Přinášíme vám přepis tiskové konference z okruhu v Silverstone, kde zítra začne volnými tréninky LXVIII. Grand Prix Velké Británie. Konference se zúčastnili Valtteri Bottas, Jenson Button, Kimi Räikkönen, Marcus Ericsson, Pastor Maldonado a Will Stevens.
Valtteri, proč začínáme zrovna u vás? Loni jste tu dojel druhý, pokud se nemýlím, po startu ze 14. místa – je to váš nejlepší výsledek v F1. Je to tedy vaše oblíbená trať?
Bottas: Určitě jedna z nejoblíbenějších. Je to taková trať jako ze staré školy, opravdu rychlá, takže je opravdu požitek tu závodit. Také by měla vyhovovat našemu autu. Oproti Rakousku máme nějaké drobné úpravy, takže můžeme být zase o trošku lepší.
Dvě umístění na stupních vítězů v posledních dvou závodech, ale můžete nám říci něco víc proč zrovna tahle trať Williamsu vyhovuje a co by vám na ní mohlo přinést nějakou výhodu?
Bottas: Dlouhé rovinky – na těch budeme opravdu hodně silní. Také si myslím, že naší silnou stránkou budou rychlé zatáčky, kde se osvědčí zlepšení, která máme od Rakouska. Výsledkem bude větší přítlak, ale nemusí taky být pro Silverstone největší výhodou. Když ho dokážeme využít jak se má, tak budeme pro soupeře tvrdým oříškem.
Jensone, teď k vám, tento rok bude přinejmenším férové říci, že bude hodně těžký (hard yards), jak by se řeklo v Anglii, ale třeba vám domácí půda dodá bojovného ducha.
Button: Určitě. Každý závod je něčím zvláštní, v každém najdete něco vzrušujícího, ale domácí závod je vždy něčím výjimečný. Fanoušci, tradiční deštivé počasí, 32 stupňů, britské vlajky vpředu i vzadu, obrovská podpora, to všechno je fantastické. Je to velmi, velmi specifická atmosféra, takže se na nastávající víkend opravdu těším.
Mistři světa jsou obvykle tahouny týmu. Co tedy vzkazuje McLaren a Honda? Jakou strategii chystáte, pokud jde o výkon, spolehlivost a co by vedlo k vítězství?
Button: Především se domnívám, že tisková konference není nejlepším místem, kde by se o takových věcech mělo mluvit. Jsme jeden tým, táhneme za jeden provaz a pokud budou nějaké problémy, vyříkáme si je společně. Uvnitř týmu panuje důvěra. I když byly poslední dva závody velice obtížné, všichni věří, že se zlepšíme. Nechci hledět příliš do budoucna, jsem z těch lidí, kteří žijí přítomností a v ní chtějí co nejlépe uspět. Britská Grand Prix, domácí publikum, udělám o tomto týdnu maximum.
Děkuji. Kimi, fanoušci sdružení pod GPDAGF vás na základě svého průzkumu označili za nejpopulárnějšího pilota formule 1. Co byste k tomu řekl?
Räikkönen: Myslím, že to je fajn. Vždycky je lepší fanoušky mít než být bez nich. Obvykle někteří lidé… možná jsem měl štěstí, že ti, kteří v průzkumu odpovídali, fandí mně, ale jsem rád, že mám na své straně tolik příznivců.
Myslíte, že na ně působí váš charakter?
Räikkönen: Jděte, a zeptejte se těch, co hlasovali…
Věřím, že by se našel někdo, kdo by to udělal. Zda se udržíte u Ferrari je jen ve vašich rukou, tvrdí tým. Domníváte se, že jste na správné cestě to dokázat?
Räikkönen: Nevím. Nějak se rozhodnou. Chceme absolvovat dobré další závody. Pochopitelně ty poslední nebyly úplně nejlepší, ale tak to chodí. V určitém okamžiku se prostě dozvím, co se stane. Vždy existují spekulace kde kdo bude jezdit a vždycky to jsou ty samé příběhy. Mně už to nepřekvapuje, takže uvidíme, co se stane.
Díky, na řadě je Marcus Ericsson. Můžete nám blíže popsat rivalitu uvnitř vašeho týmu a jaká je tam atmosféra?
Ericsson: Myslím, že dobrá, s Felipem pracujeme společně na stejných cílech. On měl teď trochu navrch, hodlám s tím něco udělat. Teď pojedeme na Silverstone, to je moje oblíbená trať, zvlášť mám v oblibě rychlé zatáčky, takže očekávám úspěšný víkend.
Po dobrém začátku sezóny se zdá, že jste trochu odpadli – z posledních pěti závodů jen jedenkrát bodovaná příčka. Máte v rukávu nějaký tajný trumf či překvapení pro druhou polovinu sezóny? A jaký význam připisuješ příchodu nového technického ředitele Marka Smitha?
Ericsson: Myslím, že jsme předpokládali, že léto pro nás bude poněkud obtížnější, plánovali jsme velké změny až po něm. Teď jsme opravdu v pozadí, ale s některými aktualizacemi jsme zase poskočili kupředu. V Rakousku jsme ukázali, že pokud budeme nadále vylepšovat náš potenciál, můžeme být konkurenceschopní a bojovat o střed závodního pole, na to se musíme zaměřit. Co se týče Marka, loni jsem se s ním potkával v Caterhamu a jsem rád, že se k týmu připojí. Nevidím význam jeho přítomnosti jen z pohledu krátkodobého horizontu, má zkušenosti, rozumí své práci, takže bude pro Sauber přínosem.
Pastore, v poslední dvou závodech jste přivezl body, ale nikdy se vám to nepovedlo na Silverstone, zlomíte to tento víkend?
Maldonado: Chtěl bych, pokud to bude v mých silách.
Hodně se mluvilo o vašem souboji s Maxem Verstappenem v Rakousku. Na trati to vypadalo velkolepě, jak to vidíte jako pilot?
Maldonado: Byla to velká bitva, takové si vždy užívám. Označil bych to za férový boj, jaké F1 potřebuje. Několikrát byl velice blízko, také přede mnou trochu kličkoval, ale to k závodění patří. Musím ocenit pořadatele, že nám umožnili se poprat o pozice. Z mého pohledu to bylo výborné a v pořádku. Závod jinak nezačal dobře, měli jsme určité problémy, ale pak jsme mohli najet na strategii, která pro mě dopadla velice dobře.
Wille, minulý víkend jsi slavil 24. narozeniny, jaké máš před debutem na domácí půdě pocity?
Stevens: Co můžu říci jiného, než že se těším? Pochopitelně jsem tu vyrůstal a sledoval zdejší závod po mnoho let. Teď se nemůžu dočkat první domácí Grand Prix. Už bych se nejraději viděl na trati.
Posledních pár závodů pro tebe ani tým nedopadlo dobře. Odstup, zejména v Rakousku, se zdál být větší než dříve. Domníváš se, že novinky, které pro Silverstone chystáte, na tom něco změní?
Stevens: Poslední závody byly hodně nahoru dolů. Ve volném tréninku v Rakousku jsme zajížděli dobré časy, ale v kvalifikaci už to nevyšlo. Proto hodně vzhlížíme k tomuto víkendu, musíme se pohnout kupředu, protože nějaké změny na autě budou. Jak už jsem řekl, těším se na pátek, pak uvidíme, jak jsme připraveni.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.