Letošní sezóna nám připraví nejednu anomálii a termíny Grand Prix se nám poněkud rozrostou. Navzdory tomu, že už absolvujeme 71. ročník F1, sešla se equipa královny motoristického sportu na Silverstone, aby oslavila 70. narozeniny.
Počasí prakticky identické s tím v minulém týdnu, ale tím podobnost s Grand Prix Velké Británie končila. Především sáhlo Pirelli k zásadnímu kroku a pneumatiky o stupeň změkčilo. Výsledek se dostavil: na startovním roštu nebyl jediný vůz obutý do pneumatik měkké specifikace, pětice Verstappen, Vettel, Sainz, Kvjat a Räikkönen zvolila tvrdou směs. Zejména u Verstappena se dalo čekat, že mu tento tah ze sobotní kvalifikace přinese výhodu.
Na startu opět pohasly naděje Ferrari, jmenovitě Vettela. V zatáčce Abbey lehce probrzdil Leclerc, Vettel reagoval poněkud zbrkle a výsledkem byly hodiny s pádem na poslední místo. I Leclerc korigující rozevláté auto si pohoršil o dvě místa. Verstappen si podle předpokladů poradil s Hülkenbergem a na konci prvního kola se zformovalo pořadí Bottas, Hamilton, Verstappen, Hülkenberg, Stroll, Ricciardo, Gasly, Norris, Albon a Leclerc.
Po celkem poklidné pasáži přišly první výměny středně tvrdé směsi - pitstopy zahájil v 7. kole Albon a pak se boxy prohnalo prakticky celé žlutě obuté startovní pole: Gasly, Giovinazzi (8. kolo), Russell (9.), Magnussen, Latifi (10.), Norris (13.), Bottas (14.), Hamilton, Ricciardo (15.), přičemž Australan nasadil opět žlutou směs, Hülkenberg (16.), Grosjean (18.), Stroll, Leclerc (19.), Kvjat (20.), Vettel, Ocon a Sainz (23.). Španěl měl v boxech smůlu, protože mechanik u levého předního kola měl nějaké potíže s pistolí utahující matice a Carlos proto dlouho čekal na povel k odjezdu. Když už se rozjel, musel opět zastavit a pustit projíždějícího Ocona.
Max's grandma is probably pretty fast though, right?!? 👵 🚀#F170 🇬🇧 #F1 pic.twitter.com/c0CpuE3iGE
— Formula 1 (@F1) August 9, 2020Verstappen zamířil do boxů ve 27. kole a pochopitelně přešel na žlutou. I když se lehounce pozdržel a u mechaniků strávil 3,2 vteřiny, na trať se dostal v zádech Bottase a na rovince mezi zatáčkami Aintree a Brooklands ho hravě zdolal. Záhy se ukázalo, co Horner & spol. vymysleli. Když Norris zahájil druhou sadu výměn ve 30. kole, čekali u Red Bullu jen do 33. okruhu a povolali Maxe znovu k mechanikům.
Mercedes mohl reagovat pouze stažením Bottase a Hamiltona nechali s více než desetivteřinovým náskokem na trati, ale Lewis zakrátko spustil své žalozpěvy ohledně pneumatik. Valtteri navíc nedokázal držet s Maxem krok, tým však čekal až do 42. kola - přemotivovaný Lewis zajel přes čáru limitující rychlost hodně podezřelým způsobem a na tvrdé směsi se vrátil do závodu na čtvrté pozici za trojicí Verstappen, Bottas a Leclerc. Ve 45. kole na Hangar Straight zdolal Leclerca, v 50. kole pak na druhé rovince pokořil Bottase. Verstappen však už byl bezpečně daleko a poprávu slavil svůj devátý triumf v kariéře.
Ferrari si nedělalo iluze, že by mohlo bojovat o stupně vítězů. Vettelovy potíže po startu už jsme popsali, navíc Němec se s autem doslova pral a jakékoli předjetí bylo pro něj značně vysilující. V konečné fázi se před Sainze dostal jen díky jeho chybě v boxech a zuby si vylámal na Gaslym. Jak složité bylo ovládání jeho vozu dokazuje i 37. kolo, když před krátkou rovinkou Vale jel chvíli vedle tratě. Leclerc zvolil strategii jedné zastávky a ve finále ho vynesla těsně pod stupně vítězů. Po dojezdu dával svou nelíčenou radost hodně hlasitě najevo.
A first win of 2020 for @Max33Verstappen ! 🏆#F170 🇬🇧 #F1 pic.twitter.com/PvFu3f4T5z
— Formula 1 (@F1) August 9, 2020Albon po slabším začátku bojoval ze všech sil a předjížděl své soupeře v soubojích ve kterékoli části okruhu. Ve 22. kole zdolal Gaslyho, ve 29. kole Norrise, ve 36. kole za sebou nechal Ocona a v nájezdu do předposledního kola využil strategického pochybení Racing Pointu a předstihl Strolla. Růžové vozy se dlouho držely na 5. a 6. místě, ale sedm kol před cílem byl do boxů povolán Hülkenberg ke své třetí zastávce (předtím stavěl společně s Albonem v 31. kole). Jako jediný pilot ve startovním poli dostal nejměkčí směs a na ní vytrvale ztrácel. Dle týmového vyjádření měl problémy se zadními pneumatikami a zastávka byla nezbytná, faktem je, že rozdělením pilotů na růžových vozech neprospělo Strollovi.
Méně výrazné byly tentokrát Renaulty a hrdina minulého závodu Daniel Ricciardo udělal ve 31. kole chybu, po níž se propadl až na 12. příčku. Možná ho mírně překvapil Sainz po jeho levém boku, každopádně příliš nedočkavě akceleroval a udělal hodiny. Naprosto odevzdaný výkon předvedly Haasy a Magnussen, kromě toho, že jako jediný neviděl cíl, ještě dostal pětivteřinovou penalizaci za kontakt s Latifim za zatáčkou Stowe v 15. kole, kdy do Kanaďana celkem bezohledně najel, naštěstí pro oba bez vážných důsledků.
Ostatní piloti byli zcela ve stínu dění a nijak z něj nevystoupili. Po pěti závodech se ukazuje, že roli Černého Petra přebírá od Williamsu pomalu Haas a za kratší konec začíná tahat i Alfa Romeo.
RACE HIGHLIGHTS 🎬Our 70th Anniversary Grand Prix at Silverstone was gripping right to the finish 🍿Watch all the best bits ⬇️#F170 🇬🇧 #F1
— Formula 1 (@F1) August 9, 2020Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.