Ačkoliv se neustále opakuje, že volné tréninky nejsou pro samotnou kvalifikaci rozhodující, ten druhý má do jisté míry výsadní postavení, protože simuluje právě boj o pozice. V tomto směru má Mercedes navrch.
Daly se očekávat jak závodní simulace, tak kvalifikační pokusy "nanečisto". Opět se potvrdilo, že Stříbrné šípy se cítí nejkomfortněji na středně tvrdých Pirelli, oba piloti dokázali zdolat své největší soupeře a v interní bitvě si opět vyšlápl na obhájce titulu stále lepší Valtteri Bottas.
Bottas si svůj nejlepší čas nešetřil na pozdní dobu, dosáhl ho poměrně brzy a tím přinutil reagovat italskou stáj - Vettel a Leclerc jako první přezuli na měkkou směs. Charles byl svižnější než čtyřnásobný šampion po jeho boku, ale na Mercedes to opět nestačilo - když piloti německé stáje nasadili měkkou směs, hned šli do vedení. Nejdřív to byl Hamilton, kdo se vyšvihl na špici časem 1:17,410, ale Valtteri při svém prvním pokusu na "červené" okamžitě převzal nejrychlejší čas.
Verstappen měl po dopoledních problémech k dispozici agregát specifikace 2. V Red Bullu se asi hodně lidem zvýšil tep, když Max hlásil do boxů pokles výkonu a zamířil po pouhých 15 kolech k mechanikům. Stihl ještě poslední čtvrthodinu, ale klidné spaní v "nápojovém ráji" asi nikdo mít nebude. Gasly svedl souboj s překvapením v podobě Grosjeana, druhý Haas na trati se pohyboval ještě ve staré specifikaci - tým chtěl porovnat rozdíly v inovacích.
Opět se připomenul McLaren, Sainz jr. prokázal lepšící se formu a opět vybojoval svou pozici na Kvjatovi. Ruský pilot jakoby rovněž zrál, otázkou je, zda ho opět nezradí technika. K nim lze přiřadit ještě veterána Räikkönena, jenž byl zároveň posledním pilotem, který se dokázal zlepšit.
Rozpačité výkony pokračují v Racing Point. Lance Stroll po incidentu v zatáčce Campsa musel usednout do staršího provedení bez aerodynamických vylepšení, ale i tak měl lepší čas než Pérez na vylepšené verzi. A zmiňovat, kdo je poslední, je už obehranou písničkou. I když je to tak trochu vice versa čelních pozic, můžete si vsadit, kdo získá totálního černého Petra...
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.