Pouhý měsíc od oznámení nového kontraktu na rok 2025 s opcí na sezónu následující se pozice Sergia Péreze otřásá a vedení Red Bullu v menších či větších náznacích připouští, že není vyloučeno přehodnocení celé záležitosti.
Téma jsme několikrát probírali a naši diskutující k němu napsali své připomínky. Celý případ se nadále vyvíjí a vůbec není vyloučeno, že po Daniilu Kvjatovi, Alexi Albonovi a Pierre Gaslym bude dalším pilotem na odchodu. Nicméně nechme nejdřív hovořit fakta.
Red Bull a Sergio Pérez podepsali 4. června letošního roku zmíněnou smlouvu. Poté od GP Kanady (9. červen) do závodu ve Velké Británii (7. červenec) dokončil Checo dva ze čtyř závodů a získal pouhých 11 bodů na týmové konto - tedy méně než například Nico Hülkenberg a Lance Stroll, což při vší úctě nejsou reprezentanti týmů, usilujících o čelní příčky v Poháru konstruktérů. Jenom poznámka: Verstappen v daných závodech dojel dvakrát první a dvakrát druhý a vypočítávat bodové zisky konkurence by byly jen statistické údaje, podle nichž by se ovšem v oněch čtyř Grand Prix Mexičan řadil až na 11. místo (pro zjednodušení nezapočítávám rakouský sprint).
Je zřejmé, že loni Pérezova ztráta na Verstappena Red Bull tolik nebolela. Sergio sice nedosahoval excelentních Maxových výkonů, ale dokázal ho občas porazit a především jistil neohrožené umístění v Poháru konstruktérů. V minulém článku jsme citovali šéfa McLarenu Zaka Browna, podle nějž Checo svými výkony dostal ostatní týmy do hry.
V případě Péreze existuje výkonnostní klauzule a ta pozvolna nařezává zdánlivě stabilní židli pod následovníkem bratrů Rodriguézů či Hectora Rebaque - proto ze základny Red Bullu v Milton Keynes zaznívají hlasy, že současná pozice Mexičana je "neudržitelná" a pozvolna se přehodnocuje celkový postoj. Ony chlácholivé řeči v prohlášeních o podpoře berme jako v celé historii F1 s rezervou - kolikrát už se stalo, že jeden den tým neochvějně za svým pilotem stál, aby ho druhý den s díky a pochopením poslal na dlažbu.
Leccos může naznačit zdánlivě banální filmovací den, jenž se odehraje příští týden v Silverstone. Do RB20 totiž usedne při testu pneumatik Liam Lawson a dostane příležitost odkroutit na okruhu, kde se jela prozatím poslední Grand Prix, minimálně 33 kol. Tedy něco podobného, jako loni v podání Daniela Ricciarda, i když ten nebyl nijak limitován, protože měl k dispozici běžné pneumatiky používané v témže roce.
Pro někoho může být překvapením, že šanci dostal právě dvaadvacetiletý Novozélanďan a nikoli třeba Juki Cunoda nebo Daniel Ricciardo. Jenže nově přejmenovaný tým VISA Cash App RB sice drží šestou příčku v Poháru konstruktérů (byť už jen čtyři body před Haasem), ale ani jeden pilot zatím neprojevil dle Red Bullu natolik výraznou převahu, aby dostal přednost. Proto se sáhlo do rezervy a Liam, jenž mimochodem právě po Ricciardově indispozici předvedl nadějné výkony, dostane šanci vyzkoušet mistrovský vůz.
V současné době Lawson plní program záložního pilota jak Red Bullu, tak VISA Cash App RB, což představuje činnost na simulátoru v Milton Keynes, což v minulosti byl jeden ze základních kamenů pro postup do F1. Navíc se množí zprávy, že Ricciardova sedačka se také kýve a může se dočkat stejného osudu jako loni Nick de Vries. To ostatně potvrdila i šedá eminence Red Bullu, poradce dr. Helmut Marko: "Naším cílem bylo, že bychom s Ricciardem v případě pravidelných výjimečných výkonů počítali pro Red Bull. Ovšem nyní je na tom místě Pérez, takže tento plán je minulostí. Musíme brzy angažovat mladého jezdce, jímž by mohl být Liam Lawson." Což by znamenalo, že se po přehodnocení smluvních vztahů dostane rodák z Hastingsu do týmu už příští rok, ale dost možná už během letošní sezóny.
Oponenti a fanoušci Checa Péreze argumentují, že Lawson není žádným ohromujícím talentem, ale je nutné si všimnout, že je nejen rychlý, ale také spolehlivě dojíždí do cíle a neničí materiál, což dokazuje jeho posledních dvacet závodů. Je samozřejmě otázka, zda by se mu stejně dařilo i v nejméně vděčné sedačce v týmu Red Bull.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.