BAHRAJN - ZÁVOD; Jak probíhal druhý závod sezóny 2016 - Velká cena Bahrajnu? Sebastian Vettel poprvé v kariéře neodstartoval, vítězství si pohlídal Nico Rosberg po kolizi Lewise Hamiltona s Valtterim Bottasem v první zatáčce.
Vítejte na startu Grand Prix Bahrajnu, kde se monoposty F1 objevily poprvé v roce 2004 - letos se tu pojede už po dvanácté. Pokud někomu nevycházejí počty, jenom připomínáme, že v roce 2011 kvůli vyostřené politické situaci byla Grand Prix zrušena - původní termín náhrady v listopadu téhož roku nebyl zrealizován. Mnozí z našich čtenářů tehdy určitě viděli výsledky "lidové tvořivosti" - zejména tanky v barvách stájí F1 byly na sociálních sítích častým jevem...
Problémy tentokrát nastávaly už v zahřívacím kole - Rosberg špatně zařadil, ale stačil se poměrně rychle vrátit na svou pozici. Ve dvou třetinách okruhu se však vyvalil ze zádě Vettelova ferrari dým a čtyřnásobný mistr světa se ani nevrátil na cílovou rovinku. A protože měl problémy i Palmerův renault, do závodu nakonec vyrazilo pouhých 20 vozů (Magnussen, jak známo, z boxové uličky).
Hamiltonovi nevyšel start a zařadil se za Rosberga, ale v nájezdu do první zatáčky ho trefil do boku Bottas. Brit měl poškozený pravý bok, Bottas sice pokračoval za druhým Massou bez větší újmy (přišel o levou koncovku předního křídla), ale dalo se tušit, že bude předmětem šetření. Hamilton klesl na deváté místo, další problémy na startu měl i Räikkönen, kterému se rovněž start nevydařil a klesl za oba Williamsy a ještě Ricciarda. V druhém kole došlo k další kolizi na stejném místě jako v úvodním okruhu - Pérez předním křídlem trefil pravé zadní kolo Sainzova Toro Rosso, takže Španěl musel do boxů a začal svou nemilou kalvárii, Mexičan byl dalším, kdo rozesel na trať další nedobrovolně upadlé komponenty.
Zatímco Rosberg v čele v poklidu navyšoval náskok, Räikkönen se prokousával obtížně vpřed, ale už v 7. kole se dostal před Ricciarda, v patách mu pelášil Hamilton, který se o kolo později probojoval na čtvrtou příčku. V té době začaly první výměny pneumatik, které zahájil Ricciardo.
Bottas skutečně byl předmětem šetření, potrestání v podobě průjezdu boxové uličky bylo doručeno v okamžiku, kdy absolvoval svou plánovanou zastávku (9. kolo). O kolo později si odbyl penalizaci, což pro něj znamenalo další pád.
Oba piloti Mercedesu a Räikkönen v podstatě jeli stejnou strategii, jen obhájce titulu místo kombinace superměkká-měkká-superměkká-měkká v druhém úseku zkusmo zařadil středně tvrdou směs. Tento tah se ale ukázal jako problematický, žádnou výhodu nepřinesl a Hamilton byl podruhé v sezóně poražen svým týmovým kolegou, ale i Räikkönenem. Iceman sice v závěru byl v jednu chvíli na dostřel Rosbergova "stříbrného šípu", ale jeho ztráta poté postupně narůstala. Můžeme si říci, že drtivá většina startovního pole jela na tři zastávky, ale strategie se různily, například Haas zvolil poměrně agresivní variantu třikrát superměkké pneu a až v závěru z nutnosti měkkou.
Poklidný závod jel Ricciardo, smířený s faktem, že na dva první týmy nemá a ostatní dokáže udržet za sebou. Také on byl mírně postižen kolizí Hamiltona s Bottasem, když si o Bottasovo levé zadní kolo urazil pravou koncovku předního spoileru. Kvjat po startu z hloubi pole vsadil na odlišnou strategii a ta ho v samotném závěru vynesla na dostřel Bottase, s nímž svedl třízatáčkový souboj v 51. kole. V posledním okruho dostihl Felipe Massu těsně za zádí vedoucího pilota (pochopitelně o kolo zpět) a svedli tvrdý souboj, v němž Rus porazil definitivně Brazilce opět ve třetí zatáčce. Massa měl ovšem pneumatiky ve značně horší kondici.
Opět se blýskl Haas a v podobné situaci jako v Austrálii. Gutiérrez tentokrát nebyl zapleten do žádné nehody, ale odstavil poměrně záhy svůj vůz, zatímco Romain Grosjean se pohyboval kolem pátého místa. Zůstává otázkou, jestli by dokázal ohrozit i čtvrtého Ricciarda, jenže jeho poslední pitstop trval neúměrně dlouho kvůli problémům s levým zadním kolem. I tak je ale výkon amerického týmu příjemným překvapením.
Williamsy po startu krátce obhajovaly druhou a třetí pozici, ale pak se začaly propadat a Bottas s Massou nedokázali vzdorovat ani Grosjeanovi, ani Verstappenovi. Možná by to tohoto souboje promluvil i Sainz jr., ale toho se v Bahrajnu držela smůla. Když po dvaceti kolech opět zastavil v boxech, jeho vůz se smekl ze zadního zvedáku, což bylo další velké zdržení. Carlos nakonec stejně cíl neviděl.
Nováček Stoffel Vandoorne ukázal, že ještě má jisté rezervy, na konci prvního kola se podíval daleko za okraj vymezené trati, ale jinak obstál se ctí a dokázal hájit barvy McLarenu po Buttonově odstoupení. Odměnou mu byl poslední bod. Velice sympaticky se představil i Pascal Wehrlein, jehož souboj s Marcusem Ericssonem v závěrečné části byl další dramatickou podívanou, ve které ale Pascal nedokázal využít výhodu v podobě novějších pneumatik a nakonec se musel spokojit s 13. příčkou, ale rozhodně si připsal velice cenný skalp v podobě vozů Force India, kterým se v Bahrajnu nedařilo vůbec nic. Na rozdíl od Sauberů, které se dlouhou dobu pohybovaly na začátku druhé desítky, než i u nich rozhodla otázka výkonu.
Bohužel byl závod provázen značnými chybami v grafice, ačkoliv bylo jasně vidět, na jakých pneumatikách vyjíždějí piloti z boxů, na obrazovkách se objevovaly často jiné údaje. Například Massovi byly indikovány tvrdošíjně středně tvrdé pneu, ač jel na červených. V tomto směru bude třeba, aby se odpovědní IT pracovníci pochlapili.
Rosberg pochopitelně zářil, Hamilton může zpytovat svědomí, i když docela za svůj neúspěch nemůže, otázkou je, nakolik kolize s Bottasem ovlivnila jízdní vlastnosti. Napoví určitě už další závod v Číně, který je na programu za dva týdny.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.