Osm bodů potřeboval najet Lewis Hamilton na Sebastiana Vettela, aby se mohl těšit z páté koruny automobilového krále F1. Nakonec mu chybělo k radosti pár zlomků vteřiny. Ty znamenaly, že se boj o mistrovský titul přenese do Mexika.
Oproti pátečnímu dešti a sobotnímu podmračenému počasí tentokrát bylo počasí natolik dobré, že se piloti mohli plně soustředit na samotné závodění. Očekávalo se, že Hamilton si v poklidu zajistí pátý titul, který ho postaví na roveň legendárnímu Juanu Manuelu Fangiovi, neboť jeho největší soupeř Vettel startoval až z 5. místa na startovním roštu.
Jenže už na startu obhájce titulu zaskočil Räikkönen, který - pravda - vyrazil do závodu na ultraměkkých pneumatikách. Hned v prvních zatáčkách se odehrálo několik karambolů, k nimž se ještě dostaneme.
Lights out - and Kimi's off to a flier 🚀#USGP 🇺🇸 pic.twitter.com/odlaIhGUel
— Formula 1 (@F1) October 22, 2018Ten nejdůležitější jsme zaznamenali v zatáčce 13. Vettel za dlouhou rovinkou vyrovnával malý smyk a na jeho úroveň se dostal Ricciardo. Ve zmíněném úseku se oba soupeři lehce dotkli předními koly, přičemž ťukanec do Vettelova levého předního pro něj měl vážnější důsledky. Němec skončil v hodinách a než se otočil do protisměru, spadl na patnáctou pozici.
Vettel's race and title hopes were almost over before the end of Lap 1 👀 #USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/o13JaOxub8
— Formula 1 (@F1) October 21, 2018Vpředu zatím Räikkönen Hamiltonovi trochu poodjel, ale nikterak dramaticky, takže když v 10. kole odstavil na nájezdu na dlouhou protilehlou rovinku svůj Red Bull nešťastný Ricciardo - a vedení po váhání trvajícím téměř jedno kolo spustili režim virtuálního safety caru - nastala otázka, jak na danou situaci strategicky zareagovat. Räikkönen v závěru 12. kola naznačil uhnutí do boxů, ale nakonec na trati zůstal, zatímco Hamilton si zajel pro měkkou směs. Z boxů vyjel na třetím místě a už v nájezdu do 14. kola mu ochotně udělal místo Bottas.
No words @DanielRicciardo 😢#USGP 🇺🇸 pic.twitter.com/hU1zGJIshL
— Formula 1 (@F1) October 22, 2018Souboj těchto dvou pilotů se opět stal aktuálním ve 20. kole, kdy Lewis Kimiho dotáhl, ale Iceman se mu dokázal bránit až do konce 21. kola, kdy zamířil do boxů také on pro žlutě označené pneumatiky. Ferrari ve snaze eliminovat Hamiltona nechávalo Vettela na superměkké směsi nadále na trati a ve 27. kole opět v nájezdu do první zatáčky dokonce dostal Vettel pokyn, aby týmového kolegu pustil před sebe.
Italové předpokládali, že Hamilton bude muset ještě jednou do boxů, což potvrzoval stav jeho zadních pneumatik. Od 30. do 37. kola stáhl Räikkönen jeho sedmnáctivteřinový náskok na polovinu, takže na konci 37. kola zamířil Hamilton k mechanikům podruhé. O tři kola později ho opět pustil Bottas před sebe a Lewis vyrazil ke stíhačce dvojice Räikkönen - Verstappen. Přestože se do jejich závětří dostal prakticky 12 kol před cílem, k pořádnému útoku nasadil až v 54. kole a od konce dlouhé rovinky sváděl souboj bok po boku s Verstappenem. Nakonec byla rozhodující zatáčka 18, v níž Lewis neudržel stopu a vyjel mimo trať. Tím jeho ztráta narostla a Kimi Räikkönen tak mohl oslavit své první vítězství od GP Austrálie 2013.
Mužem dne byl titulován Verstappen - a dodejme, že plným právem. Odstartoval z 18. místa na měkké směsi, v 7. kole už byl pátý. Ve 23. kole přezul na superměkkou směs a postupně se dokázal dotáhnout do závětří Finova Ferrari. Rozestup osciloval od dvou vteřin po odstup umožňující použití DRS, ale Renault za Holanďanovými zády nebyl dostatečně silný, Max si navíc stěžoval na problémy s brzdami.
LAP 36/56Curveball... can Hamilton's tyres hold on for the remaining 20 laps? 🤔#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/Ov0R68uGSx
— Formula 1 (@F1) October 21, 2018Podařilo se mu však uhájit velmi cenný výsledek, když zhatil veškeré naděje Hamiltona a navzdory své pověsti tentokrát velice čistě obhájil svou pozici. Lewis si navíc v závěru závodu stěžoval na potíže s pohonnou jednotkou, která mu dle jeho vlastních slov dokonce jednou zhasla, ale naštěstí pro Brita mu motor znovu naskočil.
Vettel dokázal z 15. místa postupovat kupředu, ale jeho zastávka přišla až ve 27. kole, navíc měl tým drobné problémy s nasazením pravého zadního kola.. Nicméně jeho cílem bylo 4. místo a k tomu se přiblížil v samotném závěru, kdy útočil na Bottase. Valtteriho Mercedes doslova obětoval, Fin jel od 24. kola na měkké směsi a v závěru měl Sebastiana nalepeného na zadním spoileru. Nakonec rozhodlo v předposledním kole obvyklé místo - Vettel zaútočil na protilehlé rovince, Valtteri šel později na brzdy, ale už se nevešel do následující zatáčky.
V prvním kole skončily naděje Fernanda Alonsa, do jehož pravého boku narazil v zatáčce 6 Stroll. Kanaďan byl za tento incident penalizován průjezdem boxovou uličkou, Alonso zajel na konci prvního kola do boxů, ale vzápětí svůj McLaren odstavil. Podobné trable měl Grosjean, který nedobrzdil na konci dlouhé rovinky a trefil Sauber Charlese Leclerca. I on vyměnil pneumatiky, ale vůz mu šel natolik šejdrem, že i on k lítosti amerického publika ukončil své působení v závodě. Dalším potrestaným byl Carlos Sainz jr., který podle komisařů v první zatáčce po startu vyjetím mimo trať získal nepovolenou výhodu, ale pětivteřinový trest ho příliš nemrzel, protože mu ve "zbytku světa" patřilo druhé místo - za týmovým kolegou Hülkenbergem.
So, here it is...The Iceman's winning moment 💪 🇫🇮#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/c0E9uUzjUW
— Formula 1 (@F1) October 21, 2018Koloritem byly stížnosti Sergia Péreze, kterého údajně zpomaloval týmový kolega Ocon. Jak to bylo doopravdy naznačil další vývoj závodu: Pérez nakonec prohrál souboj o devátou příčku s Magnussenem, který přezouval jako jeden z posledních (31. kolo).
Na závěr dovolte několik statistických čísel. Kimi Räikkönen musel čekat na své jedenadvacáté vítězství pět let, nebo též 115 Grand Prix. Pro Ferrari, jemuž mimochodem přivezl 235 vítězství, vyhrál po dlouhých devíti letech - naposledy v rudém voze triumfoval v Grand Prix Belgie 2009. Od jeho prvního triumfu v Malajsii 2003 uteklo 15 let.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.