Premiérový ostrý boj o pozice nastal. Po trénincích, které patřily bezezbytku Bottasovi, si mnoho fanoušků kladlo otázku, zda Hamiltonovi nebude 95. pole-position příliš vzdálené. Nakonec si ho vybojoval i trochu za přispění žlutých vlajek v závěru celé kvalifikace.
Slunečno, vzduch vykazoval 29°C, trať byla podstatně teplejší (46°C), vlhkost vzduchu 40 % a poměrně čerstvý, rychlostí 13,3 km/h vanoucí severní vítr, to byly kulisy první kvalifikace mistrovského závodu F1 na okruhu Mugello. Přestože se spekulovalo, zda se někdo nepokusí o průlom a nenasadí středně tvrdé pneu, nakonec se celá kvalifikace odjela na "červené". Piloti byli před kvalifikací upozorněni, že si komisaři budou všímat průjezdu zatáčkou 14, kterou někteří z nich opravdu silně "střihali". Ale třeba výjezd na cílovou rovinku se u většiny startovního pole odehrával také mimo trať, což bylo tolerováno.
Q1 - 18 minutJako první vyrazili na trať oba Williamsy - Russell vpředu - a byl to také Brit, kdo stanovil první oficiální kvalifikační čas: 1:18,024. Vzápětí jej překonal kolega Latifi (1:17,924) a poté se už časomíra měnila téměř s každým průjezdem vozů. Očekávaný duel Mercedesů v této části pro sebe stejně jako v trénincích rozhodl Bottas - 1,15,749, zatímco Hamilton zaostal o 0,029 vteřiny. V hloubi pole se značně trápil Gasly, čas 1:17,366 ho eliminoval z postupu do Q2. Ačkoliv se novopečený vítěz snažil, jeho druhý pokus rovněž nebyl dostačující - na rozdíl od Vettela, který ho poprvé porazil (1:17,343), a zbraň našel i podruhé - 1:17,072. Pro jistotu se ještě ptal vysílačkou do boxů, jestli opravdu pojede Q2. Snažily se i oba Williamsy a na chvilku do první poloviny druhé desítky pronikly, ale nakonec spadly zpět - u Russella za to mohlo drobné vyjetí z trati v zatáčce 7.
Do Q2 nepostoupili: Gasly, Giovinazzi, Russell, Latifi, Magnussen
Q2 - 15 minutTentokrát si Mercedesy pospíšily a Hamilton s Bottasem vyrazili na okruh jako první. A stejně tak premiérově obhájce titulu převzal od týmového kolegy žezlo - vyšvihl se do vedení časem 1:15,309 (Bottas ovšem ztrácel pouhých 0,013 vteřiny). Verstappen v klidu okupoval třetí pozici (1:15,471), ačkoliv mu na nervy zabrnkal Stroll, kterého mechanici vypustili těsně před něj - také si do radiokomunikace řádně postěžoval. Nadále se trápil Vettel a stále nebyl schopen pokořit hranici 1:17,0 (1:17,066). Druhé pokusy si odpustili piloti Mercedesu a Red Bullu, zato v závěru desítky se strhl tvrdý boj. Vettel sice poprvé zajel čas lepší než 77 vteřin, ale hned o dvě příčky ho připravili shodným časem Räikkönen a Kvjat. Ten měl stejné potíže jako Russell v Q1, na stejném místě také vyzkoušel zónu za okrajem dráhy, ovšem podstatně tvrději. Bratrovražedný souboj u McLarenu rozhodl právě druhými pokusy ve svůj prospěch Sainz, Norrisovi zlepšení vlastního času o 0,031 vteřiny vyneslo jen 11. příčku.
Do Q3 nepostoupili: Norris, Kvjat, Räikkönen, Vettel, Grosjean
Q3 - 12 minutStroll, Sainz a Hamilton - tato trojice vyrazila jako první do boje o Top 10, Sainz ještě v průběhu zaváděcího kola předjel Strolla, takže základní čas položil on. V boxech zůstali pouze Pérez a Ocon - zatímco Esteban čekal na závěr Q3, Pérez se rozhodl využít volné trati v polovině vymezeného času a dokázal se přehoupnout přes svého kolegu, snad aby demonstroval, že s jeho apatií to není tak hrozné. Druhé pokusy zahájil Hamilton, ale už v průběhu jeho rychlého kola se rozblikaly v sektoru 1 žluté vlajky. Příčinou byl Ocon, který v zatáčce 3 nezvládl výjezd a roztočil svůj Renault do hodin. Sice nenarazil zádí do bariéry, ale zůstal stát v kritickém místě, proto pořadatelé rozsvítili dvojité žluté vlajky a inkriminovaný úsek zhatil zbylým závodníkům možnost se zlepšit. Druhý pokus tak dojeli pouze Hamilton (1:15,318), který se jako jediný nezlepšil, zatímco Verstappen si svůj předchozí výkon (1:15,546) stejně jako Leclerc (1:17,739) vylepšili. Monačan tak poněkud překvapivě poskočil před oba Racing Pointy.
Šéf McLarenu naznačil, že výběr Liama Lawsona místo Yuki Tsunody pro letošní sezónu mohl být pro Red Bull nesprávným rozhodnutím.
Eddie Jordan, bývalý majitel týmu Formule 1, zemřel ve věku 76 let po dlouhém boji s rakovinou močového měchýře a prostaty. Zakladatel týmu Jordan F1, který dosáhl historických úspěchů v 90. letech, byl po prodeji týmu známý komentátor a podnikatel, jehož smrt zasáhla motorsport i širší veřejnost.
Kimi Antonelli, mladá naděje italského motorsportu, si na své debutové Velké ceně Austrálie ve Formuli 1 zajistil místo mezi bodujícími. Jeho působivý výkon ukázal, že je připravený čelit výzvám nejprestižnějších závodních sérií.
Velká cena Číny se vrací s osmnáctým ročníkem a hned od startu přináší neobvyklé výzvy. Týmy, jezdci i Pirelli se budou muset rychle přizpůsobit zcela přepracované trati, přičemž na analýzu změn jim zůstane pouhá hodina volného tréninku.
Šéf McLarenu Zak Brown se otevřeně vyjádřil k svému skutečnému postoji vůči Christianu Hornerovi, šéfovi Red Bullu. V době rostoucího napětí mezi týmy v šampionátu tak nabírá jejich vzájemný vztah na důležitosti.
Několik týmů Formule 1 čelilo logistickým komplikacím, které zpozdily přepravu materiálu na Velkou cenu Číny, což mělo vliv na jejich přípravy. Stáje jako McLaren, Mercedes, Red Bull a Aston Martin obdržely své náklady až ve středu odpoledne, což znamenalo, že mohly začít sestavovat své monoposty až po plánovaném termínu a tím došlo k narušení jejich běžného harmonogramu před závodním víkendem.
Sergio Pérez se ještě nesmířil s koncem své kariéry ve Formuli 1. Mexický pilot plánuje návrat na startovní rošt v roce 2026, kdy chce opět bojovat o pozice mezi nejlepšími.
McLaren si v Melbourne zajistil skvělý výsledek a vyslal jasný signál – letos chce být prvním týmem, který dokáže prolomit nadvládu konkurence ve Formuli 1.
Lewis Hamilton si debut ve Ferrari představoval úplně jinak. V Melbourne se trápil, nestačil na špičku a nakonec bral jen desáté místo.
Po náročné Velké ceně Austrálie, kde oba vozy Haas trpěly slabým tempem, vyjádřil Esteban Ocon překvapení nad výkonem týmu. Šéf Ayao Komatsu nyní čelí výzvě identifikovat příčiny problémů, včetně špatných výsledků v kvalifikaci a komplikací u debutujícího Ollie Bearmana.
FIA zavádí novou směrnici TD055A, která zpřísňuje pravidla pro kontrolu aerodynamických prvků. Tento krok reaguje na problémy z loňské sezóny a má zajistit spravedlivější podmínky pro všechny týmy.
Charles Leclerc hodnotil obtížný start do sezóny 2025 po závodě v Austrálii, kde skončil na osmé příčce. Uvedl, že Ferrari musí zaměřit pozornost na dvě klíčové oblasti, které budou rozhodující pro zlepšení výkonu týmu v dalších závodech.