VC EVROPY - KVALIFIKACE; Jak probíhala kvalifikace na VC Evropy v Baku?
Pérez po nehodě v třetím tréninku má opravené auto, ale dostane penalizaci 5 míst na startu, jelikož musel měnit převodovku. Počasí týmům celkem přeje, trať má 39°C, vzduch 27°C. Vítr vane rychlostí 5,8 km/h a vlhkost je 57 %. Vettel reportuje problém s ECU, jeho auto je rozebíráno. Oprava by měla chvíli trvat.
Na konci boxové uličky svítí zelené světlo a na trať míří poměrně hodně vozů včetně Mercedesu. Nikoho nepřekvapí, že jdou do čela hned na začátku Mercedesy, první je Rosberg s časem 1:44,136 min, Hamilton zaostal jen o desetinu sekundy. Překvapivě nejvyšší rychlosti zatím dosáhl Verstappen - 354 km/h. Grosjean si udělal menší výlet mimo trať, hlásí problém s brzdami.
V 15. zatáčce vyjel mimo trať i Hamilton, jedná se o velmi rychlou část okruhu, kdyby se rozhodl špatně, těžce by boural, naštěstí si vybral únikovou zónu, ze které vycouval. Brit zamířil k mechanikům, zatímco Vettel vyjel na trať. Na třetím místě je Ricciardo, po něm následují force indie a Bottas.
Verstappen se zlepšuje na 5. místo, před něj na 4. místo jde Bottas. Button si udělal výlet do únikové zóny v 15. zatáčce. 4 minuty do konce a mimo postup jsou Magnussen, Harjanto, Wehrlein, Räikkönen, Grosjean a Button. Iceman se posouvá na 7. místo, mimo postup josu nyní i oba saubery, protože se zlepšil i Grosjean.
Renaultům se vůbec nedaří. Palmer je na 20. místě a Magnussen 21. Perou se s manory a saubery o poslední místa. Mezi nimi je ještě Button, kterému se nedaří. Piloti mají problémy, Räikkönen způsobil na chvíli žluté vlajky v prvním sektoru. V posledním pokusu zdržely Buttona žluté vlajky v druhém sektoru, takže vypadává. Renaulty nakonec obsazují poslední řadu, před nimi je Ericsson, který se dotkl zdi, Button a oba manory. Nasr postupuje do Q2.
Z kvalifikace vypadávají: Harjanto, Werhlein, Button, Ericsson, Magnussen a Palmer.
2. část kvalifikaceNa začátku se znova vytvořila menší kolona na konci boxové uličky. Nejdříve jdou do čela toro rossa, ale překonává je Massa s Bottasem. Horkou chvilku si odbyl Hülkenberg v nájezdu na nejdelší rovinku, roztočil se, ale naštěstí nenarazil do zdi.
Rosberg jde na 1. místo s časem 1:42,520, Hamilton za ním zaostal o více než 2 sekundy a míří do boxů. Po prvních pokusech jsou mimo postup Sainz, Alonso, Gutierrez, Verstappen a Hülkenberg. Verstappen má rozjeté ale velmi pěkné kolo, ztratil 1,8 s na Rosberga, jde na 3. místo. Sainz mezitím využil únikové zóny v 15. zatáčce.
Hamilton má problém, probrzdil, vyjel mimo trať a má jedno kolo na to, aby se zlepšil, momentálně je na 10. místě. Gutierrez probržďuje v zatáčce č. 10, stihl vyjet, než do ní dojel Hamilton ve svém posledním kole. Jde na 2. místo. Zachraňuje se Ricciardo, nikoliv však Hülkenberg, který se nedorozuměl s inženýrem.
Z kvalifikace vypadávají: Grosjean, Hülkenberg, Sainz, Alonso, Gutierrez a Nasr.
3. část kvalifikace3. část kvalifikace
Svítí zelené světlo a piloti vyrážejí na trať. V garáži zůstavá williams Felipeho Massy. Provizorně jde na první místo Vettel, je o sekundy rychlejší než Ricciardo. Oba mercedesy zahřívaly pneumatiky v prvním letmém kole. Do čela jde Pérez! Čas: 1:43,515.
Hamilton má další problémy, probržďuje a využívá únikové zóny, zdržel i Rosberga kvůli žlutým vlajkám. Rosberg dané kolo vypustil. Pořadí v půlce 3. části je: Perez, Vettel, Räikkönen, Kvjat, Ricciardo, Bottas, Rosberg, Hamilton a bez času je Verstappen a Massa.
Massa jde na 4. místo. Hamilton se dotkl zdi a zůstává stát na trati. Ulomil si závěs předního kola. Rosberg jde mezitím do čela. Téměř hned, jak protíná cílovou pásku, vlají červené vlajky. Do konce kvalifikace zbývají dvě minuty a pět vteřin, piloti by tedy měli mít šanci zajet rychlé kolo.
Hamilton tedy odstartuje nejlépe 9., Verstappen zatím nezajel žádné kolo. Piloti se řadí na konci boxové uličky. Rosberg už na trať nevyjede. Všichni kromě pilotů Mercedesu jsou na trati. Bottas se při nájezdu do rychlého kola pokusil předjet Verstappena, to se mu nepovedlo.
Ricciardo se zlepšuje na 3. místo, Vettel je 4., Verstappen je 9., jinak se piloti nezlepšují. Kvalifikaci vyhrává Rosberg, Hamilton havaroval a odstartuje 10. Pérez bude startovat o pět míst níž, než se kvalifikovat kvůli výměně převodovky.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.