GP KANADY - KVALIFIKACE; Hezké drama si dneska zažili piloti na okruhu v kanadském Montrealu, o vítězi rozhodovaly až poslední sekundy. Nakonec Hamilton vyrovnal rekord kvalifikačních vítězství Senny.
Další horký den v Montrealu, v bývalém olympijském areálu se rozezněly zvuky vozů F1, tentokráte pro kvalifikační jízdy. Hned od začátku nastavily tempo obě ferrari, možná překvapivě na superměkkých pneumatikách, zatímco jiní využili služeb těch s fialovými lemy.
Close enough to the Wall of Champions @alo_oficial? ? pic.twitter.com/V11KFGdOW5
— Grand Prix Diary (@GrandPrixDiary) June 10, 2017Na třetím místě se pár minut držel Fernando Alonso, než jej vystřídal Esteban Ocon. Zajímavé je, že mercedesy vyjely na ultraměkkých gumách, ale na zahřátí potřebovali ještě kolo navíc. Hamiltonovi se Vettela překonat nepodařilo, ale Bottasovi ano.
Do boje o pomyslné první místo (předpokládáme, že ultraměkká sada pneumatik je rychlejší, takže má Ferrari výhodu) se zamíchaly i red bully a force indie. V celkem třetím pokusu na stejné sadě pneumatik se mercedesy dostaly na první dvě místa v pořadí - Bottas, Hamilton.
Vandoorne gets a little too close to the wallSky Go: https://t.co/bDlvcNroHYBlog: https://t.co/b3qcRtGXrA#SkyF1 pic.twitter.com/qnUgjdjkw9
— Sky Sports F1 ? (@SkySportsF1) June 10, 2017Vypadá to, že pilotům se nelíbí místní zdi a snaží se je obrousit. Nejdříve Vandoorne a po něm Räikkönen. Domácí miláček Lance Stroll se celou dobu pohybuje na hranici vyřazení. Spolu s ním se bojí i piloti Sauberu, Magnussen, který měl výlet mimo trať a výše zmíněny Vandoorne.
Mohly by to být zajímavé souboje, ale veškerá dramata zastavil Pascal Wehrlein, který se zabořil do bariéry za první zatáčkou. V ní vyjel na trávu při brzdění, což jej nasměrovalo do hodin. Zavlály dvojité žluté vlajky, a i když zbýval ještě čas do konce Q1, piloti se už nemohli zlepšit.
Wehrlein hits the wall and brings Q1 to an early end, ruining the final runs some. https://t.co/b3qcRtGXrA#SkyF1 pic.twitter.com/91IRCQWcl3
— Sky Sports F1 ? (@SkySportsF1) June 10, 2017PROVISIONAL CLASSIFICATION (END OF Q1)#CanadianGP ?? #Quali pic.twitter.com/3V6ZmXgUrw
— Formula 1 (@F1) June 10, 2017 2. část kvalifikaceTa začala málem stejně, jako skončila ta první. Carlos Sainz se roztočil v první zatáčce jako Wehrlein, ale naštěstí pro něj nedojel až do bariér. Takže se mohl rozjet a pokračovat. Na čelo se dostaly mercedesy, potom je rozdělil Räikkönen a Vettel se zařadil na 4. příčku. Němec ale chyboval, ve třetí zatáčce mu ustřelila zadní část auta, naštěstí smyk zachránil.
Sainz spins at Turn 1LIVE:Sky Go: https://t.co/bDlvcNroHYBlog: https://t.co/b3qcRtGXrA#SkyF1 #F1 #CanadianGP pic.twitter.com/BZCFBPnAI5
— Sky Sports F1 ? (@SkySportsF1) June 10, 2017Nejlepší šestku doplnili piloti Red Bullu, za ně se zařadil Massa, piloti Force Indie a nejlepší desítku zakončil Hülkenberg. To znamená, že pár minut před koncem nepostupovali Palmer, Grosjean, Alonso a piloti Toro Rosso.
Abychom nebyli ušetřeni (i když menších) dramat na konci druhé části kvalifikace, Kvjat políbil zeď pravým zadním kolem, čímž si způsobil defekt. Hned jej nezaregistroval a chvíli pokračoval v plné rychlost, což mělo další následky na zadním kole. Odletělo z něj několik úlomků, v lepším případě to odnesl jen ráfek, případně zavěšení.
BREAKING: ELIMINATED DRIVERS, Q211 KVY ?12 ALO13 SAI14 GRO15 PAL#CanadianGP ?? #Quali pic.twitter.com/8387KUX1vW
— Formula 1 (@F1) June 10, 2017Když se Kvjat vracel do boxů, Alonso profrčel okolo a zapsal si na konto rychlejší čas i přes vyvěšené žluté vlajky. Byl přitom jediný, kdo se z těch nepostupujících zlepšil.
PROVISIONAL CLASSIFICATION (END OF Q2)#CanadianGP ?? #Quali pic.twitter.com/U7Bgqhxr4L
— Formula 1 (@F1) June 10, 20173. část kvalifikace
Vettel chyboval už ve svém prvním kole, ve vlásence. Možná i proto se na první dvě místa dostaly mercedesy. První Hamilton přitom zajel nejrychlejší kolo okruhu v hodnotě 1:11,791 s.
To Sebastian Vettel nevzdal a pořádně šlápl na plyn, výsledkem bylo druhé místo o pouhé 4 tisíciny sekundy. Bitva se tedy rozhodovala ve druhých pokusech. V nich se Hamilton ještě zlepšil na 1:11,459 s - tedy o tři desetiny sekundy. Vettel se zlepšil v dalším kole, ale na Brita nestačil.
Za nejlepší čtyřkou skončili piloti Red Bullu, přičemž Verstappen překonal svého týmového kolegu. Za nimi dojel Massa, Perez, Ocon a desátý Hülkenberg.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.