Konec dominance automobilek a návrat soukromých týmů, to hlavně podle Jarna Trulliho pomalu, ale jistě navrací Formuli 1 do podobné situace, ve které byla před dvaceti lety.
Odchod automobilek jako Honda, Toyota a BMW, to znamená návrat ke starým pořádkům. Ve Formuli 1 je opět více soukromých výrobců. Podle Jarna Trulliho to ovšem znamená spíše krok k horšímu.
"V posledních letech, hlavně po odchodu bohatých automobilek se rozmohl ošklivý zvyk, chtít od jezdců velké množství peněz za místo u týmu. Peníze pro některé týmy znamenají více než jezdecký um pilota. To vypovídá o tom, že něco asi není v pořádku," postěžoval si Trulli italskému deníku Gazzeta dello Sport.
"Jsou tu jen čtyři týmy, které mohou nabídnout velmi dobré auto a boj o titul. Ostatní se s nimi hlavně z finančních důvodů moc poměřovat nemohou. Když jsem začínal, situace byla jiná. Bylo tu mnohem více týmů, které mohly konkurovat špičce startovního pole.
Lotus je na tom sice dobře, i po finanční stránce, ale v případě nějaké nenadálé situace bychom i my nejspíše měli problémy najít dostatek peněz. Jsme jenom malá organizace, jako většina ostatních týmů. Formule 1 se tak vrací v čase o cca 20 let. Tehdy také převažovaly malé týmy."
Jarno Trulli bude i letos jezdit pro Team Lotus. Bude však v F1 i jiný italský pilot?
Pokud by z Force Indie opravdu odešel Vitantonio Liuzzi, Trulli by zůstal pravděpodobně jediným Italem ve Formuli 1. Podle něj je to ale špatně, hlavně pro Itálii. V čem je tedy problém?
Trulli to vidí následovně: "Problémem je především Ferrari. Všichni Italové se soustředí hlavně na Ferrari, problémem je i naše ekonomika, kdy prostě mladí jezdci nemohou získat dostatek sponzorů. Moc s tím nenadělá ani CSAI [Italská komise pro motorsport]."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.