Vzývaná i proklínaná - to je Monza situovaná do královského parku. Natěšení tifosi, vroucí kotel, ve kterém se Ferrari promíjí jen úspěch. Před italskou Grand Prix byly rudé oře z Maranella mírnými favority, ale ani Mercedes nehodlal složit zbraně.
Nad Monzou sice putovalo pár mraků, teplota se vyšplhala pouze na 20 °C, trať měla 29 °C, vlhkost vzduchu oscilovala od 72 k 69 % a vítr z původních 6,1 klesl na 4,3 km/h, ale původní téměř osmdesátiprocentní predikce deště se nenaplnila. Hned zpočátku se za svým cílem vydaly oba vozy Ferrari, zejména Vettel si v Q1 rozhodně nechtěl nechat vzít nejlepší čas. Postupně se zlepšoval z 1:21,578 přes 1:20,758 až k 1:20,542. Při prvním pokusu ale byl rychlejší Räikkönen (1:20,937), který ale další pokusy vzdal. Hamilton byl pomalejší - 1:21,381, ale i on se dokázal pochlapit na 1:20,810.
Neuvěřitelné drama se odehrálo v závěru eliminační zóny. Trojice Grosjean, Pérez a Leclerc bojovala více než na pověstné ostří nože a jejich časy hovoří za vše - Francouz zajel 1:21,887, Mexičan 1:21,888 a zástupce Monaka 1:21,889. Jen Grosjean se ale protáhl do Q2. Leclerc svou šanci ztratil malým zaváháním v zatáčce Lesmo 2, kdy se dostal příliš daleko za okraj. Překvapením určitě byly výkony Williamsů, které se dostaly do Q2 a slibný výsledek Ocona, jemuž patřilo průběžné 7. místo. Vypadli Pérez, Ericsson, Leclerc, Vandoorne a Hartley.
What a climax to qualifying! Kimi snatches his first pole at Monza since 2006 😲#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/WBRBu3xm8D
— Formula 1 (@F1) September 1, 2018Druhou část opět zahájil frontálním útokem tým Ferrari a Vettel vylepšil své maximum na 1:19,785. Na paty mu opět šlapal Hamilton (1:19,798), zatímco Räikkönen s Bottasem poněkud odpadli (1:20,232 resp. 1:20,427). V týmu Red Bull a Renault se mírně spekulovalo, zda vyslat na trať penalizované Ricciarda a Hülkenberga, nakonec vyjel pouze zástupce Renaultu, ale tak jako tak nevykázal žádný měřený čas. Překvapil Stroll, který se časem 1:21,494 protáhl do Q3. Velká radost zavládla u Toro Rosso, protože Gasly uhájil desátou příčku před finišujícím Magnussenem, kterému musel mrzet první pokažený pokus vyjetím z trati za druhou šikanou, čímž málem zkomplikoval situaci týmovému kolegovi.
Magnussen se objevil i v další mezihře - při nájezdu do první šikany vjeli s Alonsem kolo na oko a předvedli tak vlastně malý závodní duel. Vítězně z něj vyšel nakonec Alonso, ale vedení závodu pro toto extempore nemělo pochopení a rozhodlo se situaci po kvalifikaci prošetřit. V druhých pokusech se zlepšil pouze Vettel (1:19,629), všichni ostatní postupujcí do Q3 zůstali za svými prvními časy.
Do Q3 se neprobojovali Magnussen, Sirotkin, Alonso, Ricciardo a Hülkenberg.
Missed qualifying? (Where were you?! 😀) It was an absolute cracker 🎥 >> https://t.co/k9gcRcTRtD#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/BTsYszUHDt
— Formula 1 (@F1) September 1, 2018První pokusy zmrazily asi většinu tifosi na vroucím kotli v Monze, protože do čela poskočil excelentním kolem Hamilton - 1:19,390. Vettel (1:19,497) skončil za stále se lepšícím Räikkönenem. Zajímavostí určitě byla skutečnost, že tato trojice si rozdělila fialové sektory: Lewis byl nejlepší v prvním, Kimi v druhém a Sebastian ve třetím. Při druhých pokusech měl právo prvního smeče Hamilton a zlepšil se, jenže vzápětí ho překonal Vettel, aby nakonec vybuchla Monza nadšením, protože oba přeskočil Räikkönen. Zmiňme se ještě o Strollovi, který jako jediný vsadil na jeden pokus a oproti Q2 si o jednu příčku pohoršil, dokonce zajel horší čas než ve druhé části.
Monza tedy tonula v extázi, otázkou zůstává, po radiové komunikaci Vettela v nepříliš nadšeném duchu, jak přistoupí Ferrari k samotnému závodu. Jak už jsme informovali, u Mercedesu se po Belgii objevila zpráva, že za určitých okolností bude Hamilton preferován.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.