Česká republika se probouzela do sobotního rána a piloti F1 už vytáčeli pilně kvalifikační kola. Čekalo se, zda Ferrari zúročí výkony z tréninků a další otázky se přímo nabízely: jaké bude složení TOP 6 a zda se v závěru pole dočkáme nějakého překvapení.
Oproti třetímu tréninku se trať poněkud ohřála, ale ostatní hodnoty byly zhruba stejné - vzduch 18°C, trať o 16 stupňů teplejší, vlhkost vzduchu 54 % a vítr polevil na 3,6 km/h. Kromě několika "hloučků" místních kachen se na trať dostalo poměrně dost listí, na což si stěžoval třeba Albon. Na trati jsme opět viděli jen devatenáct vozů - Williams startoval jen s jedním vozem.
Q1 - 18 minutPrávě jediný pilot Williamsu vyjel na okruh jako první a stanovil také výchozí čas - 1:18,709, ovšem bylo jasné, že ten bude záhy překonán. Nikdo tentokrát neexperimentoval a všichni vyrazili na pneumatikách s červenými bočnicemi. První pokusy Ferrari naznačily, že maranellské oře nadále disponují dostatečnou rychlostí (Leclerc 1:17,244, Sainz jr. o 0,045 pomalejší), přičemž první pokusy Red Bullu nestačily. Poté se utrhl Španěl v rudých barvách a vytáhl maximum 1:16,731. Pod 1:17,0 se vzápětí dostal i Leclerc a italská stáj se s výsledky spokojila. Až třetí pokusy Red Bullu posunuly Péreze (1:16,805) a Verstappena (1:16,819) na druhé a třetí místo.
Tvrdě se bojovalo na opačném konci. Ocon po výjezdu na cílovou rovinku trefil zadním kolem bariéru, ale na kvalitách vozu se to neprojevilo. Domácí diváci mohutně fandili svým pilotům a chvíli to vypadalo, že oba se posunou výš, ale Ricciardovi byl druhý čas 1:17,466 škrtnutý za porušení traťových limitů v zatáčce 5, takže k lítosti publika skončil hned po první části. Naopak Bottasovi se povedlo postoupit i přesto, že mu upadla levá koncovka předního křídla:
Do Q2 nepostoupili: Hülkenberg, Gasly, Ricciardo, Zhou.
Q2 - 15 minutNa trať vyrazil jako první Sainz jr, a s lehkostí stanovil základ 1:16,671. Pérez tentokrát zaostal (1:16,753), ale Verstappen vytasil svůj první trumf a posunul se prozatímně do čela (1:16,387). Poté už se na trati neobjevil, bylo málo pravděpodobné, že jeho čas mu bude bohatě stačit na postup.
Ferrari snad z prestižních důvodů ještě jednou vyjeli na okruh a Sainz jr. Maxe překonal (1:16,189), až třetím pokusem se za něj zařadil i týmový kolega (1:16,294), ale pozornost se obrátila na opačný pól Q2, kde si to o poslední postupové místo rozdali Cunoda, Russell, Hamilton a Albon. Situace se vyvinula tak, že Lewis balancoval na hraně a svůj poslední pokus si pokazil "zavlněním" před poslední zatáčkou, což ho stálo cenné setiny. Proto se před něj vyšvihl Stroll, jemuž se v hodině dvanácté podařilo zajet výborné kolo. Hamilton ztrácel na desátého Cunodu 0,011 vteřiny - po dojezdu se nervózně ptal, zda prošel do Q3, odpověď byla lakonická: Negative.
Alpine se mohla částečně radovat, že se aspoň jeden vůz dostal do Q2, ale Esteban Ocon předvedl bídu s nouzí a nebyl dokonce schopen zajet lepší čas, než v Q1.
Do Q3 nepostoupili: Hamilton, Albon, Bottas, Magnussen a Ocon
Q3 - 10 minutNa trať se vrhla čtveřice Sainz jr., Alonso, Russell a Leclerc, ale Fernando se hned vrátil do boxů, protože při prvním pokusu proletěl zatáčkou 6 přes štěrk a vyžádal si kontrolu podvozku. Sainz jr. ani Leclerc nepřekonali své časy z Q2, zato Verstappen zabral na nejvyšší stupeň a ulétl soupeřům časem 1:16,048 o dobré čtyři desetiny. Nedařilo se Piastrimu, jenž opět zdolal obrubník v Hillově zatáčce hrubou silou, proto se díval svému kolegovi jen na záda.
Druhým pokusům předcházela snaha Strolla, jenže i on se dopustil zaváhání v zatáčce 10, kde ho smyk stál hodně času. Proto se z voleje pustil ještě do dalšího kola, ale porazil jen svého týmového kolegu, jehož jediné kvalifikační kolo působilo krajně rozpačitě. Španěl se s vozem evidentně trápil a poslední rychlé kolo bylo v jeho podání značně váhavé. Naopak Cunoda v využil posledních vteřin a posunul se před oba Astony.
Sainz jr. se sice dokázal zlepšit a rozdělil dvojblok Red Bullu, ale Leclerc byl dalším z těch, kteří se dobrovolně kvůli chybě museli vzdát šance - jeho osudem byla Stewartova zatáčke 14 - po přejetí obrubníku se Charles vůbec nesnažil kolo dokončit a zamířil do boxů.
Pérez odstartuje šestý
Sportovní komisaři po závodě prošetřili incident mezi Sergio Pérezem a Nico Hülkenbergem, k němuž došlo v Q1. Německý pilot se musel v zatáčce 13 Mexičanovi vyhnout - Pérezův manévr byl posouzen jako zbytečné zdržování soupeře a Mexičan byl penalizován ztrátou tří míst na startovním roštu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.