Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Mistrem pátečního dopoledne v Imole se stal lídr šampionátu Oscar Piastri, který na nových pneumatikách Pirelli C6 zajel čas 1:16.545 a o pouhých 32 tisícin porazil týmového kolegu Landa Norrisehttps://f1news.cz/wiki/norris-lando-22575. Třetí nejrychlejší byl Carlos Sainz.
Evropská část sezony odstartovala v Imole s několika novinkami, debutem Kimiho Antonelliho a premiérovým testem nejměkčí směsi C6. Právě Antonelli se bleskově uvedl časem, kterým se na chvíli dostal před Norrise o 0,017 sekundy.
Drama přišlo i mezi zkušenými jmény, Fernando Alonso hlásil: „Málem jsem se srazil s Leclercem.“ Monačan se omluvil zdviženou rukou. Bearman mezitím zamířil zpět do boxů, kde Haas upravoval výšku jeho vozu a ladil zavěšení.
George Russell se s novou směsí dostal na vrchol tabulky dvacet minut po startu, ale dlouho se tam neohřál. Max Verstappen při pokusu na měkkých gumách chyboval v poslední zatáčce: „Strašně to klouzalo,“ hlásil do rádia, když skončil až jedenáctý.
Na dráze v Imole to chvílemi vřelo nejen mezi vozy, ale i v rádiové komunikaci. Charles Leclerc si stěžoval: „Přilba se mi hrozně zvedá,“ zatímco jeho týmový kolega Lewis Hamilton po výletu mimo trať dodal: „Auto teď vůbec nezastavuje.“
V polovině tréninku se do čela dostal George Russell s časem 1:16.599, ale vedení mu brzy přebral Oscar Piastri, který ho překonal o 54 tisícin. Pierre Gasly se posunul na třetí místo, než jej rychle vystřídal Lando Norris, který spolu s Piastrim zajistil McLarenu dočasné 1–2. Hamilton mezitím zrychlil na čtvrté místo a první čtyři dělilo pouhých 98 tisícin.
Nové pneumatiky Pirelli C6 přinesly rychlé časy, ale i výrazný úpadek výkonu. Alex Albon sice zazářil v prvním sektoru, ale nakonec skončil osmý. Carlos Sainz měl podobný problém, přesto se mu podařilo na druhý pokus vytáhnout Ferrari na třetí pozici.
V závěru se pořadí ustálilo: Piastri před Norrisem a Sainzem. Max Verstappen zůstával sedmý a frustraci si vybíjel na volantu – téměř čtyři desetiny za čelem. Trénink pak předčasně ukončil náraz Gabriela Bortoleta, který nezvládl svůj Aston Martin a čelně narazil do bariéry. Červená vlajka a dvě minuty do konce – bylo dojeto.
1. Oscar Piastri (McLaren) – 1:16.545
2. Lando Norris (McLaren) – +0.032
3. Carlos Sainz (Ferrari) – +0.052
4. George Russell (Mercedes) – +0.054
5. Lewis Hamilton (Ferrari) – +0.096
6. Pierre Gasly (Alpine) – +0.151
7. Max Verstappen (Red Bull Racing) – +0.360
8. Alexander Albon (Williams) – +0.377
9. Gabriel Bortoleto (Kick Sauber) – +0.380
10. Nico Hülkenberg (Kick Sauber) – +0.453
11. Lance Stroll (Aston Martin) – +0.487
12. Charles Leclerc (Ferrari) – +0.532
13. Kimi Antonelli (Mercedes) – +0.549
14. Fernando Alonso (Aston Martin) – +0.576
15. Liam Lawson (Racing Bulls) – +0.741
16. Yuki Tsunoda (Red Bull Racing) – +0.811
17. Franco Colapinto (Alpine) – +0.828
18. Oliver Bearman (Haas F1 Team) – +0.901
19. Isack Hadjar (Racing Bulls) – +1.096
20. Esteban Ocon (Haas F1 Team) – +1.117
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.
Lewis Hamilton a George Russell vyjádřili pochybnosti nad přístupem FIA k trestání za nevhodný jazyk, čímž znovu otevřeli debatu o hranicích svobody projevu ve Formuli 1. Oba jezdci poukazují na nejednotnost v rozhodování a volají po jasnějším stanovisku řídícího orgánu.
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.