Dva protesty proti výsledku posledního závodu šampionátu F1 ze strany stáje Mercedes byly krátce po 20. hodině našeho času zamítnuty. Stáj Stříbrných šípů však ještě nehodlá složit zbraně a pokusí se o další krok.
Protesty se týkaly výkladu článků 48.8 a 48.12 Sportovních pravidel F1, které byly podle stáje Mercedes když ne přímo porušeny, tak minimálně nedodrženy. Dokonce padl návrh na zorganizování závodu na jedno kolo se stejnými podmínkami, což pochopitelně nebylo akceptováno.
Mercedes ale ještě v pozdních hodinách středoevropského času učinil další krok - oznámil záměr proti oběma rozhodnutím podat odvolání. "Podali jsme záměr odvolat se proti dokumentu 58 / rozhodnutí sportovních komisařů o zamítnutí protestu našeho týmu," uvedl mluvčí stáje Mercedes. V praxi to znamená, že od té chvíle běží lhůta 96 hodin, během nichž musí být odvolání oficiálně sděleno.
Mercedes ve svém protestu uvedl, že ředitel závodu Michael Masi nedodržel Sportovní předpisy F1, když umožnil restart do posledního kola, neboť jeho úplná procedura nebyla dokončena a ne všem vozům předjetým o kolo bylo umožněno předjet safety car. To komisaři odmítli s tím, že safety car může být do boxů povolán dle ředitelství závodu. Ke druhému zamítnutému protestu se Mercedes nehodlá vracet.
Šéf týmu Red Bull Christian Horner podotkl, že by se nikdy nesnížil k tomu, aby po rozhodnutém šampionátu oslovoval komisaře a označil postup Mercedesu za "zoufalý". Na otázku, zda bude Red Bull navzdory možnému odvolání ještě dnes večer slavit titul, lakonicky poznamenal: "Když se chtějí odvolat, ať se odvolají. Budeme proti nim bojovat u odvolacího soudu a případně u soudu, pokud hodlají zvolit tuto cestu."
FIA vydala konečnou klasifikaci závodu s poznámkou, že "podléhá případnému odvolacímu řízení podanému u ICA."
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.