Mezinárodní automobilová federace podle šéfa Ferrari Mattii Binottta nepostupovala správně, když se o víkendu snažila řešit nadměrné poskakování nové generace vozů Formule 1. Šéfové týmů se kvůli tomu hodlají tento týden sejít s jejími zástupci, aby kontroverzi před Velkou cenou Británie vyřešily.
FIA se nedávno rozhodla zakročit kvůli divokému poskakování vozů, které při vyšších rychlostech způsobuje přísavný efekt podlahy. Rozbolavělý Lewis Hamilton a někteří další jezdci po Baku hlasitě vyjádřili své obavy o dopad na zdraví.
FIA před Velkou cenou Kanady vydala technickou směrnicí, pomocí níž s tím chtěla bojovat. Informovala o tom, že plánuje zavést metriku pro měření zátěže způsobované vertikálním zrychlením vozů ve snaze zakročit proti týmům, které jsou poskakováním nejvíce postižené.
Technickou směrnicí pravidla měnit nelzePodle Binotta však nedodržela řádné postupy - technickými směrnicemi totiž nemůže jen tak měnit pravidla: "Pro nás jde o technickou směrnici, kterou nelze uplatnit. Jde o něco, co jsme FIA řekli. Důvodem, proč ji nelze uplatnit je to, že technická směrnice má pravidla vysvětlovat nebo nějak řešit jejich vynucování, nikoliv je měnit."
FIA by mohla změnit pravidla bez souhlasu týmů s odkazem na bezpečnost, k tomu však potřebuje souhlas Světové rady motorsportu. Ta se sejde až na konci měsíce před Velkou cenou Británie, teoreticky by tedy k tomu před příštím závodem ještě mohlo dojít.
"Co FIA může udělat s ohledem na bezpečnost? Nejprve by to musela prodiskutovat s Technickým poradním výborem, změnit pravidla a jít s tím na Světovou radu pro formální souhlas jejich změny, aniž by k tomu kvůli bezpečnosti potřebovala souhlas týmů," pokračuje Binotto.
"Nemůžete však měnit pravidla prostřednictvím technické směrnice. Proto jsme s tím obeslali FIA, podle nás technické směrnice nezle uplatnit. Navíc si myslím, že byly vydány chybně. Metrika nebyla uplatněna. Nic o aut tento víkend nebylo namontováno. Takže mnoho povyku pro nic," kroutí hlavou šéf Ferrari.
Jednání o změnách a o pravidlech pro rok 2023Týmy v Montrealu také rozladilo načasování směrnice - byla vydána pozdě, když už byly v letadlech na cestě do Severní Ameriky. FIA se tento týden bude snažit s týmy uspořádat schůzku technických ředitelů se svým technickým ředitelem Nikolasem Tombazisem, aby došlo k vzájemné dohodě.
Doufá, že po diskusích o vypjatém závodním víkendu dojde na klidnější rozhovory a najde správné řešení. Bude se jednat o analýze dat, které ohledně vertikálních oscilací získala v Montrealu, a zda je pro ně vhodné v budoucnu určovat nějaké limity.
Chce přitom slyšet názor týmů na případné změny technických pravidel pro rok 2023. Ta by mohla obsahovat změny v oblasti aerodynamiky a systému zavěšení, popřípadě zrušení zákazu hmotových tlumičů či aktivního zavěšení.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.