GP EVROPY - BAKU, 2. TRÉNINK - Jak probíhalo páteční odpoledne v Baku?
Hned na začátku tréninku Ricciardo poděkoval týmu, že opravil jeho vůz po nehodě tak brzy. Očekávalo se, že začátek tréninku nestihne. Už na začátku se objevi drobný problém s obrubníkem, byl trošku uvolněný. Obdobné problémy se dají očekávat, pokud jde o první závod na okruhu. Po dobu tréninku se však další problémy nevyskytly.
První horký okamžik zažil Romain Grosjean, kterému se smýklo auto při brždění do první zatáčky, naštěstí využil únikové zóny a mohl pokračovat. Chvíli po něm na stejném místě zaváhal Räikkönen. Ve třetí zatáčce měl problém Vettel i Guatierrez, který musel vycouvávat. Po chvíli se na čele usadily obě force indie se zcela shodným časem.
V úvodu tréninku se do problému dostalo hodně jezdců, největší problémy dělají zatáčky 1 a 3. U obou se nacházejí únikové zóny, ty jsou však tak úzké, že z nich jezdci musí často složitě couvat. Po čtvrt hodině se do čela dostal Hamilton s Rosbergem, a to s velkým náskokem na ostatní, Britův čas byl 1:45,102 min. Ani po dvaceti minutách nevyjel na trať Marcus Ericsson, který má problém s výfukem, možná celým motorem, na trati má být do deseti minut.
Po 25 minutách přijíždí do boxů Alonso s vypnutým motorem, zřejmě se jedná o technický problém. Alonsovi zničehonic vypnul motor na nejdelší rovince okruhu, následně se začal zapínat a vypínat, na moment se otáčky vyšplhaly přes tisíc a následně spadly na nulu. Alonso následně musel zmáčknout neutrál, který je na vrchní části auta a slouží pro maršály odklízející auta z tratě.
Po půlhodině jde na čelo Rosberg s časem 1:44,913 min. Hamilton měl dobře rozjeté kolo, ale při nájezdu na dlouhou rovinku udělal chybu a ztratil trošku času. Další kolo Hamilton sice nezajel až tak dobře jako to předchozí, ale neudělal chybu a jde na první místo s časem 1:44,223 min. V polovině tréninku Ericsson již vyjel na trať, ale nezajel měřené kolo. Alonsův monopost má problémy s palivovým systémem.
Na trati průběžně vlají žluté vlajky, spousta pilotů si udělala výlet mimo trať v zatáčce č. 1 a 3. 22 minut do konce a Rosberg odstavuje své auto vedle tratě, je nasazen virtuální safety car. "Problém s motorem, s ovládáním," řekl Rosberg do vysílačky, když se mu nedostávalo výkonu. Pokyn z týmu zněl jasně: "Zastav! Zastav! Zastav!" V tréninku se dobře daří force indiím a williamsům, tréninky sice nemají dobrou vypovídající hodnotu, ale například Red Bull a Ferrari se trápí. Alonsův problém byl vyřešen a při 15 minutách do konce je zpátky na trati.
Na trati jsou všichni vyjma Mercedesu. Sainz měl zatím nejtěžší chvilku během tréninku, v první zatáčce dostal smyk, ale ubrzdil to před bariérami. Räikkönen silně probrzdil do páté zatáčky, nejspíše se jedná o technickou závodu, najednou se mu zablokovala zadní kola. Na moment "vyjel" virtuální safety car, ale auto bylo rychle odklizeno. Problémy má i Vettel, tým mu do rádia hlásí, aby zpomalil a dojel do boxů. Prý má problémy s MGU-K, má se jednat o stejné problémy, jaké měl jeho týmový kolega.
V závěru se žádný z jezdců nezlepšil, takže načle zůstaly mercedesy, dále force indie, Bottas a až následně Red Bull, Toro Rosso. Ještě jsme se na konci tréninku dočkali několika výjezdů mimo trať.
#F1 #EuropeanGP Best sectors vs Best laps of FP2: @nico_rosberg lost over 0.6s in S1, @SChecoPerez nailed it pic.twitter.com/Fd3KYIQCxf
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) 17. června 2016Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.