VC EVROPY - KVALIFIKACE; Jak probíhala kvalifikace na VC Evropy v Baku?
Pérez po nehodě v třetím tréninku má opravené auto, ale dostane penalizaci 5 míst na startu, jelikož musel měnit převodovku. Počasí týmům celkem přeje, trať má 39°C, vzduch 27°C. Vítr vane rychlostí 5,8 km/h a vlhkost je 57 %. Vettel reportuje problém s ECU, jeho auto je rozebíráno. Oprava by měla chvíli trvat.
Na konci boxové uličky svítí zelené světlo a na trať míří poměrně hodně vozů včetně Mercedesu. Nikoho nepřekvapí, že jdou do čela hned na začátku Mercedesy, první je Rosberg s časem 1:44,136 min, Hamilton zaostal jen o desetinu sekundy. Překvapivě nejvyšší rychlosti zatím dosáhl Verstappen - 354 km/h. Grosjean si udělal menší výlet mimo trať, hlásí problém s brzdami.
V 15. zatáčce vyjel mimo trať i Hamilton, jedná se o velmi rychlou část okruhu, kdyby se rozhodl špatně, těžce by boural, naštěstí si vybral únikovou zónu, ze které vycouval. Brit zamířil k mechanikům, zatímco Vettel vyjel na trať. Na třetím místě je Ricciardo, po něm následují force indie a Bottas.
Verstappen se zlepšuje na 5. místo, před něj na 4. místo jde Bottas. Button si udělal výlet do únikové zóny v 15. zatáčce. 4 minuty do konce a mimo postup jsou Magnussen, Harjanto, Wehrlein, Räikkönen, Grosjean a Button. Iceman se posouvá na 7. místo, mimo postup josu nyní i oba saubery, protože se zlepšil i Grosjean.
Renaultům se vůbec nedaří. Palmer je na 20. místě a Magnussen 21. Perou se s manory a saubery o poslední místa. Mezi nimi je ještě Button, kterému se nedaří. Piloti mají problémy, Räikkönen způsobil na chvíli žluté vlajky v prvním sektoru. V posledním pokusu zdržely Buttona žluté vlajky v druhém sektoru, takže vypadává. Renaulty nakonec obsazují poslední řadu, před nimi je Ericsson, který se dotkl zdi, Button a oba manory. Nasr postupuje do Q2.
Z kvalifikace vypadávají: Harjanto, Werhlein, Button, Ericsson, Magnussen a Palmer.
2. část kvalifikaceNa začátku se znova vytvořila menší kolona na konci boxové uličky. Nejdříve jdou do čela toro rossa, ale překonává je Massa s Bottasem. Horkou chvilku si odbyl Hülkenberg v nájezdu na nejdelší rovinku, roztočil se, ale naštěstí nenarazil do zdi.
Rosberg jde na 1. místo s časem 1:42,520, Hamilton za ním zaostal o více než 2 sekundy a míří do boxů. Po prvních pokusech jsou mimo postup Sainz, Alonso, Gutierrez, Verstappen a Hülkenberg. Verstappen má rozjeté ale velmi pěkné kolo, ztratil 1,8 s na Rosberga, jde na 3. místo. Sainz mezitím využil únikové zóny v 15. zatáčce.
Hamilton má problém, probrzdil, vyjel mimo trať a má jedno kolo na to, aby se zlepšil, momentálně je na 10. místě. Gutierrez probržďuje v zatáčce č. 10, stihl vyjet, než do ní dojel Hamilton ve svém posledním kole. Jde na 2. místo. Zachraňuje se Ricciardo, nikoliv však Hülkenberg, který se nedorozuměl s inženýrem.
Z kvalifikace vypadávají: Grosjean, Hülkenberg, Sainz, Alonso, Gutierrez a Nasr.
3. část kvalifikace3. část kvalifikace
Svítí zelené světlo a piloti vyrážejí na trať. V garáži zůstavá williams Felipeho Massy. Provizorně jde na první místo Vettel, je o sekundy rychlejší než Ricciardo. Oba mercedesy zahřívaly pneumatiky v prvním letmém kole. Do čela jde Pérez! Čas: 1:43,515.
Hamilton má další problémy, probržďuje a využívá únikové zóny, zdržel i Rosberga kvůli žlutým vlajkám. Rosberg dané kolo vypustil. Pořadí v půlce 3. části je: Perez, Vettel, Räikkönen, Kvjat, Ricciardo, Bottas, Rosberg, Hamilton a bez času je Verstappen a Massa.
Massa jde na 4. místo. Hamilton se dotkl zdi a zůstává stát na trati. Ulomil si závěs předního kola. Rosberg jde mezitím do čela. Téměř hned, jak protíná cílovou pásku, vlají červené vlajky. Do konce kvalifikace zbývají dvě minuty a pět vteřin, piloti by tedy měli mít šanci zajet rychlé kolo.
Hamilton tedy odstartuje nejlépe 9., Verstappen zatím nezajel žádné kolo. Piloti se řadí na konci boxové uličky. Rosberg už na trať nevyjede. Všichni kromě pilotů Mercedesu jsou na trati. Bottas se při nájezdu do rychlého kola pokusil předjet Verstappena, to se mu nepovedlo.
Ricciardo se zlepšuje na 3. místo, Vettel je 4., Verstappen je 9., jinak se piloti nezlepšují. Kvalifikaci vyhrává Rosberg, Hamilton havaroval a odstartuje 10. Pérez bude startovat o pět míst níž, než se kvalifikovat kvůli výměně převodovky.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.