Stane se Lewis Hamilton počtvrté mistrem světa? Podaří se Vettelovi odvrátit první matchball a zachovat si naděje vyšplhat se po čtyřech letech na mistrovský trůn? Jak si povedou piloti, kteří buď změnili působení, po pauze se vrátili nebo prožili debut v F1? To byly americké otázky.
Celebritami nabitá Grand Prix USA - v hledišti jsme viděli mimo jiné herce Woody Harelsona, Michaela Douglase či George Clooneyho - se těšila velice hezkému počasí a diváci byli poprávu natěšeni na souboj, ze kterého mohl vyjít nový mistr světa. Napínavý souboj ostatně slibovali i dva největší rivalové v první řadě.
Vettelovi se povedl nadmíru dobře start a v první zatáčce se mu podařilo proklouznout před Hamiltona. Chvíli to vypadalo, že by se Němec mohl vedoucímu pilotovi průběžné klasifikace utrhnout, dokonce měl téměř dvě vteřiny odstup, ale to byla jen chvilková naděje.
V šestém kole využil Hamilton skvělých vlastností svého Mercedesu a pomalu se začal Vettelovi vzdalovat. Sebastian zamířil do boxů na konci 17. kola, když si předtím stěžoval na problémy s levou přední pneumatikou, a během tří okruhů, o které zajel Hamilton do boxů později, dokázal stáhnout poměrně výrazný odstup, takže ještě jednou v nájezdu do 21. kola zkusil získat vedení na svou stranu, ale Lewis jeho útok odrazil a od té chvíle bylo jasné, že pokud ho nestihne nějaký technický problém, nebude mít soupeře. Což se potvrdilo.
VIDEO: Sestřih Velké ceny Spojených států 2017 (zdroj: formula1.com)
O strhující podívanou se tak starali jiní. Především kvarteto Vettel, Räikkönen, Verstappen a Bottas. Nejhorší pozici měl zdánlivě Verstappen, ale velice rychle se prodral přes své soupeře o deset příček kupředu a ze šestého místa začal skutečně usilovat o dobrý výsledek. V 25. kole zajel do boxů pro měkké pneumatiky a dotáhl se na dohled Kimi Räikkönena, druhou výměnu provedl v 38. kole s jasným cílem zaútočit v závěru. U Ferrari na to reagovali stejně - na trati zůstal Kimi a Vettel o kolo později okopíroval Maxovu strategii. A zatímco čtyřkolový finský duel nakonec ve 42. kole pro sebe rozhodl Räikkönen, záhy musel poražený Bottas hltat další hořké pilulky: Vettel a Verstappen na nových pneumatikách byli k nezastavení.
Vettel šest kol před cílem smazal desetivteřinovou ztrátu na Bottase a úseku mezi zatáčkami 12 - 16 se rozhořely souboje kolo na kolo. Ale Vettelovi se útok na Bottase povedl v nájezdu do první zatáčky, když využil přítomnosti Vandoornea jedoucího o kolo zpět a zaváhání Bottase. V 52. kole přišel očekávaný pokyn, aby Räikkönen přepustil Vettelovi svou pozici, ale Hamilton byl na míle daleko.
Ferrari naopak měly stále více potíží se spurtujícím Verstappenem. Ten si v 53. kole poradil rovněž s Bottasem, i když ho v zatáčce 12 vyhnal mimo trať - ale bez kontaktu, a začal se nebezpečně blížit Räikkönenovi. Bottas poté zajel do boxů, protože jeho pneumatiky byly na samém konci životnosti, ale na ultraměkké směsi ani nedokázal překonat nejrychlejší kolo Vettela.
Souboj o stupně vítězů vygradoval v posledním kole - Räikkönen se rovněž potýkal s přilnavostí notně opotřebovaných pneumatik, navíc hlásil týmu blíže nespecifikované potíže, kvůli kterým jeho vůz nebyl v nejlepší kondici. Konečný duel se odehrál v zatáčce 18, kde Holanďan argesívním manévrem doslova podjel Finovo Ferrari, ale ze zisku vynikajícího třetího místa se Max dlouho neradoval - přesně do chvíle, kdy se chystal vystoupit na stupně vítězů. Přišlo rozhodnutí od sportovních komisařů, že vůz se startovním číslem 33 projel zatáčku 17 všemi koly za bíle vyznačenou linií, za což následovala pětivteřinová penalizace, takže Verstappen se vrátil na čtvrté místo a mimo "bednu", kde ho nahradil právě Räikkönen.
Jako už letos poněkolikáté se přímo na trati setkali oba piloti Force Indie. Esteban Ocon vpředu zkoušel útočit na Massu a Pérez sledující tento souboj z povzdálí žádal tým, aby ho pustil před Ocona, protože měl pocit, že je rychlejší. Nakonec se Esteban před Brazilce dostal a Pérez místo posunu vpřed musel čelit skvěle jedoucímu Carlosu Sainzovi jr. Španěl se v kokpitu Renaultu předvedl výborně a vrcholem jeho výkonu byl ve 34. kole duel právě s Mexičanem, který svou pozici nedokázal ubránit - šlo o jeden z nejtvrdších a nejpohlednějších soubojů, který začal za zatáčkou 12 a táhl se až do předposlední zatáčky. Ačkoliv se Sainz jr. poté přiblížil i k Oconovi, Francouz soustředěnou jízdou svou pozici uhájil.
Dramatická situace se odehrála ve 47. kole, kdy na konci dlouhé rovinky dojel Vettel o kolo zpět jedoucí dvojici Magnussen - Ericsson. Těžko říci, zda byl Dán jeho náhlým vybočením překvapen nebo Ferrari ve snaze ubránit se útokům pilota Sauberu přehlédl, v každém případě došlo po projetí Vettela mezi Kevinem a Marcusem ke kolizi, na kterou doplatil pilot Haasu hodinami, naštěstí bez vážnějšího poškození. I tady se dostali do akce sportovní komisaři a Ericsson za tento atak vyfasoval rovněž pětivteřinovou pokutu.
Nenápadný, ale účelný závod jel navrátilec Daniil Kvjat. I on svedl několik soubojů a pohyboval se mezi osmou a dvanáctou příčkou. V samotném závěru se přiblížil na dosah Massovi, ale nenašel cestu kupředu. Stroll na druhém Williamsu v podstatě působil na konci startovního pole a měl co dělat, aby odolal nováčkovi Hartleymu, jehož šance na výborné umístění zhatila druhá zastávka v boxech, která jeho snažení poněkud zkreslila.
Určité propojení můžeme najít mezi Alonsem a Hülkenbergem. Pokud se Španěl těší na příští rok a motory Renault, asi mu pohasl úsměv, když Nico Hülkenberg musel jako první odstavit svůj vůz. A když se k němu přidal i Ricciardo, který mohl zajet velmi dobrý závod a chvílemi si statečně troufal i na v té době třetího Bottase, nejspíš si Fernando liboval, že má za svými zády ještě stále Hondu. Ale jen do 24. kola, kdy i jeho motor odmítl pokračovat v závodě na plný výkon. Alonso si tak jenom upevnil nelichotivou pozici "krále odpadlíků".
Jestliže Hamilton ještě titul mistra světa nezískal, Mercedes už mohl v USA slavit, protože se definitivně stal držitelem Poháru konstruktérů. K nablýskané atmosféře v Austinu přispěl někdejší prezident USA Bill Clinton, který předal cenu vítězi, a pak fenomenální sprinterský ďábel Usain Bolt, který na stupních vítězů vyzpovídal Hamiltona - kterému věnoval zlatostříbrné tretry - a oba piloty Ferrari. Britský pilot nyní vede s náskokem 66 bodů a za týden v Mexiku bude k zisku titulu o další krůček blíž.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.