Vzývaná i proklínaná - to je Monza situovaná do královského parku. Natěšení tifosi, vroucí kotel, ve kterém se Ferrari promíjí jen úspěch. Před italskou Grand Prix byly rudé oře z Maranella mírnými favority, ale ani Mercedes nehodlal složit zbraně.
Nad Monzou sice putovalo pár mraků, teplota se vyšplhala pouze na 20 °C, trať měla 29 °C, vlhkost vzduchu oscilovala od 72 k 69 % a vítr z původních 6,1 klesl na 4,3 km/h, ale původní téměř osmdesátiprocentní predikce deště se nenaplnila. Hned zpočátku se za svým cílem vydaly oba vozy Ferrari, zejména Vettel si v Q1 rozhodně nechtěl nechat vzít nejlepší čas. Postupně se zlepšoval z 1:21,578 přes 1:20,758 až k 1:20,542. Při prvním pokusu ale byl rychlejší Räikkönen (1:20,937), který ale další pokusy vzdal. Hamilton byl pomalejší - 1:21,381, ale i on se dokázal pochlapit na 1:20,810.
Neuvěřitelné drama se odehrálo v závěru eliminační zóny. Trojice Grosjean, Pérez a Leclerc bojovala více než na pověstné ostří nože a jejich časy hovoří za vše - Francouz zajel 1:21,887, Mexičan 1:21,888 a zástupce Monaka 1:21,889. Jen Grosjean se ale protáhl do Q2. Leclerc svou šanci ztratil malým zaváháním v zatáčce Lesmo 2, kdy se dostal příliš daleko za okraj. Překvapením určitě byly výkony Williamsů, které se dostaly do Q2 a slibný výsledek Ocona, jemuž patřilo průběžné 7. místo. Vypadli Pérez, Ericsson, Leclerc, Vandoorne a Hartley.
What a climax to qualifying! Kimi snatches his first pole at Monza since 2006 😲#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/WBRBu3xm8D
— Formula 1 (@F1) September 1, 2018Druhou část opět zahájil frontálním útokem tým Ferrari a Vettel vylepšil své maximum na 1:19,785. Na paty mu opět šlapal Hamilton (1:19,798), zatímco Räikkönen s Bottasem poněkud odpadli (1:20,232 resp. 1:20,427). V týmu Red Bull a Renault se mírně spekulovalo, zda vyslat na trať penalizované Ricciarda a Hülkenberga, nakonec vyjel pouze zástupce Renaultu, ale tak jako tak nevykázal žádný měřený čas. Překvapil Stroll, který se časem 1:21,494 protáhl do Q3. Velká radost zavládla u Toro Rosso, protože Gasly uhájil desátou příčku před finišujícím Magnussenem, kterému musel mrzet první pokažený pokus vyjetím z trati za druhou šikanou, čímž málem zkomplikoval situaci týmovému kolegovi.
Magnussen se objevil i v další mezihře - při nájezdu do první šikany vjeli s Alonsem kolo na oko a předvedli tak vlastně malý závodní duel. Vítězně z něj vyšel nakonec Alonso, ale vedení závodu pro toto extempore nemělo pochopení a rozhodlo se situaci po kvalifikaci prošetřit. V druhých pokusech se zlepšil pouze Vettel (1:19,629), všichni ostatní postupujcí do Q3 zůstali za svými prvními časy.
Do Q3 se neprobojovali Magnussen, Sirotkin, Alonso, Ricciardo a Hülkenberg.
Missed qualifying? (Where were you?! 😀) It was an absolute cracker 🎥 >> https://t.co/k9gcRcTRtD#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/BTsYszUHDt
— Formula 1 (@F1) September 1, 2018První pokusy zmrazily asi většinu tifosi na vroucím kotli v Monze, protože do čela poskočil excelentním kolem Hamilton - 1:19,390. Vettel (1:19,497) skončil za stále se lepšícím Räikkönenem. Zajímavostí určitě byla skutečnost, že tato trojice si rozdělila fialové sektory: Lewis byl nejlepší v prvním, Kimi v druhém a Sebastian ve třetím. Při druhých pokusech měl právo prvního smeče Hamilton a zlepšil se, jenže vzápětí ho překonal Vettel, aby nakonec vybuchla Monza nadšením, protože oba přeskočil Räikkönen. Zmiňme se ještě o Strollovi, který jako jediný vsadil na jeden pokus a oproti Q2 si o jednu příčku pohoršil, dokonce zajel horší čas než ve druhé části.
Monza tedy tonula v extázi, otázkou zůstává, po radiové komunikaci Vettela v nepříliš nadšeném duchu, jak přistoupí Ferrari k samotnému závodu. Jak už jsme informovali, u Mercedesu se po Belgii objevila zpráva, že za určitých okolností bude Hamilton preferován.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.