Osm bodů potřeboval najet Lewis Hamilton na Sebastiana Vettela, aby se mohl těšit z páté koruny automobilového krále F1. Nakonec mu chybělo k radosti pár zlomků vteřiny. Ty znamenaly, že se boj o mistrovský titul přenese do Mexika.
Oproti pátečnímu dešti a sobotnímu podmračenému počasí tentokrát bylo počasí natolik dobré, že se piloti mohli plně soustředit na samotné závodění. Očekávalo se, že Hamilton si v poklidu zajistí pátý titul, který ho postaví na roveň legendárnímu Juanu Manuelu Fangiovi, neboť jeho největší soupeř Vettel startoval až z 5. místa na startovním roštu.
Jenže už na startu obhájce titulu zaskočil Räikkönen, který - pravda - vyrazil do závodu na ultraměkkých pneumatikách. Hned v prvních zatáčkách se odehrálo několik karambolů, k nimž se ještě dostaneme.
Lights out - and Kimi's off to a flier 🚀#USGP 🇺🇸 pic.twitter.com/odlaIhGUel
— Formula 1 (@F1) October 22, 2018Ten nejdůležitější jsme zaznamenali v zatáčce 13. Vettel za dlouhou rovinkou vyrovnával malý smyk a na jeho úroveň se dostal Ricciardo. Ve zmíněném úseku se oba soupeři lehce dotkli předními koly, přičemž ťukanec do Vettelova levého předního pro něj měl vážnější důsledky. Němec skončil v hodinách a než se otočil do protisměru, spadl na patnáctou pozici.
Vettel's race and title hopes were almost over before the end of Lap 1 👀 #USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/o13JaOxub8
— Formula 1 (@F1) October 21, 2018Vpředu zatím Räikkönen Hamiltonovi trochu poodjel, ale nikterak dramaticky, takže když v 10. kole odstavil na nájezdu na dlouhou protilehlou rovinku svůj Red Bull nešťastný Ricciardo - a vedení po váhání trvajícím téměř jedno kolo spustili režim virtuálního safety caru - nastala otázka, jak na danou situaci strategicky zareagovat. Räikkönen v závěru 12. kola naznačil uhnutí do boxů, ale nakonec na trati zůstal, zatímco Hamilton si zajel pro měkkou směs. Z boxů vyjel na třetím místě a už v nájezdu do 14. kola mu ochotně udělal místo Bottas.
No words @DanielRicciardo 😢#USGP 🇺🇸 pic.twitter.com/hU1zGJIshL
— Formula 1 (@F1) October 22, 2018Souboj těchto dvou pilotů se opět stal aktuálním ve 20. kole, kdy Lewis Kimiho dotáhl, ale Iceman se mu dokázal bránit až do konce 21. kola, kdy zamířil do boxů také on pro žlutě označené pneumatiky. Ferrari ve snaze eliminovat Hamiltona nechávalo Vettela na superměkké směsi nadále na trati a ve 27. kole opět v nájezdu do první zatáčky dokonce dostal Vettel pokyn, aby týmového kolegu pustil před sebe.
Italové předpokládali, že Hamilton bude muset ještě jednou do boxů, což potvrzoval stav jeho zadních pneumatik. Od 30. do 37. kola stáhl Räikkönen jeho sedmnáctivteřinový náskok na polovinu, takže na konci 37. kola zamířil Hamilton k mechanikům podruhé. O tři kola později ho opět pustil Bottas před sebe a Lewis vyrazil ke stíhačce dvojice Räikkönen - Verstappen. Přestože se do jejich závětří dostal prakticky 12 kol před cílem, k pořádnému útoku nasadil až v 54. kole a od konce dlouhé rovinky sváděl souboj bok po boku s Verstappenem. Nakonec byla rozhodující zatáčka 18, v níž Lewis neudržel stopu a vyjel mimo trať. Tím jeho ztráta narostla a Kimi Räikkönen tak mohl oslavit své první vítězství od GP Austrálie 2013.
Mužem dne byl titulován Verstappen - a dodejme, že plným právem. Odstartoval z 18. místa na měkké směsi, v 7. kole už byl pátý. Ve 23. kole přezul na superměkkou směs a postupně se dokázal dotáhnout do závětří Finova Ferrari. Rozestup osciloval od dvou vteřin po odstup umožňující použití DRS, ale Renault za Holanďanovými zády nebyl dostatečně silný, Max si navíc stěžoval na problémy s brzdami.
LAP 36/56Curveball... can Hamilton's tyres hold on for the remaining 20 laps? 🤔#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/Ov0R68uGSx
— Formula 1 (@F1) October 21, 2018Podařilo se mu však uhájit velmi cenný výsledek, když zhatil veškeré naděje Hamiltona a navzdory své pověsti tentokrát velice čistě obhájil svou pozici. Lewis si navíc v závěru závodu stěžoval na potíže s pohonnou jednotkou, která mu dle jeho vlastních slov dokonce jednou zhasla, ale naštěstí pro Brita mu motor znovu naskočil.
Vettel dokázal z 15. místa postupovat kupředu, ale jeho zastávka přišla až ve 27. kole, navíc měl tým drobné problémy s nasazením pravého zadního kola.. Nicméně jeho cílem bylo 4. místo a k tomu se přiblížil v samotném závěru, kdy útočil na Bottase. Valtteriho Mercedes doslova obětoval, Fin jel od 24. kola na měkké směsi a v závěru měl Sebastiana nalepeného na zadním spoileru. Nakonec rozhodlo v předposledním kole obvyklé místo - Vettel zaútočil na protilehlé rovince, Valtteri šel později na brzdy, ale už se nevešel do následující zatáčky.
V prvním kole skončily naděje Fernanda Alonsa, do jehož pravého boku narazil v zatáčce 6 Stroll. Kanaďan byl za tento incident penalizován průjezdem boxovou uličkou, Alonso zajel na konci prvního kola do boxů, ale vzápětí svůj McLaren odstavil. Podobné trable měl Grosjean, který nedobrzdil na konci dlouhé rovinky a trefil Sauber Charlese Leclerca. I on vyměnil pneumatiky, ale vůz mu šel natolik šejdrem, že i on k lítosti amerického publika ukončil své působení v závodě. Dalším potrestaným byl Carlos Sainz jr., který podle komisařů v první zatáčce po startu vyjetím mimo trať získal nepovolenou výhodu, ale pětivteřinový trest ho příliš nemrzel, protože mu ve "zbytku světa" patřilo druhé místo - za týmovým kolegou Hülkenbergem.
So, here it is...The Iceman's winning moment 💪 🇫🇮#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/c0E9uUzjUW
— Formula 1 (@F1) October 21, 2018Koloritem byly stížnosti Sergia Péreze, kterého údajně zpomaloval týmový kolega Ocon. Jak to bylo doopravdy naznačil další vývoj závodu: Pérez nakonec prohrál souboj o devátou příčku s Magnussenem, který přezouval jako jeden z posledních (31. kolo).
Na závěr dovolte několik statistických čísel. Kimi Räikkönen musel čekat na své jedenadvacáté vítězství pět let, nebo též 115 Grand Prix. Pro Ferrari, jemuž mimochodem přivezl 235 vítězství, vyhrál po dlouhých devíti letech - naposledy v rudém voze triumfoval v Grand Prix Belgie 2009. Od jeho prvního triumfu v Malajsii 2003 uteklo 15 let.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.