U některých situací nelze nikdy dopředu odhadnout, jak a kam se vyvinou. Rád používám tento příměr - byli dva piloti. Jeden ve svém prvním závodě v F1 skončil po necelém půl kilometru, druhý ho vyhrál...
Ten první se jmenuje Michael Schumacher a v F1 dosáhl na sedm titulů. Ten druhý, Giancarlo Baghetti, kromě svého oslnivého vítězství odjel se skrovnými úspěchy pouhých dvacet závodů a nikdy se výrazněji neprosadil. Existuje tu i symbolika čísel - Baghetti debutoval a slavně vyhrál před pětapadesáti lety, Schumacher své první setkání s F1 na závodní dráze absolvoval před čtvrt stoletím.
Mohl to někdo tušit?Psal se 20. srpen 1991 a v týmu 7up Jordan panovala poněkud napjatá atmosféra. Druhý pilot Bertrand Gachot byl před týdnem zatčen v Londýně, protože po hádce s řidičem použil na agresivního cabmana slzný plyn GS, leč k jeho smůle byl tento přípravek na území Velké Británie zakázán. Michael Schumacher byl oním mužem na správném místě ve správnou chvíli. Nejen kvůli svým výsledkům ve Formuli 3 a sportovních vozech. Nepřehlédnutelný byl i obolus ve výši 150 000 dolarů poskytnutých značkou Mercedes-Benz. Eddie Jordan tak mohl opět odsunout do uctivé vzdálenosti některé věřitele, kteří kolem jeho nového týmu kroužili.
Jen těžko tehdy mohl někdo odhadnout, že Michael Schumacher, který zajel vynikající trénink a kvalifikoval se do 4. řady sedmým nejlepším časem (jeho týmový kolega, mnohem zkušenější Andrea de Cesaris, startoval až jedenáctý), předvede v budoucnu takový koncert. Vždyť z odjetých 307 závodů jich vyhrál 91 (29,64 %) a na pódiu ho diváci a fanoušci mohli vidět ve 155 případech (50,49 %). Dobyl 68 pole-position (22,15 %) a 77 nejrychlejších kol (25,08 %). O jeho sedmi titulech se popsala kvanta papíru, existuje mnoho publikací, oslavných článků a biografií, ve které se statisticky rozebírá pomalu každé jeho kolo.
Momentálně handicapovaný pilot po svém nešťastném lyžařském úrazu lámal i rekordy finanční, odhaduje se, že za svou kariéru vydělal kolem 600 milionů dolarů. Byl známý i jeho charitativní přístup, například když v roce 2002 postihly rozsáhlé záplavy nejen Českou republiku, ale i Německo, Schumi spontánně věnoval postiženým oblastem milion eur. Pro mnohé to bylo jen symbolické gesto, ale také nemusel dát vůbec nic. On byl také jedním z nejštědřejších dárců po katastrofě v podobě tsunami v Asii, podporoval nemocnice, sociální programy od Senegalu po Sarajevo. Až díky jemu byl Hockenheimring v roce 1994 doslova nabit k prasknutí a poprvé v jeho éře se objevily vstupenky na Grand Prix na černém trhu. Díky jeho popularitě vydělali výrobci a prodejci triček imitujících jeho overal v rudé barvě Ferrari úžasné sumy.
Nejen glorifikovaný hrdinaKaždá kariéra má i své stinné stránky a prakticky při každém rozhovoru dotýkajícího se staršího ze sourozenců Schumacherových na ně přijde řeč. Počínaje útěkem od Jordanu, se kterým měl Michael uzavřenou smlouvu. Jenže něco podobného udělal třeba i Senna, který porušil smlouvu s Tolemanem a zamířil k Lotusu, Lauda, ignorující kontrakt s BRM ve prospěch Ferrari nebo Räikkönen, jenž předčasně ukončil dvouletou dohodu se Sauberem a zamířil k McLarenu. Jsou tu dvě největší černé skrvrny v podobě incidentu s Damonem Hillem v Austrálii 1994 a s Jacquesem Villeneuvem v Jerezu pod hlavičkou GP Evropy. Někteří přidávají ještě Grand Prix Monaka 2006, kdy zastavil v zatáčce Rascasse, aby znemožnil Fernandu Alonsovi zaútočit na pole-position. I tady si můžeme říci, jsou ostatní piloti jako lilie? Nemá smysl Michaela bránit, ve zmíněných případech se dopustil činu, který by Rychlé šípy odsoudily jako nečestný a nesportovní, ale nezkoušejme z něj dělat výjimečného vyvrhele.
Jeho návrat v roce 2010 byl hlavně pro jeho odpůrce důvodem k radosti. Hle, jak sedminásobný mistr světa plave a není schopen drtit své soupeře jako dřív. Mají pravdu v tom, že lamač rekordů se po návratu ze Schumachera nestal, ale v Grand Prix Evropy ve Valencii ve věku 43 let a 173 dní vybojoval 155. umístění na stupních vítězů. Za dalších 28 dní přidal i své 77. nejrychlejší kolo. Rekord to s ohledem na letité závodníky v začátcích oficiálních šampionátů F1 není, ale v dnešní době velmi mladých pilotů, kdy pětatřicátníci už jsou považováni za "důchodce" jde o výjimečný úspěch.
Krátký debut, dlouhá kariéraOnen 25. srpen 1991, kdy Michael Schumacher vyrazil na trať, odstartoval jednu zcela výjimečnou kariéru. Německý mladík tehdy proklouzl na páté místo, projel obávanou ostrou zatáčkou La Source a poté zmizel z dosahu kamer. Vzpomínám, že tehdy komentátoři odhadovali, že se nevypořádal s nástrahami tratě a psychicky debut nezvládl, teprve po několika minutách se k nim dostala informace, že příčinou jeho odstoupení byla spojka. Musel ale udělat patřičný dojem, protože už v době závodu začal vyvíjet enormní snahu tým Benetton. Štěstí jednoho roste ze smůly druhého, tady to platilo dvojnásob: smůlu měl Bertrand Gachot a vzápětí i Roberto Moreno. Mimochodem toho nezachránilo v barvách United Colors of Benetton ani zopakování nejlepšího výsledku sezóny, protože právě v Belgii dojel čtvrtý. Poté už si mohl vyzkoušet právě zelený Jordan Michaela Schumachera...
Tragicky zesnulý Bruce McLaren jednou řekl: "Život se měří úspěchy, ne samotnými roky." Doufejme, že při vzpomínce na vstup Michaela Schumachera do F1 můžeme doufat, že se jeho komplikovaná životní situace změní a on sám nám bude moci připomínat své jedinečné úspěchy ve své závodní kariéře.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.