Grand Prix Velké Británie má pro vývoj šampionátu důležitý význam - z toho důvodu je nesmírně důležitá i kvalifikace. Diváci na okruhu Silverstone byli po úspěšných trénincích domácího miláčka natěšeni na jeho další pole-position.
První část kvalifikace poznamenalo proměnlivé počasí, nad tratí, kde teplota vozovky oscilovala kolem 20 stupňů (vzduch byl ještě o čtyři stupně studenější), se proháněla oblaka a nutila týmy a piloty k zamyšlení, jakou zvolit strategii. Problém byl v tom, že předpověď byla nejasná a nedalo se odhadnout přesně, jak dlouho bude - třebaže jen drobně - pršet.
1. část kvalifikace (18 minut):Oba Red Bully a Nico Hülkenberg stihli zajet měřené časy, ostatní museli po nesmělých pokusech na slicks přejít také na intermediate jako zmíněná trojice, ale to déšť sílil. Po osmi minutách přišla kritická chvíle pro Daniela Ricciarda: za zatáčkou Stowe začal jít jeho motor nečistě a za "sedmnáctkou" mu definitivně zhasl. Vedení závodu vyvěsilo červenou vlajku, kvalifikaci na tři minuty přerušilo, čímž dostali ostatní piloti novou šanci, protože oblačnost postupně odcházela od okruhu. Nicméně celé pole absolvovalo zbytek jízd na zeleně označených pneumatikách. Jen Fernando Alonso, s ohledem na očekávanou penalizaci, zkusil zariskovat a do měřeného kola najel 0,255 vteřiny před odmávnutím. Na superměkké směsi časem 1:37,598 dokázal tuto část vyhrát. Dominující Hamilton na intermediate byl o více než půl vteřiny pomalejší (1:39,069), ale na konci se podařilo zrychlit Verstappenovi, který tak Lewise odsunul na třetí místo - 1:38,912. To byla ale teprve příprava.
Do Q2 nepostoupili: Stroll, Ericsson, Magnussen, Wehrlein, Ricciardo
2. část kvalifikace (15 minut):Trať sice byla ještě mokrá, podle slov Vettela nejvíc mezi zatáčkami Luffield a Copse, ale široké pláště ji postupně vysušovaly, takže piloti sázeli jeden rychlý čas za druhým. Bottas, který dostal penalizaci v podobě pěti míst, zkusil alternativní přístup a vyjel na měkkých pneu, což by mu dávalo výhodu při startu. První časy byly zakrátko překonávány o tři až pět vteřin, takže boj o pozice naplno začal až v závěru. Ještě předtím si Vettel stěžoval na blokování ze strany Péreze, ale komisaři tento incident pouze zaznamenali.
Souboj se postupně víc a víc soustředil na obvyklý duel Mercedes-Ferrari. Hamiltonovi se podařilo vykouzlit 1:29,097, na což Bottas odpověděl výkionem 1:29,687. Nestačili ani Vettel (1:29,907), ani Räikkönen (1:30,535). V překvapivě dobrých výkonech pokračoval Hülkenberg, který se dokonce dostal mezi oba vozy Ferrari (1:30,081), ale ještě tu byly poslední pokusy. Hamilton se zastavil na 1:27,893 a byl prozatím jediný, kdo pokořil hranici 1:28,0. Bottas i nadále zůstával za ním časem 1:28,732. Smolnou část kvalifikace prožil Sainz jr., na jehož voze se dlouho pracovalo a dostal se na trať pouze ke dvěma rychlým kolům.
Do třetí části nepostoupili: Palmer, Kvjat, Alonso, Sainz jr. a Massa.
3. část kvalifikace (12 minut):Piloti už bez výjimky na superměkké směsi začali poslední část už na suché trati, takže se dalo předpokládat další zlepšení, i když ne tak radikální. Hamilton opět stanovil maximum výkonem 1:27,231, za ním se ale uvelebil Vettel (1:27,430) a odsunul Bottase na třetí místo (1:27,580). Průběžné pořadí po prvních pokusech bylo Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen, Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Ocon, Grosjean a Vandoorne.
Druhé pokusy, toť bitva o všechno - piloti bez výjimky měli na zlepšení jediný pokus. Nejlépe ho zvládl Hamilton, Bottas se bohužel dopustil ve třetí zatáčce Village chyby, probrzdil, a i když si čas zlepšil, nakonec ho toto zaváhání stálo minimálně dvě místa. Ostrý souboj spolu svedli Grosjean a Vandoorne - po první části je dělila jediná tisícina, ve druhé mladý Belgičan potvrdil lepšící se formu McLarenu.
Vyšetřování HamiltonaHamilton tak před rozjásanými davy mohl po kvalifikaci sdělit své dojmy dvojici Jenson Button a David Coulthard, ale pořád se nad ním ještě vznášel Damoklův meč. Romain Grosjean si na britského pilota stěžoval, že ovlivnil jeho výkon překážením na trati, takže komisaři se museli zabývat i tímto protestem.
Nakonec byl Hamilton pět minut po šestnácté hodině potvrzen jako vítěz kvalifikace. "Komisaři zkoumali na videu záznamy o telemetrii a dospěli k závěru, že pilot Grosjean mohl být přítomností pilota Hamiltona potenciálně v zatáčce 16 ovlivněn, nebylo mu nicméně bráněno". Hamilton tak může definitivně slavit 67. pole position.
Romain Grosjean byl výrokem komisařů značně překvapen: "Pokud ztráta 0,35 - 0,4 vteřiny v jedné zatáčce není zabránění v jízdě, pak mě to opravdu zaráží. Jenom to otevírá prostor pro špatné pojetí kvalifikace - pravidla jsou snad jasná. I když vím, že před námi jde o mistrovský titul, pořád se nacházíme na nějaké pozici, v níž hodláme tvrdě bojovat stejným způsobem jako ti na čele startovního pole, a v tom mi právě dnes bylo zabráněno. Co k tomu říci? Možná, kdyby se jednalo o nějakého jiného pilota, rozhodnutí by také bylo odlišné, někdy cítím, že existuje dvojí způsob rozhodování. Myslím, že pro Hamiltona je tento závod hodně důležitý," zdůraznil Grosjean reakci na otázku, zda bylo při rozhodování preferováno Hamiltonovo postavení nejen v blížícím se závodě, ale i postavení v průběžné klasifikaci.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.