Jarno Trulli - mistr jednoho kola? Nikoliv, vysvětluje jeho inženýr

Lotus
Lotus, foto: Caterham F1 Team
Petr Hlawiczka 30. prosince 2010 06:55
Sdílej:

Jarno Trulli je znám jako mistr jednoho kola, který v závodech ovšem již tak dobré výsledky nepodává. Vysvětlil rozdíl mezi kvalifikační a závodní výkonnosti se snaží jeho inženýr Gianluca Pisanello.

"Ano, je to tradiční rčení: Jarno Trulli je superrychlý v kvalifikaci, ale v závodech už to není takové. Vysvětlení bych začal dvěma věcmi: kdybyste se podívali na jeho výkony od roku 2007 do 2009, vždy v šampionátu svého kolegu porazil - za poslední tři roky tedy jeho závodní rychlost byla v pořádku, vždy získal více bodů než jeho týmový kolega, což je dobré měřítko.

Letos skončil o jednu pozici za Heikkim, protože se mnohem častěji potýkal se spolehlivostí, zejména v oblasti převodovky a hydrauliky - často se stávalo, že i když dojížděl do cíle, nemohl využít plný výkon vozu.

Rád bych proto trochu rozptýlil tuto podivnou slávu Jarna. Za poslední čtyři roky tedy třikrát porazil svého kolegu v šampionátu, v kvalifikaci vyhrával vždy. Letos skončil o jednu pozici za svým kolegou, přičemž nedokončil více než polovinu velký cen, což z hlediska srovnávání závodní výkonnosti není zas tak špatné.

Závodní inženýr Jarna Trulliho - Gianluca Pisanello

Druhá věc: není pravda, že v kvalifikaci je dobrý a v závodě ne. On totiž v kvalifikaci dokáže z auta dostat víc než ostatní. Pro znázronění si uveďme, že vůz třeba nabízí 100 %. Ostatní piloti z něj dostávají v kvalifikacích 90 %, stejně tak i během závodu. Jarno se však v kvalifikaci blíží těm 100 %. Když pak z něj v závodě dostává obvyklých 90 %, vypadá to, že je slabší."

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.