Premiérový ostrý boj o pozice nastal. Po trénincích, které patřily bezezbytku Bottasovi, si mnoho fanoušků kladlo otázku, zda Hamiltonovi nebude 95. pole-position příliš vzdálené. Nakonec si ho vybojoval i trochu za přispění žlutých vlajek v závěru celé kvalifikace.
Slunečno, vzduch vykazoval 29°C, trať byla podstatně teplejší (46°C), vlhkost vzduchu 40 % a poměrně čerstvý, rychlostí 13,3 km/h vanoucí severní vítr, to byly kulisy první kvalifikace mistrovského závodu F1 na okruhu Mugello. Přestože se spekulovalo, zda se někdo nepokusí o průlom a nenasadí středně tvrdé pneu, nakonec se celá kvalifikace odjela na "červené". Piloti byli před kvalifikací upozorněni, že si komisaři budou všímat průjezdu zatáčkou 14, kterou někteří z nich opravdu silně "střihali". Ale třeba výjezd na cílovou rovinku se u většiny startovního pole odehrával také mimo trať, což bylo tolerováno.
Q1 - 18 minutJako první vyrazili na trať oba Williamsy - Russell vpředu - a byl to také Brit, kdo stanovil první oficiální kvalifikační čas: 1:18,024. Vzápětí jej překonal kolega Latifi (1:17,924) a poté se už časomíra měnila téměř s každým průjezdem vozů. Očekávaný duel Mercedesů v této části pro sebe stejně jako v trénincích rozhodl Bottas - 1,15,749, zatímco Hamilton zaostal o 0,029 vteřiny. V hloubi pole se značně trápil Gasly, čas 1:17,366 ho eliminoval z postupu do Q2. Ačkoliv se novopečený vítěz snažil, jeho druhý pokus rovněž nebyl dostačující - na rozdíl od Vettela, který ho poprvé porazil (1:17,343), a zbraň našel i podruhé - 1:17,072. Pro jistotu se ještě ptal vysílačkou do boxů, jestli opravdu pojede Q2. Snažily se i oba Williamsy a na chvilku do první poloviny druhé desítky pronikly, ale nakonec spadly zpět - u Russella za to mohlo drobné vyjetí z trati v zatáčce 7.
Do Q2 nepostoupili: Gasly, Giovinazzi, Russell, Latifi, Magnussen
Q2 - 15 minutTentokrát si Mercedesy pospíšily a Hamilton s Bottasem vyrazili na okruh jako první. A stejně tak premiérově obhájce titulu převzal od týmového kolegy žezlo - vyšvihl se do vedení časem 1:15,309 (Bottas ovšem ztrácel pouhých 0,013 vteřiny). Verstappen v klidu okupoval třetí pozici (1:15,471), ačkoliv mu na nervy zabrnkal Stroll, kterého mechanici vypustili těsně před něj - také si do radiokomunikace řádně postěžoval. Nadále se trápil Vettel a stále nebyl schopen pokořit hranici 1:17,0 (1:17,066). Druhé pokusy si odpustili piloti Mercedesu a Red Bullu, zato v závěru desítky se strhl tvrdý boj. Vettel sice poprvé zajel čas lepší než 77 vteřin, ale hned o dvě příčky ho připravili shodným časem Räikkönen a Kvjat. Ten měl stejné potíže jako Russell v Q1, na stejném místě také vyzkoušel zónu za okrajem dráhy, ovšem podstatně tvrději. Bratrovražedný souboj u McLarenu rozhodl právě druhými pokusy ve svůj prospěch Sainz, Norrisovi zlepšení vlastního času o 0,031 vteřiny vyneslo jen 11. příčku.
Do Q3 nepostoupili: Norris, Kvjat, Räikkönen, Vettel, Grosjean
Q3 - 12 minutStroll, Sainz a Hamilton - tato trojice vyrazila jako první do boje o Top 10, Sainz ještě v průběhu zaváděcího kola předjel Strolla, takže základní čas položil on. V boxech zůstali pouze Pérez a Ocon - zatímco Esteban čekal na závěr Q3, Pérez se rozhodl využít volné trati v polovině vymezeného času a dokázal se přehoupnout přes svého kolegu, snad aby demonstroval, že s jeho apatií to není tak hrozné. Druhé pokusy zahájil Hamilton, ale už v průběhu jeho rychlého kola se rozblikaly v sektoru 1 žluté vlajky. Příčinou byl Ocon, který v zatáčce 3 nezvládl výjezd a roztočil svůj Renault do hodin. Sice nenarazil zádí do bariéry, ale zůstal stát v kritickém místě, proto pořadatelé rozsvítili dvojité žluté vlajky a inkriminovaný úsek zhatil zbylým závodníkům možnost se zlepšit. Druhý pokus tak dojeli pouze Hamilton (1:15,318), který se jako jediný nezlepšil, zatímco Verstappen si svůj předchozí výkon (1:15,546) stejně jako Leclerc (1:17,739) vylepšili. Monačan tak poněkud překvapivě poskočil před oba Racing Pointy.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.