Vypadalo to jako další poklidný závod, ve kterém získá Mercedes double. Poslední dvě kola však udělala se zdánlivé selanky drama, při němž si fanoušci Red Bullu a Stříbrných šípů ohryzali všechny nehty - snad i na nohou.
Ideální počásí nad bývalým letištěm v Silverstone, příjemných 21°C, trať kolísající od 38 do 40°C, vlhkost vzduchu 44 % a nárazový vítr o hodnotě 13 - 27 km/h (na což si jezdci v průběhu Grand Prix stěžovali) - to byla kulisa pro čtvrtý závod letošní COVIDové sezóny.
Ještě než vozy vyrazily do zaváděcího kola, prožil malou sportovní tragédii Nico Hülkenberg. Narychlo povolaný Němec za Péreze, stiženého nákazou, prožil nejdřív zklamání v tréninku, kdy mu těsně unikl postup do Q3 a nakonec těsně před závodem museli mechanici jeho vůz odtlačit do boxů. Místo 178. Grand Prix tak sledoval souboje svých kolegů z boxové zídky.
LIGHTS OUT! 🚦The 2020 British Grand Prix is GO! #BritishGP 🇬🇧 #F1 pic.twitter.com/evFdfqlP4M
— Formula 1 (@F1) August 2, 2020Start velké drama nepřinesl, ačkoliv Hamilton se předpisově neodpíchl a Verstappen měl v prvních zatáčkách drobné potíže s Leclercem, záhy se zformovalo pořadí Hamilton, Bottas, Verstappen, Leclerc, Sainz, Ricciardo, Norris, Stroll, Ocon a Vettel. Startovní pole vyrazilo do závodu na středně tvrdé směsi s výjimkou pilotů McLarenu, Renaultu a Vettela, kteří obuli nejměkčí směs. Z uvedeného pořadí je zřejmé, že svou pozici neudržel Stroll, zatímco Vettel sice zdolal Ocona, ale chyba v Copse Corner, kdy probrzdil, ho stála vybojované pořadí.
Na konci prvního kola v zatáčce Club zaútočil Albon na Magnussena a jejich vzájemná kolize skončila výletem Dána mimo trať. Alex byl za tento incident později odměněn penalizací v podobě 5 vteřin. Na trať vyrazil poprvé safety car a po restartu v 6. kole pokračoval závod jen dalších šest okruhů.
LAP 4/52Frustration for Magnussen as he is out of the British Grand Prix following that big collision with Albon 👀We are still running behind the Safety Car as the Haas is cleared from the track #BritishGP 🇬🇧 #F1 pic.twitter.com/6stxHQJKfY
— Formula 1 (@F1) August 2, 2020V zatáčce Maggots se totiž lehce zavlnil Kvjatův vůz, Rus ho neudržel na dráze a v zatáčce 11 se zabořil přídí do bariéry. Další výjezd safety caru už poslal celé pole do boxů - v první várce (14. kolo) tam zamířili Ricciardo, Norris, Ocon, Vettel, Gasly, Giovinazzi, Räikönnen, Russell a Latifi, o kolo později zvládli double pit-stop u Mercedesu a dále stavěli Verstappen, Leclerc, Stroll a Sainz. Od začátku 19. kola se zase začalo závodit.
Hamilton na čele diktoval tempo a oba zástupci třícípé hvězdy si vyměňovali nejrychlejší kola. A zatímco ve středu startovního pole se bojovalo, první čtyři pozice byly de facto rozděleny. Hamiltona a Bottase dělily maximálně necelé tři vteřiny, dalším osamělým pilotem byl Verstappen a za ním Leclerc držel na distanc bojující skupinku obou McLarenů, Renaultů a růžový Racing Point Lance Strolla.
LAP 13/52Safety Car is out again - a big crash for Dany Kvyat at Maggots, but thankfully he's out of the car 💥#BritishGP 🇬🇧 #F1 pic.twitter.com/iVPZ9H9jHm
— Formula 1 (@F1) August 2, 2020Drama se strhlo v 50. kole, kdy prakticky na začátku okruhu postihl Bottase defekt levého předního kola. Fin se sice snažil dostat do boxů co nejdřív, ale počet kilometrů byl proti němu - s rozhadrovanou gumou se propadl na 11. příčku a na červené směsi se pokusil eliminovat škody. V té době dostal Hamilton varování, ať se nesnaží tlačit na pilu a nezkouší nějaké divočiny - možná tak bylo řečeno jako důsledek toho, že nejrychlejší kolo zajel Albon.
Verstappen ve stejné době jako Bottas zamířil do boxů, aby bodík za nejrychlejší kolo urval on. Co asi proběhlo všem zástupcům "býčí" stáje hlavou, když jen o pár desítek metrů dále než Bottasovi praskla levá přední i bezkonkurenčně vedoucímu Hamiltonovi - naštěstí pro něj v posledním kole! Marně hnala boxová zídka Holanďana na zteč, Lewis se doslova doploužil do cíle a z obrovského náskoku mu zbylo necelých šest vteřin. Verstappen sice získal bod za nejrychlejší kolo, ale vítězství mu proteklo mezi prsty.
LAP 20/52Epic stuff between Ricciardo and the McLaren drivers as they go wheel-to-wheel ⚔️Ricciardo defends stoutly but ultimately has to give way 🍿P6 SAIP7 NORP8 RIC#BritishGP 🇬🇧 #F1 pic.twitter.com/DwvxHtwiCo
— Formula 1 (@F1) August 2, 2020Atraktivní souboje sváděly týmy McLarenu, Renaultu a Stroll, který navzdory solidním výsledkům tahal za nejkratší konec. Jeho bitva s Oconem, trvající od 27. kola nakonec vyvrcholila ve 43. kole, kdy se Estebanovi podařilo zarputilého Kanaďana předjet. Ricciardo zase stahoval odstup od McLarenů a v samotném závěru dotíral na Norrise, který vysílal na boxovou zídku žádosti, aby před ním jedoucí Sainz zrychlil.
Nakonec opět rozhodla vyšší moc - také Sainz zaznamenal odepsanou pneumatiku (můžete hádat, která to byla - správně: levá přední!) a Daniel, který v 50. kole pokořil Norrise, tak náhle ze sedmé příčky stanul těsně pod stupni vítězů. Tři defekty pneumatik pilotů první desítky - hned se vybavila reminiscence s rokem 2013, kdy pneumatiky na Silverstone také praskaly ostošest.
LAP 39/52Superb move from Gasly as he passes Vettel to take P10 and move into the points!#BritishGP 🇬🇧 #F1 pic.twitter.com/5k7GnWPbCh
— Formula 1 (@F1) August 2, 2020Zatímco Leclerc dokázal obhajovat čtvrtou pozici, Vettel byl viditelně horší, prohrál nejdřív opakovaný souboj s Oconem, před něhož se krátce dostal po druhém restartu, ale ve 38. kole ho zdolal i Gasly! Trápící se Němec nakonec obhájil bod po souboji s dotahujícím Bottasem v posledním kole.
Verstappenovo rozčarování do jisté míry doplnil i Albon, třebaže nakonec i on uzmul, co se dalo. Onu pětivteřinovou penalizaci si odbyl v 31. kole při druhé zastávce v boxech a na žluté směsi se dokázal prodrat vpřed. V samotném závěru zdolal Vettela a Strolla - na jednu stranu solidní výkon, na druhou zbytečně promarněné body.
AlphaTauri prožila rozporuplný víkend. Kvjatova nehoda vyvolala velké debaty, zda se Daniil příliš nevěnoval činnosti na svém volantu, ale jak bylo řečeno, při nájezdu do Maggots sebou jeho vůz lehce škubl. Rozladěný Rus dokonce odstrčil po nehodě kameramana, který ho za svodidly snímal. Gasly naopak předvedl vyzrálý výkon a nelze pochybovat, že si zejména předjetí Vettelova Ferrari jaksepatří vychutnal.
A dramatic final minute at Silverstone, as @LewisHamilton and his Mercedes hold on for a famous victory! 😮 🏆#BritishGP 🇬🇧 #F1 pic.twitter.com/CmD8hrz2Fw
— Formula 1 (@F1) August 2, 2020Vodu lehce čeřil druhý Haas. Grosjean jako jediný nezajel při druhém výjezdu safety caru do boxů a držel nejdřív pátou, poté až 35. kola sedmou pozici. Když ho v 36. okruhu krátce po sobě předjeli Ricciardo a Stroll, zamířil Francouz do boxů, kde však nemohl zařadit rychlost a zastávka se neúměrně protáhla. Nadějná strategie se tak rozplynula, nicméně Romainova jízda 36. kol na jedněch pneumatikách zasluhuje uznání.
Alfa Romeo prožila krušný závodní víkend. Antonio Giovinazzi porušil během druhé přítomnosti safety caru na trati pravidla a výsledkem byla pětivteřinová penalizace. Kimi Räikkönen si během závodu stěžoval na zadní kola a ve 48. kole na stejném místě jako Kvjat "chytil" obrubník a přišel o levou část předního křídla. Proto také jako jediný dostal kolo "navíc".
Drama do posledního metru nakonec nepřerušilo vítěznou šňůru Mercedesu, ovšem s vědomím, že za týden se jede na stejné trati Grand Prix 70. výročí F1 (byť už letos absolvujeme ročník s pořadovým číslem 71) ona pneumatiková vzpoura asi mnoha týmů přinese bezesné noci.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.