Jak se podaří vypořádat se s masivní ztrátou Vettelovi a dokáže Lewis Hamilton využít jeho problémů? Nakonec navýšil náskok na svého velkého rivala, ale bezpochyby ne tak, jak by si před závodem představoval.
Drama pro Ferrari začalo v kvalifikaci Vettelovými problémy, pokračovalo před závodem na opačné straně garáže. Při pohledu na startovní rošt bylo jasné, že problémy má Kimi Räikkönen. Nejdřív hlásil problémy s vybitou baterií, takže se na jeho vůz sesypali mechanici, sňali kryt motoru a vypadalo to, že problém odstranili. Záhy však monopost putoval do boxů a jeho pozice v garáži bez pneumatik nevěstila nic dobrého. Nakonec se děsivý scénář pro Maranello potvrdil – Kimi do závodu vůbec nenastoupil, příčinou byly identické problémy jako u vozu jeho kolegy. Pro Grand Prix jako takovou to bylo z hlediska italské stáje jen o něco málo lepší než v Singapuru.
Start proběhl podle očekávání, Hamilton uhájil svou pozici, Bottas se pokoušel útočit na Verstappena, ale nakonec se první čtyřka seřadila v kombinaci Mercedes-Red Bull-Mercedes-Red Bull. To ale platilo jen do 4. kola, kdy si Verstappen na konci cílové rovinky poradil s Hamiltonem a překvapivě mu začal ujíždět. Bottas měl stále více problémů s Ricciardem a ten ho nakonec po souboji od první do čtvrté zatáčky zdolal v 9. kole. Ač to bude znít podivně, tím vlastně závod na špici skončil. Verstappen si i po výměnách pneumatik dokázal udržet svůj odstup, Hamilton jen maličko osciloval ve ztrátě, Ricciardo se mu dramaticky nepřibližoval a Bottas neměl na to, aby první trojici dotáhl. Jediný problém, který Verstappen měl, bylo velké vyčerpání, v Malajsii dosáhly teploty 30 stupňů, takže cíl byl pro něj vysvobozením.
Pozornost byla pochopitelně upřena na Sebastiana Vettela, který jenom dokazoval, co by se mohlo dít, kdyby Ferrari neměl problémy. Po startu se protáhl na 17. místo, postupně se propracovával dopředu až na místo dvanácté, kde se jakoby na chvíli zasekl. Pak ale zase přiložil pod kotel – využíval také obrácené strategie, zatímco celé pole kromě něj a obou Sauberů odstartovalo na superměkké směsi, Vettel měl na svém voze žlutě označené pneu. Před třetinou závodu, i díky začínajícím zastávkám soupeřů v boxech, se přiblížil na dosah první pětice, ve 20. kole zdolal Péreze a před Bottase se dostal při zastávce v boxech (28. kolo). Fin k mechanikům zajel o kolo později a přesně se ukázalo, jak je Ferrari na superměkké směsi rychlé. Vettel boural hranice nejrychlejších časů a v poslední třetině zdolal i letitý Montoyův rekord.
Důležité pro něj ale bylo dosáhnout co nejlepšího umístění. Sice se posunul o 15 míst (to jedno získal díky nešťastnému Räikkönenovi), ale nakonec ten poslední souboj nedokázal proměnit ve svůj prospěch. Na Ricciarda ztrácel téměř 19 vteřin, ale nakonec rozdíl stáhl na minimum. Bylo navíc evidentní, že Ricciardo má nějaké potíže s podvozkem, kde byla dobře viditelná poškozená část. Ve 48. kole se Vettel chytal na první atak, ale do cesty se mu připletl Alonso, takže si útok schoval na další nájezd na cílovou rovinku. Už jednou předtím ale probrzdil a jeho atak mu před zatáčkou 1 nevyšel. Vzápětí začal ztrácet a za chvíli bylo jasné, že je po bitvě, protože do rádia hlásil, že má problémy s předními pneumatikami. Možná tu byly i určité obavy o nový agregát (Vettel měl na roštu penalizaci 20 míst, ovšem to v jeho případě nic neřešilo), nakonec zvolnil a jeho úsilí o stupně vítězů skončilo.
Force India opět bodovala oběma vozy, Pérez celkem v poklidu využil problémů soupeřů, dokázal v 8. kole zdolat výborně jednoucího Vandoornea. Trápila ho lehká viróza, ale rozhodně ne pneumatiky, jejichž výměnu odkládal, jak se dalo (nakonec v rámci plánovaných výměn jel do boxů jako poslední - na konci 31. kola). Adrenalin týmu na boxové zídce přinesl Esteban Ocon. Po startu ve druhé zatáčce o jeho vůz zavadil Felipe Massa a Esteban musel už na konci druhého kola s defektem pneu do boxů - vlastně se tak ocitl v pozici Vettela, protože spadl na poslední místo. Tím si odbyl povinnou výměnu, ale to ještě nebyl konec problémů. V nájezdu do 25. kola zaútočil na Carlose Sainze jr. a v první zatáčce zachytil pravým zadním kolem o jeho levé přední. Následovaly hodiny, ale Francouz dokázal udržet motor v chodu a nakonec se vrátit do závodu. Musel se sice rozloučit s vidinou dobrého umístění, ale po všech potížích zachránil aspoň čestný bod.
U McLarenu předpokládali solidní závod a Stoffel Vandoorne ho také předvedl. Svým způsobem sice jel osamělý závod, protože Pérez byl nad jeho možnosti, ale zezadu mu až takové nebezpečí nehrozilo. Alonso na tom byl o něco hůř, ocital se v bojujících skupinkách, nejčastěji s Hülkenbergem a oběma Haasy, nakonec z toho byl duel s Renaultem (jaká to symbolika), ze kterého Hülkenberg šest kol před koncem „utekl“ do boxů – už předtím si Němec stěžoval na jízdní vlastnosti, ale inženýr mu nedovolil závod vzdát.
Williamsy se dostaly do desítky hned po startu a notně zabrnkali na nervy Paddy Lowemu ve 14. kole, kdy po výjezdu Vandoornea z boxů následoval souboj Strolla s Massou kolo na kolo, aby ho pro sebe nakonec rozhodl kanadský mladík. Haas se potýkal s jízdními vlastnostmi a zejména Grosjean opět „plakal“ do radiokomunikace, nakonec si ale zchladil žáhu alespoň na Gaslym. Magnussen se opět předvedl v tradičních intencích a ve 39. kole svedl souboj kolo na kolo s Alonsem v prvních dvou zatáčkách, nakonec Španěl volil poměrně drsný útok, po němž následovala tradiční radiokomunikace – pochopitelně oba aktéři viděli daný okamžik odlišně.
Za zmínku stojí ještě Jolyon Palmer a jeho dvoje hodiny během tří zatáček. Ve 38. kole v předposlední provedl efektní výkrut poprvé, poté se do Turn 1 řítil bok po boku s Magnussenem, aby po lehkém kontaktu vykroužil druhou piruetku. Pár slov věnujme ještě nováčku Gaslymu, který předvedl sympatický výkon, ale bylo zřejmé, že mu chybí více závodních zkušeností.
Docela na závěr – při dojezdovém kole došlo ke kolizi Sebastiana Vettela s Lance Strollem: výsledkem bylo uražené levé zadní kolo Ferrari a Vettel musel do paddocku dorazit „taxíkem“ v podání Pascala Wehrleina (v jeho případě může přijít i trest v podobě posunu na startovním roštu, protože to sportovní komisaři vůbec nevidí rádi). O vině v tomto incidentu se dá diskutovat - sportovní komisaři se nakonec rozhodli incident nechat bez trestu (více najdete zde) ale jenom podtrhl nepříliš podařený víkend Ferrari, po němž Vettel ztrácí na Hamiltona 34 bodů. Téměř by se dalo říci, že před dalším závodem v Japonsku má britský pilot první matchball ohledně zisku čtvrtého titulu.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.