Vzývaná i proklínaná - to je Monza situovaná do královského parku. Natěšení tifosi, vroucí kotel, ve kterém se Ferrari promíjí jen úspěch. Před italskou Grand Prix byly rudé oře z Maranella mírnými favority, ale ani Mercedes nehodlal složit zbraně.
Nad Monzou sice putovalo pár mraků, teplota se vyšplhala pouze na 20 °C, trať měla 29 °C, vlhkost vzduchu oscilovala od 72 k 69 % a vítr z původních 6,1 klesl na 4,3 km/h, ale původní téměř osmdesátiprocentní predikce deště se nenaplnila. Hned zpočátku se za svým cílem vydaly oba vozy Ferrari, zejména Vettel si v Q1 rozhodně nechtěl nechat vzít nejlepší čas. Postupně se zlepšoval z 1:21,578 přes 1:20,758 až k 1:20,542. Při prvním pokusu ale byl rychlejší Räikkönen (1:20,937), který ale další pokusy vzdal. Hamilton byl pomalejší - 1:21,381, ale i on se dokázal pochlapit na 1:20,810.
Neuvěřitelné drama se odehrálo v závěru eliminační zóny. Trojice Grosjean, Pérez a Leclerc bojovala více než na pověstné ostří nože a jejich časy hovoří za vše - Francouz zajel 1:21,887, Mexičan 1:21,888 a zástupce Monaka 1:21,889. Jen Grosjean se ale protáhl do Q2. Leclerc svou šanci ztratil malým zaváháním v zatáčce Lesmo 2, kdy se dostal příliš daleko za okraj. Překvapením určitě byly výkony Williamsů, které se dostaly do Q2 a slibný výsledek Ocona, jemuž patřilo průběžné 7. místo. Vypadli Pérez, Ericsson, Leclerc, Vandoorne a Hartley.
What a climax to qualifying! Kimi snatches his first pole at Monza since 2006 😲#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/WBRBu3xm8D
— Formula 1 (@F1) September 1, 2018Druhou část opět zahájil frontálním útokem tým Ferrari a Vettel vylepšil své maximum na 1:19,785. Na paty mu opět šlapal Hamilton (1:19,798), zatímco Räikkönen s Bottasem poněkud odpadli (1:20,232 resp. 1:20,427). V týmu Red Bull a Renault se mírně spekulovalo, zda vyslat na trať penalizované Ricciarda a Hülkenberga, nakonec vyjel pouze zástupce Renaultu, ale tak jako tak nevykázal žádný měřený čas. Překvapil Stroll, který se časem 1:21,494 protáhl do Q3. Velká radost zavládla u Toro Rosso, protože Gasly uhájil desátou příčku před finišujícím Magnussenem, kterému musel mrzet první pokažený pokus vyjetím z trati za druhou šikanou, čímž málem zkomplikoval situaci týmovému kolegovi.
Magnussen se objevil i v další mezihře - při nájezdu do první šikany vjeli s Alonsem kolo na oko a předvedli tak vlastně malý závodní duel. Vítězně z něj vyšel nakonec Alonso, ale vedení závodu pro toto extempore nemělo pochopení a rozhodlo se situaci po kvalifikaci prošetřit. V druhých pokusech se zlepšil pouze Vettel (1:19,629), všichni ostatní postupujcí do Q3 zůstali za svými prvními časy.
Do Q3 se neprobojovali Magnussen, Sirotkin, Alonso, Ricciardo a Hülkenberg.
Missed qualifying? (Where were you?! 😀) It was an absolute cracker 🎥 >> https://t.co/k9gcRcTRtD#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/BTsYszUHDt
— Formula 1 (@F1) September 1, 2018První pokusy zmrazily asi většinu tifosi na vroucím kotli v Monze, protože do čela poskočil excelentním kolem Hamilton - 1:19,390. Vettel (1:19,497) skončil za stále se lepšícím Räikkönenem. Zajímavostí určitě byla skutečnost, že tato trojice si rozdělila fialové sektory: Lewis byl nejlepší v prvním, Kimi v druhém a Sebastian ve třetím. Při druhých pokusech měl právo prvního smeče Hamilton a zlepšil se, jenže vzápětí ho překonal Vettel, aby nakonec vybuchla Monza nadšením, protože oba přeskočil Räikkönen. Zmiňme se ještě o Strollovi, který jako jediný vsadil na jeden pokus a oproti Q2 si o jednu příčku pohoršil, dokonce zajel horší čas než ve druhé části.
Monza tedy tonula v extázi, otázkou zůstává, po radiové komunikaci Vettela v nepříliš nadšeném duchu, jak přistoupí Ferrari k samotnému závodu. Jak už jsme informovali, u Mercedesu se po Belgii objevila zpráva, že za určitých okolností bude Hamilton preferován.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.