsou spokojeni, jsou však ochotní italskému dodavateli pomoci.
Obavy mají zejména z toho, aby je nižší životnost pneumatik neomezovala v jízdách během tréninku - aby zbytečně nestáli v garáži kvůli potřebě ušetřit směsi na další fáze závodního víkendu.
Jarno Trulli po schůzce pro Autosport uvedl: "Vyjádřili jsme náš pohled na situaci kolem pneumatik a jejich degradaci - protože to není o tom, že po 10 - 15 kolech budeme o 5 vteřin pomalejší, ale problém je i v tom, že nám to bude bránit jezdit.
Rádi bychom toho najezdili více, ale pokud pneumatiky odcházejí po třech či pěti kolech, pak je to pro nás těžké, také s ježděním.
Proto FIA tento týden zareagovala a umožnila použít jednu sadu v pátek navíc, což je dobrým krokem. Dost dobře spolupracujeme - piloti, FIA, Charlie - a jsem si jistý, že Pirelli bude držet krok. Ale nyní je samozřejmě každý trochu znepokojený."
Ačkoliv někteří piloti pneumatiky Pirelli otevřeně kritizovali, Trulli uvedl, že velmi rádi budou s Pirelli na zlepšení situace spolupracovat: "Nejsme zklamání, poukazujeme na to, že degradace je vysoká. Řekl jsem - a většina v paddocku sdílí tento názor - že Pirelli trochu schází zkušenosti v F1.
To, že pro ně během sezóny budeme několikrát testovat, může být dobré pro nás a pro ně. Jsem si jistý, že to doženou, momentálně se ale musíme vypořádat s vysokým opotřebením - a během závodů nebudeme mít méně než 3 zastávky.
Myslím, že Pirelli opravdu zareaguje na to, s čím momentálně zápasíme. Chceme situaci zlepšit a Pirelli na to má - mají nástroje a mohou zřejmě zareagovat docela rychle. Nejsme zde proto, abychom Pirelli kritizovali, protože dodávají pneumatiky a odvádějí dobrou práci. Myslíme si však, že mohou odvést lepší práci.
Pokud jim dáme trochu času a navíc jim pomůžeme na začátku sezóny, můžeme rychle zareagovat na zkušenosti všech, takže po několika závodech můžeme být situace kolem pneumatik lepší," dodává Trulli.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.