Mezinárodní automobilová federace podle šéfa Ferrari Mattii Binottta nepostupovala správně, když se o víkendu snažila řešit nadměrné poskakování nové generace vozů Formule 1. Šéfové týmů se kvůli tomu hodlají tento týden sejít s jejími zástupci, aby kontroverzi před Velkou cenou Británie vyřešily.
FIA se nedávno rozhodla zakročit kvůli divokému poskakování vozů, které při vyšších rychlostech způsobuje přísavný efekt podlahy. Rozbolavělý Lewis Hamilton a někteří další jezdci po Baku hlasitě vyjádřili své obavy o dopad na zdraví.
FIA před Velkou cenou Kanady vydala technickou směrnicí, pomocí níž s tím chtěla bojovat. Informovala o tom, že plánuje zavést metriku pro měření zátěže způsobované vertikálním zrychlením vozů ve snaze zakročit proti týmům, které jsou poskakováním nejvíce postižené.
Technickou směrnicí pravidla měnit nelzePodle Binotta však nedodržela řádné postupy - technickými směrnicemi totiž nemůže jen tak měnit pravidla: "Pro nás jde o technickou směrnici, kterou nelze uplatnit. Jde o něco, co jsme FIA řekli. Důvodem, proč ji nelze uplatnit je to, že technická směrnice má pravidla vysvětlovat nebo nějak řešit jejich vynucování, nikoliv je měnit."
FIA by mohla změnit pravidla bez souhlasu týmů s odkazem na bezpečnost, k tomu však potřebuje souhlas Světové rady motorsportu. Ta se sejde až na konci měsíce před Velkou cenou Británie, teoreticky by tedy k tomu před příštím závodem ještě mohlo dojít.
"Co FIA může udělat s ohledem na bezpečnost? Nejprve by to musela prodiskutovat s Technickým poradním výborem, změnit pravidla a jít s tím na Světovou radu pro formální souhlas jejich změny, aniž by k tomu kvůli bezpečnosti potřebovala souhlas týmů," pokračuje Binotto.
"Nemůžete však měnit pravidla prostřednictvím technické směrnice. Proto jsme s tím obeslali FIA, podle nás technické směrnice nezle uplatnit. Navíc si myslím, že byly vydány chybně. Metrika nebyla uplatněna. Nic o aut tento víkend nebylo namontováno. Takže mnoho povyku pro nic," kroutí hlavou šéf Ferrari.
Jednání o změnách a o pravidlech pro rok 2023Týmy v Montrealu také rozladilo načasování směrnice - byla vydána pozdě, když už byly v letadlech na cestě do Severní Ameriky. FIA se tento týden bude snažit s týmy uspořádat schůzku technických ředitelů se svým technickým ředitelem Nikolasem Tombazisem, aby došlo k vzájemné dohodě.
Doufá, že po diskusích o vypjatém závodním víkendu dojde na klidnější rozhovory a najde správné řešení. Bude se jednat o analýze dat, které ohledně vertikálních oscilací získala v Montrealu, a zda je pro ně vhodné v budoucnu určovat nějaké limity.
Chce přitom slyšet názor týmů na případné změny technických pravidel pro rok 2023. Ta by mohla obsahovat změny v oblasti aerodynamiky a systému zavěšení, popřípadě zrušení zákazu hmotových tlumičů či aktivního zavěšení.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.
Druhý volný trénink v Mexico City přinesl napínavé momenty a technické komplikace několika jezdců. Závěr ukázal vyrovnanou konkurenci a naznačil, že nadcházející závod bude velmi zajímavý.
Charles Leclerc zahájil víkend v Mexiku nejrychlejším časem v prvním volném tréninku na okruhu v Mexico City. Mezi nováčky se nejlépe předvedl Arvid Lindblad, který zazářil jako nejrychlejší z debutantů.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.