Česká republika se probouzela do sobotního rána a piloti F1 už vytáčeli pilně kvalifikační kola. Čekalo se, zda Ferrari zúročí výkony z tréninků a další otázky se přímo nabízely: jaké bude složení TOP 6 a zda se v závěru pole dočkáme nějakého překvapení.
Oproti třetímu tréninku se trať poněkud ohřála, ale ostatní hodnoty byly zhruba stejné - vzduch 18°C, trať o 16 stupňů teplejší, vlhkost vzduchu 54 % a vítr polevil na 3,6 km/h. Kromě několika "hloučků" místních kachen se na trať dostalo poměrně dost listí, na což si stěžoval třeba Albon. Na trati jsme opět viděli jen devatenáct vozů - Williams startoval jen s jedním vozem.
Q1 - 18 minutPrávě jediný pilot Williamsu vyjel na okruh jako první a stanovil také výchozí čas - 1:18,709, ovšem bylo jasné, že ten bude záhy překonán. Nikdo tentokrát neexperimentoval a všichni vyrazili na pneumatikách s červenými bočnicemi. První pokusy Ferrari naznačily, že maranellské oře nadále disponují dostatečnou rychlostí (Leclerc 1:17,244, Sainz jr. o 0,045 pomalejší), přičemž první pokusy Red Bullu nestačily. Poté se utrhl Španěl v rudých barvách a vytáhl maximum 1:16,731. Pod 1:17,0 se vzápětí dostal i Leclerc a italská stáj se s výsledky spokojila. Až třetí pokusy Red Bullu posunuly Péreze (1:16,805) a Verstappena (1:16,819) na druhé a třetí místo.
Tvrdě se bojovalo na opačném konci. Ocon po výjezdu na cílovou rovinku trefil zadním kolem bariéru, ale na kvalitách vozu se to neprojevilo. Domácí diváci mohutně fandili svým pilotům a chvíli to vypadalo, že oba se posunou výš, ale Ricciardovi byl druhý čas 1:17,466 škrtnutý za porušení traťových limitů v zatáčce 5, takže k lítosti publika skončil hned po první části. Naopak Bottasovi se povedlo postoupit i přesto, že mu upadla levá koncovka předního křídla:
Do Q2 nepostoupili: Hülkenberg, Gasly, Ricciardo, Zhou.
Q2 - 15 minutNa trať vyrazil jako první Sainz jr, a s lehkostí stanovil základ 1:16,671. Pérez tentokrát zaostal (1:16,753), ale Verstappen vytasil svůj první trumf a posunul se prozatímně do čela (1:16,387). Poté už se na trati neobjevil, bylo málo pravděpodobné, že jeho čas mu bude bohatě stačit na postup.
Ferrari snad z prestižních důvodů ještě jednou vyjeli na okruh a Sainz jr. Maxe překonal (1:16,189), až třetím pokusem se za něj zařadil i týmový kolega (1:16,294), ale pozornost se obrátila na opačný pól Q2, kde si to o poslední postupové místo rozdali Cunoda, Russell, Hamilton a Albon. Situace se vyvinula tak, že Lewis balancoval na hraně a svůj poslední pokus si pokazil "zavlněním" před poslední zatáčkou, což ho stálo cenné setiny. Proto se před něj vyšvihl Stroll, jemuž se v hodině dvanácté podařilo zajet výborné kolo. Hamilton ztrácel na desátého Cunodu 0,011 vteřiny - po dojezdu se nervózně ptal, zda prošel do Q3, odpověď byla lakonická: Negative.
Alpine se mohla částečně radovat, že se aspoň jeden vůz dostal do Q2, ale Esteban Ocon předvedl bídu s nouzí a nebyl dokonce schopen zajet lepší čas, než v Q1.
Do Q3 nepostoupili: Hamilton, Albon, Bottas, Magnussen a Ocon
Q3 - 10 minutNa trať se vrhla čtveřice Sainz jr., Alonso, Russell a Leclerc, ale Fernando se hned vrátil do boxů, protože při prvním pokusu proletěl zatáčkou 6 přes štěrk a vyžádal si kontrolu podvozku. Sainz jr. ani Leclerc nepřekonali své časy z Q2, zato Verstappen zabral na nejvyšší stupeň a ulétl soupeřům časem 1:16,048 o dobré čtyři desetiny. Nedařilo se Piastrimu, jenž opět zdolal obrubník v Hillově zatáčce hrubou silou, proto se díval svému kolegovi jen na záda.
Druhým pokusům předcházela snaha Strolla, jenže i on se dopustil zaváhání v zatáčce 10, kde ho smyk stál hodně času. Proto se z voleje pustil ještě do dalšího kola, ale porazil jen svého týmového kolegu, jehož jediné kvalifikační kolo působilo krajně rozpačitě. Španěl se s vozem evidentně trápil a poslední rychlé kolo bylo v jeho podání značně váhavé. Naopak Cunoda v využil posledních vteřin a posunul se před oba Astony.
Sainz jr. se sice dokázal zlepšit a rozdělil dvojblok Red Bullu, ale Leclerc byl dalším z těch, kteří se dobrovolně kvůli chybě museli vzdát šance - jeho osudem byla Stewartova zatáčke 14 - po přejetí obrubníku se Charles vůbec nesnažil kolo dokončit a zamířil do boxů.
Pérez odstartuje šestý
Sportovní komisaři po závodě prošetřili incident mezi Sergio Pérezem a Nico Hülkenbergem, k němuž došlo v Q1. Německý pilot se musel v zatáčce 13 Mexičanovi vyhnout - Pérezův manévr byl posouzen jako zbytečné zdržování soupeře a Mexičan byl penalizován ztrátou tří míst na startovním roštu.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.