GP Německa - kvalifikace; Jak probíhala kvalifikace na německý závod.
Kvalifikace začala s lehce potemnělou oblohou a 10% šancí na déšť. Teploty byly 26°C pro vzduch a 39°C pro asfalt. Některé piloty budou čekat penalizace - Grosjean se propadne o 5 míst za výměnu převodovku. Hamilton naopak penalizaci unikl, byl vyšetřován za nebezpečné vypuštění z garáže ve 3. tréninku, když Grosjean musel zastavit, aby do úřadujícího mistra světa nevrazil.
Nejdříve na trať vyrazily manory a haasy. Po 5 minutách se na trať vydali o další jezdci včetně Rosbega, jemuž se celkem hodně zakouřilo z auta při opuštění garáže - zřejmě olej v turbu, což je celkem běžné. Na moment se na čelo podíval Button s Bottasem, než se do čela dostal Rosberg a po něm Hamilton na měkké sadě pneumatik - druhé nejměkčí pro tento víkend.
Za mercedesy se po prvních pokusech zařadili: Ricciardo, Räikkönen, Verstappen, Vettel, Bottas, Pérez, Hülkenberg a Alonso, co se první desítky týče. Ve stejný čas byli mimo postup: Harjanto, Grosjean, Magnussen, Palmer, Nasr a Ericsson. Wehrlein se v tu dobu vyhříval na pěkném 13. místě - do konce Q1 zbývalo asi 5 minut.
Dvě minuty před koncem Q2 se Grosjean zachraňuje, zatímco Ericsson probržďuje a moc se nezlepšuje. Na moment se zachraňují oba piloti Renaultu a Palmerovi to nakonec vyšlo a postupuje, Magnussena na poslední chvíli vytlačilo toro rosso Carlose Sainze. Nahnáno měl i Button, ten se ale na poslední chvíli vyhoupl na 10. příčku.
Z Q1 vypadávají: Magnussen, Wehrlein, Kvajt, Harjanto, Nasr a Ericsson.
Druhá část kvalifikaceMercedesy se na trať vydaly jako první a Hamilton byl už od začátku na čele s časem 1:14,748. Za ně se poté zařadily red bully - 3. Verstappen a 4. Ricciardo se ztrátou půl vteřiny na týmového kolegu. Za Ricciarda se zařadil Bottas, za ním dvojice force indie, Massa a dvojice haasu. To své rychlé kolo nezajeli piloti ferrari. Ti se vklínili mezi a za red bull - Räikkönen 4. a Vettel 6.
Massa se potýkal hlavně s provozem, v druhé zatáčce jej znatelně zbrzdil Carlos Sainz. Mimo postup po prvních pokusech, kdy jsou všichni v garážích: Gutierrez, Grosjean, Sainz, Alonso, Button a Palmer. Sainz je vyšetřován za blokování Massy. Všichni mimo první šestky - mercedesy, red bully a ferrari - vyjeli znova na trať. Vettel nakonec na trati.
Button se zlepšil na 9. příčku, Gutierrez se zlepšil před Button, Alonso pouze 12., Grosjean 14., Hülkenber jde na 6. místo, Pérez na 5., Sainz ani Palmer se nezlepšují. Alonso se nezlepšil hlavně kvůli vyjetí na obrubník ve 12. zatáčce, kde dokonce ztratil kousek podlahy, která se odlomila po kontaktu s obrubníkem.
Z Q2 vypadávají: Gutierrez, Button, Sainz, Alonso, Grosjean a Palmer.
Třetí část kvalifikace
Na rozdíl od minulé kalifikace se na konci boxové uličky netvoří žádné kolony formulí. Na trať vyjeli Vettel, Räikkönen, oba mercedesy... Nakonec v garážích zůstaly jen williamsy. 1:15,619 min pro Vettela. Rosberg vzdal svůj první pokus. Räikkönen překonává Vettela a před něj jde Hamilton s časem 1:14,486. Verstappen se řadí na 2. místo se ztrátou 6 desetin sekundy.
Ricciardo se svým pokusem dotahuje téměř i na Hamiltona, jde na druhé místo pouze se ztrátou čtvrt sekundy. Rosberg měl elektronický problém, kvůli kterému nemohl dokončit první rychlé kolo, jeho auto je již v pořádku. Pořadí po prvních pokusech: Hamilton, Red Bull, Ferrari a Force India. Williamsy a Rosberg zatím bez času.
Rosberg je jediný na trati, první sektor se mu povedl i v druhém na Hamiltona získal a... jde do čela s časem 1:14,363 min. Massa se řadí na 6. místo mezi piloty Ferrari. Hamiltonovi se podařil první sektor, v druhém trošku probržďuje. Nakonec na Rosberga ztratil desetinu! Vetel se zlepšuje jen na 6. příčku, Räikönen zůstává na 5. místě. Mercedesy, Red Bull, Ferrari a promíchané force indie a williamsy, to je pořadí v první desítce.
PROVISIONAL CLASSIFICATION - END OF QUALIFYINGROS edges out HAMRed Bulls edge out Ferraris#GermanGP #Quali pic.twitter.com/YueoVFY6Tt
— Formula 1 (@F1) July 30, 2016Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.