Mezinárodní automobilová federace podle šéfa Ferrari Mattii Binottta nepostupovala správně, když se o víkendu snažila řešit nadměrné poskakování nové generace vozů Formule 1. Šéfové týmů se kvůli tomu hodlají tento týden sejít s jejími zástupci, aby kontroverzi před Velkou cenou Británie vyřešily.
FIA se nedávno rozhodla zakročit kvůli divokému poskakování vozů, které při vyšších rychlostech způsobuje přísavný efekt podlahy. Rozbolavělý Lewis Hamilton a někteří další jezdci po Baku hlasitě vyjádřili své obavy o dopad na zdraví.
FIA před Velkou cenou Kanady vydala technickou směrnicí, pomocí níž s tím chtěla bojovat. Informovala o tom, že plánuje zavést metriku pro měření zátěže způsobované vertikálním zrychlením vozů ve snaze zakročit proti týmům, které jsou poskakováním nejvíce postižené.
Technickou směrnicí pravidla měnit nelzePodle Binotta však nedodržela řádné postupy - technickými směrnicemi totiž nemůže jen tak měnit pravidla: "Pro nás jde o technickou směrnici, kterou nelze uplatnit. Jde o něco, co jsme FIA řekli. Důvodem, proč ji nelze uplatnit je to, že technická směrnice má pravidla vysvětlovat nebo nějak řešit jejich vynucování, nikoliv je měnit."
FIA by mohla změnit pravidla bez souhlasu týmů s odkazem na bezpečnost, k tomu však potřebuje souhlas Světové rady motorsportu. Ta se sejde až na konci měsíce před Velkou cenou Británie, teoreticky by tedy k tomu před příštím závodem ještě mohlo dojít.
"Co FIA může udělat s ohledem na bezpečnost? Nejprve by to musela prodiskutovat s Technickým poradním výborem, změnit pravidla a jít s tím na Světovou radu pro formální souhlas jejich změny, aniž by k tomu kvůli bezpečnosti potřebovala souhlas týmů," pokračuje Binotto.
"Nemůžete však měnit pravidla prostřednictvím technické směrnice. Proto jsme s tím obeslali FIA, podle nás technické směrnice nezle uplatnit. Navíc si myslím, že byly vydány chybně. Metrika nebyla uplatněna. Nic o aut tento víkend nebylo namontováno. Takže mnoho povyku pro nic," kroutí hlavou šéf Ferrari.
Jednání o změnách a o pravidlech pro rok 2023Týmy v Montrealu také rozladilo načasování směrnice - byla vydána pozdě, když už byly v letadlech na cestě do Severní Ameriky. FIA se tento týden bude snažit s týmy uspořádat schůzku technických ředitelů se svým technickým ředitelem Nikolasem Tombazisem, aby došlo k vzájemné dohodě.
Doufá, že po diskusích o vypjatém závodním víkendu dojde na klidnější rozhovory a najde správné řešení. Bude se jednat o analýze dat, které ohledně vertikálních oscilací získala v Montrealu, a zda je pro ně vhodné v budoucnu určovat nějaké limity.
Chce přitom slyšet názor týmů na případné změny technických pravidel pro rok 2023. Ta by mohla obsahovat změny v oblasti aerodynamiky a systému zavěšení, popřípadě zrušení zákazu hmotových tlumičů či aktivního zavěšení.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.