VC EVROPY - KVALIFIKACE; Jak probíhala kvalifikace na VC Evropy v Baku?
Pérez po nehodě v třetím tréninku má opravené auto, ale dostane penalizaci 5 míst na startu, jelikož musel měnit převodovku. Počasí týmům celkem přeje, trať má 39°C, vzduch 27°C. Vítr vane rychlostí 5,8 km/h a vlhkost je 57 %. Vettel reportuje problém s ECU, jeho auto je rozebíráno. Oprava by měla chvíli trvat.
Na konci boxové uličky svítí zelené světlo a na trať míří poměrně hodně vozů včetně Mercedesu. Nikoho nepřekvapí, že jdou do čela hned na začátku Mercedesy, první je Rosberg s časem 1:44,136 min, Hamilton zaostal jen o desetinu sekundy. Překvapivě nejvyšší rychlosti zatím dosáhl Verstappen - 354 km/h. Grosjean si udělal menší výlet mimo trať, hlásí problém s brzdami.
V 15. zatáčce vyjel mimo trať i Hamilton, jedná se o velmi rychlou část okruhu, kdyby se rozhodl špatně, těžce by boural, naštěstí si vybral únikovou zónu, ze které vycouval. Brit zamířil k mechanikům, zatímco Vettel vyjel na trať. Na třetím místě je Ricciardo, po něm následují force indie a Bottas.
Verstappen se zlepšuje na 5. místo, před něj na 4. místo jde Bottas. Button si udělal výlet do únikové zóny v 15. zatáčce. 4 minuty do konce a mimo postup jsou Magnussen, Harjanto, Wehrlein, Räikkönen, Grosjean a Button. Iceman se posouvá na 7. místo, mimo postup josu nyní i oba saubery, protože se zlepšil i Grosjean.
Renaultům se vůbec nedaří. Palmer je na 20. místě a Magnussen 21. Perou se s manory a saubery o poslední místa. Mezi nimi je ještě Button, kterému se nedaří. Piloti mají problémy, Räikkönen způsobil na chvíli žluté vlajky v prvním sektoru. V posledním pokusu zdržely Buttona žluté vlajky v druhém sektoru, takže vypadává. Renaulty nakonec obsazují poslední řadu, před nimi je Ericsson, který se dotkl zdi, Button a oba manory. Nasr postupuje do Q2.
Z kvalifikace vypadávají: Harjanto, Werhlein, Button, Ericsson, Magnussen a Palmer.
2. část kvalifikaceNa začátku se znova vytvořila menší kolona na konci boxové uličky. Nejdříve jdou do čela toro rossa, ale překonává je Massa s Bottasem. Horkou chvilku si odbyl Hülkenberg v nájezdu na nejdelší rovinku, roztočil se, ale naštěstí nenarazil do zdi.
Rosberg jde na 1. místo s časem 1:42,520, Hamilton za ním zaostal o více než 2 sekundy a míří do boxů. Po prvních pokusech jsou mimo postup Sainz, Alonso, Gutierrez, Verstappen a Hülkenberg. Verstappen má rozjeté ale velmi pěkné kolo, ztratil 1,8 s na Rosberga, jde na 3. místo. Sainz mezitím využil únikové zóny v 15. zatáčce.
Hamilton má problém, probrzdil, vyjel mimo trať a má jedno kolo na to, aby se zlepšil, momentálně je na 10. místě. Gutierrez probržďuje v zatáčce č. 10, stihl vyjet, než do ní dojel Hamilton ve svém posledním kole. Jde na 2. místo. Zachraňuje se Ricciardo, nikoliv však Hülkenberg, který se nedorozuměl s inženýrem.
Z kvalifikace vypadávají: Grosjean, Hülkenberg, Sainz, Alonso, Gutierrez a Nasr.
3. část kvalifikace3. část kvalifikace
Svítí zelené světlo a piloti vyrážejí na trať. V garáži zůstavá williams Felipeho Massy. Provizorně jde na první místo Vettel, je o sekundy rychlejší než Ricciardo. Oba mercedesy zahřívaly pneumatiky v prvním letmém kole. Do čela jde Pérez! Čas: 1:43,515.
Hamilton má další problémy, probržďuje a využívá únikové zóny, zdržel i Rosberga kvůli žlutým vlajkám. Rosberg dané kolo vypustil. Pořadí v půlce 3. části je: Perez, Vettel, Räikkönen, Kvjat, Ricciardo, Bottas, Rosberg, Hamilton a bez času je Verstappen a Massa.
Massa jde na 4. místo. Hamilton se dotkl zdi a zůstává stát na trati. Ulomil si závěs předního kola. Rosberg jde mezitím do čela. Téměř hned, jak protíná cílovou pásku, vlají červené vlajky. Do konce kvalifikace zbývají dvě minuty a pět vteřin, piloti by tedy měli mít šanci zajet rychlé kolo.
Hamilton tedy odstartuje nejlépe 9., Verstappen zatím nezajel žádné kolo. Piloti se řadí na konci boxové uličky. Rosberg už na trať nevyjede. Všichni kromě pilotů Mercedesu jsou na trati. Bottas se při nájezdu do rychlého kola pokusil předjet Verstappena, to se mu nepovedlo.
Ricciardo se zlepšuje na 3. místo, Vettel je 4., Verstappen je 9., jinak se piloti nezlepšují. Kvalifikaci vyhrává Rosberg, Hamilton havaroval a odstartuje 10. Pérez bude startovat o pět míst níž, než se kvalifikovat kvůli výměně převodovky.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.