KVALIFIKACE - SPA-FRANCORCHAMPS; Jak probíhala příprava na závod v Belgii?
Trať ve Spa-Francorchamps přivítala jezdce pěkným počasím. Už před kvalifikací se vědělo o penalizacích - Hamilton a Alonso budou startovat z konce startovního pole. Další penalizace si odnesl Ericsson a Gutierrez.
Nejdříve se na čelo dostal tandem Haasu. Po chvíli je ale překonal Rosberg s časem 1:48,019 min a po něm šel na čelo místní specialista Kimi Räikkönen a o chvíli později Sebastian Vettel. Na 4. a 5. místě jsou obě force indie. Komisaři mezitím vymazali Nasrův čas, protože si zkrátil trať v zatáčce č. 4. - Le Raidillon. Na 7. místě se vyhřívá Wehrlein. Magnussenův čas smazán, také vyjel mimo trať.
Alonso stojí v boxech, tým našel anomálii v datech, měl by stihnout vyjet na trať. Pět minut do konce první části vyjel, ale nedojel dále než do prvního sektoru trati a končí v kvalifikaci. Mezi časy chybí tři jména včetně toho Alonsova. Spolu s ním vypadne i Hamilton, který zajel jedno kolo, aby se vešel do limitu 107 %, je ale poslední a na trať už nevyjede.
Před koncem jsou v ohrožení (od konce) Alonso, Nasr, Magnussen, Hamilton a Ocon. Před hranicí vypadnutí jsou Kvjat, Palmer, Sainz a Button. Palmer a Magnussen se zachraňují, Wehrlein šel dokonce na 8. místo! Potom ale nastala bitva o volná místa, Massa se dokonce vyšvihl na první místo.
Z kvalifikace vypadávají: Nasr, Ocon, Kvjat, Ericsson, Hamilton a Alonso (bez času).
Druhá část kvalifikace
Ve druhé části kvalifikace se strthla velká taktická bitva, protože Rosberg, Ricciardo i Ferrari vyrazili na trať na měkkých, nikoliv super-měkkých pneumatikách. S pneumatikami, na kterých zajednou nejrychlejší kolo v této části kvalifikace, budou startovat. A super-měkká pneumatika se ve Spa hodně rychle opotřebovává.
Rosberg šel do čela s časem 1:46,999 min. piloti Force Indie se řadí na 2. a 3. místo, ale na super-měkkých pneumatikách. Před ně jde Verstappen na super-měkké gumě a za dvojici Force Indie se řadí oba piloti Ferrari a za ně Ricciardo. První desítku doplnili Gutierrez, Button a Magnussen. Piloti Williamsu ale ještě nezajeli měřená kola - oba piloti na super-měkkých pneumatikách. Massa jde na 5. a Bottas na 6. místo.
Williams posunul Vettela a Ricciarda na nebezpečné 8., resp. 9. místo. Vettel vyjel na trať na super-měkkých pneumatikách, zatímco Ricciardo stojí v boxech. Button se na konci posouvá na 10. místo a už jej nikdo z dvojice Renaultu, Haasu ani Sainz s Wehrleinem nepřekoval. Ricciardo se tedy udržel na 9. místě a na rozdíl od Vettela si ušetřil sadu super-měkkých pneumatik. Ten své rychlé kolo nedokončil, takže bude startovat na měkkých pneumatikách.
Z druhé části kvalifikace vypadávají: Grosjean, Magnussen, Gutierrez, Palmer, Sainz a Wehrlein.
Třetí část kvalifikace
Po prvních pokusech jde do čela Nico Rosberg s časem 1:46,744 min, druhý Verstappen za ním zaostal jen o desetinu a půl. Na provizorním třetím místě je Vettel a po něm obě force indie. Za nimi Bottas a potom Ricciardo, kterému se nepovedl první sektor. Räikkönen chyboval a zamířil do boxů. Massa a Button nezajili kolo ve stejný čas jako ostatní.
Massa při svém jediném pokusu probrzdil už v první zatáčce, Brazilec se řadí na 8. místo. Ostatní piloti se mezitím připravují na své poslední pokusy. Riccirdo ztrácí už v prvním sektoru půl sekundy, ve druhém stahuje Rosberga na 3 desetiny. Jde na 3. místo. Button jde na 8. místo. Verstappen se nezlepšuje. Ani Hülkenberg, ani Rosberg.
Zlepšují se oba piloti Ferrari, Räikkönen jde na 3. místo a Vettel na 4. příčku. Verstappen zůstává 2. a stává se nejmladším pilotem, který startoval v první řadě. Rosberg vyhrál, zatímco Hamilton bude startovat z poslední řady.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.