Poslední příprava na kvalifikaci probíhala zpočátku na trati ještě vlhké po noční přeháňce, takže první třetina byla pouze o zkoumání rychlosti osychání bývalého vojenského letiště. Jakmile bylo možné přejít na slicks, začaly opět úřadovat Mercedesy.
Trať byla po předchozí spršce mokrá a značně chladná, pokud teplota vzduchu činila 17°C, tak trať byla jen o tři stupně teplejší a během jízd se teplota zvýšila o pouhý 1°C. Vanul poměrně silný západní vítr o hodnotě 23,8 km/s, což bylo více než při včerejších trénincích, poněkud poklesla vlhkost vzduchu - 84 %.
Jako první na trať vyrazil Esteban Gutiérrez následován Vettelem, ale stejně jako všichni ostatní jenom testovali, v jakém stavu se trať nachází. Většina pilotů volila zeleně označené pneumatiky do přechodných podmínek, výjimečně se objevily i modré, což nebylo nic jiného než možná příprava na neděli, kdy se stále objevuje nebezpečí bouřek. Bylo ale jasné, že přechod na slicks ještě nějakou chvíli potrvá, což potvrdil Verstappen v radiokomunikaci, že trať je pro hladké pneu nezpůsobilá.
Po 13 minutách se na scénu dostavili první stateční - Force Indie v rukou Péreze a Hülkenberga vyrazily na trať se středně tvrdými pneumatikami. První čas 1:42,634 však stanovil Rosberg a bylo to na těch nejtvrdších pneu, které měly týmy na Silverstone k dispozici. Že se podmínky měnily opravdu rychle naznačilo i jeho další kolo, které už bylo o 6 vteřin lepší (1:36,069).
Pak se do hry dostali na kratičkou dobu Ferrari - Vettel nejdříve zajel čas 1:33,863, poté se ale značně "pochlapil" a vytáhl z rukávu hodnotu 1:33,203. Za něj se zařadil Räikkönen (1:33,376), ale jak se říká, všeho dočasu. Britští fanoušci se po Palmerovi a Buttonovi, který je také z kokpitu neopomněl zamaváním pozdravit, dočkali Hamiltona a trojnásobný mistr světa smetl dosavadní časy excelentním kolem 1:31,286! Rosberg, který se chvíli předtím výkonem 1:33,591 vklínil mezi obě Ferrari přijal hozenou rukavici, ale na Hamiltona neměl (1:31,331).
Vzruch do této tahanice mohly přinést Red Bully, které opravdu kromě instalačních kol na profilovaných pneumatikách čekaly více než půl hodiny. Ale stálo to za to - nejdřív Ricciardo prolétl do závěsu Mercedesů časem 1:31,004, aby se před něj posunul kolega Verstappen (1:31,760). Hamilton nejspíš vycítil nebezpečí a o několik setin se zlepšil (1:31,234), ale když celé startovní pole chystalo k závěrečnému vyvrcholení, rozevlály se nad Silverstone červené vlajky.
Marcus Ericcson v čase 39:34 vyjel ze zatáčky Stowe na obrubník, to stačilo, aby zadek jeho vozu lehce sklouzl a pilot už vládu nad vozem nezískal. Po smyku naletěl příčně přední částí svého vozu do bariéry a o síle nárazu svědčí i to, že volant v jeho voze nezůstal na svém místě. Zjevně otřesený Švéd vystoupil z vozu sám, ale jeho auto bylo s největší pravděpodobnostní pro kvalifikaci na odpis. Zatímco technický delegát FIA Jo Bauer prohlížel vrak sauberu dopravený do boxů, pořadatelé se snažili dát dohromady bariéru, poškozenou v místě nájezdu do boxů.
Nakonec byl trénink restartován v 55. minutě, takže ještě všichni piloti (pochopitelně s výjimkou Ericssona, který putoval do zdravotnického centra) dostali příležitost si vylepšit čas. Nejdramatičtěji dopadl tento pokus pro Vettela, který po průjezdu cílovou čarou opět musel konstatovat technické problémy - na první pohled šlo opět o převodovku, což po vzteklém gestu také Sebastian hlásil radiokomunikací do boxů.
S ohledem na nevypočitatelnost podnebí v hrabství Northamptonshire se dá očekávat i méně předvídatelná kvalifikace - snad s jedinou výjimkou. Pokud Mercedesy nepotká nějaká zásadní komplikace, budou asi stát v první řadě opět Stříbrné šípy, jde jen o to, v jakém pořadí.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.