VC ITÁLIE - ZÁVOD; Jak probíhal nedělní závod v italském chrámu rychlosti?
Start probíhal celkem dramaticky, Hamilton na prvním místě neodstartoval velmi dobře a propadl se na 6. místo za Ricciarda. Do čela se dostal Rosberg a za ním se umístila obě ferrari a Bottas. Špatný start měl i Verstappen, který se propadl až na 12. místo. V prvních dvou kolech se Hamilton dostal před Ricciarda a vydal se stíhat Bottase.
Ve třetím kole měli kolizi Palmer a Nasr, Nasr po několika kolech odstoupil ze závodu a Brit musel do boxů pro nové křídlo. Hamilton se zasekl za Bottasem, ale nehodlá měnit strategii. Mercedesy jako jediné z první desítky startovaly na měkkých pneumatikách, což jim umožní jednu zastávku v boxech.
Po 8 kolech odstoupil ze závodu i Palmer. Po deseti kolech se Hamiltonovi Bottase podařilo zdolat. Verstappen se zatím propracoval na 9. místo a stíhá Massu. Pneumatiky se hlásí o slovo, ve 14. kole jsou v boxech Bottas, Verstappen a Alonso.
Valtteri Bottas po výměně pneumatik létal, v Curva Grande překonal Buttona i Sainze. V 16. kole zajel k mechanikům Räikkönen a dostal super-měkké pneumatiky. To znamená, že bude muset do boxů ještě jednou. Kolo po Finovi si jede pro super-měkkou směs i Vettel; Ricciardo dostal měkkou směs. Na výjezdu z boxů se potkala obě ferrari, ale nebudou spolu zřejmě bojovat. Mezitím se Nasr vrací do závodu s 10kolovou ztrátou.
Jezdci, kteří jeli na více zastávek, se po svých prvních zastávkách seřadili ve stejném pořadí jako před nimi. Pouze Grosjean si polepšil, protože za sebou ještě neměl zastávku u mechaniků, piloti s čerstvými pneumatikami jej ale postupně překonávají. Před polovinou závodu se největší souboj odehrával mezi Ricciardem a Bottasem o 5. místo.
V 25. kole zajel k mechanikům Rosberg z prvního místa a přezul na střední pneumatiky. Hamilton byl u mechaniků o kolo později a zařadil se až za obě ferrari na 4. místo. V polovině závodu končí Wehrlein, kterému tým zběsile hlásil do vysílačky, aby zastavil. Žluté vlajky vlají na konci cílové rovinky.
V 31. kole zahájil druhou vlnu zastávek v boxech Bottas. Přezul na měkkou sadu, na které dojede do konce závodu. V 34. kole zamířil k mechanikům Vettel a přezul na měkkou směs, s níž dojede až do konce závodu. O kolo později zajel na zastávku Räikkönen a má také žlutou měkkou sadu. O další kolo později byl v boxech Verstappen ke své poslední zastávce, zařadil se na 9. příčku za Péreze.
Nepovedená zastávka proběhla u Kvjata, který byl v boxech příliš rychlý, za což dostal 5sekundovou penalizaci. V 38. kole zajel k mechanikům Ricciardo a dostal super-měkkou sadu, ve stejném kole Kvjat odstupuje ze závodu. O tři kola později chyboval Hamilton v první zatáčce a trošku si zaskákal na retardérech. Karty jsou ale jasně rozdány, Hamilton měl ztrátu 13 sekund na týmového kolegu a jel s náskokem 13 sekund na Vettela.
Pěkný souboj předvedli piloti mclarenu, Button se v první šikaně dostal před Alonsa a chvíli se ještě kočkovali. Jedná se o souboj o 12. místo. Na konci se rýsoval ještě zajímavý souboj o Bottasovo 5. místo, Ricciardo totiž nasadil měkčí pneumatiky. A Ricciardo se také před Bottase pěkným manévrem v první zatáčce dostal.
Poslední kola se nesla v poklidném tempu, v posledním kole se ještě Button pokoušel dostat na 11. místo Grosjeana. Alonso zajel pro čerstvé pneumatiky a zajel nejrychlejší kolo závodu. Rosberg na Monze poprvé vítězí, druhý dojíždí Hamilton, za ním obě ferrari, Ricciardo a Bottas.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.