Přinášíme vám přepis tiskové konference z okruhu v Silverstone, kde zítra začne volnými tréninky LXVIII. Grand Prix Velké Británie. Konference se zúčastnili Valtteri Bottas, Jenson Button, Kimi Räikkönen, Marcus Ericsson, Pastor Maldonado a Will Stevens.
Valtteri, proč začínáme zrovna u vás? Loni jste tu dojel druhý, pokud se nemýlím, po startu ze 14. místa – je to váš nejlepší výsledek v F1. Je to tedy vaše oblíbená trať?
Bottas: Určitě jedna z nejoblíbenějších. Je to taková trať jako ze staré školy, opravdu rychlá, takže je opravdu požitek tu závodit. Také by měla vyhovovat našemu autu. Oproti Rakousku máme nějaké drobné úpravy, takže můžeme být zase o trošku lepší.
Dvě umístění na stupních vítězů v posledních dvou závodech, ale můžete nám říci něco víc proč zrovna tahle trať Williamsu vyhovuje a co by vám na ní mohlo přinést nějakou výhodu?
Bottas: Dlouhé rovinky – na těch budeme opravdu hodně silní. Také si myslím, že naší silnou stránkou budou rychlé zatáčky, kde se osvědčí zlepšení, která máme od Rakouska. Výsledkem bude větší přítlak, ale nemusí taky být pro Silverstone největší výhodou. Když ho dokážeme využít jak se má, tak budeme pro soupeře tvrdým oříškem.
Jensone, teď k vám, tento rok bude přinejmenším férové říci, že bude hodně těžký (hard yards), jak by se řeklo v Anglii, ale třeba vám domácí půda dodá bojovného ducha.
Button: Určitě. Každý závod je něčím zvláštní, v každém najdete něco vzrušujícího, ale domácí závod je vždy něčím výjimečný. Fanoušci, tradiční deštivé počasí, 32 stupňů, britské vlajky vpředu i vzadu, obrovská podpora, to všechno je fantastické. Je to velmi, velmi specifická atmosféra, takže se na nastávající víkend opravdu těším.
Mistři světa jsou obvykle tahouny týmu. Co tedy vzkazuje McLaren a Honda? Jakou strategii chystáte, pokud jde o výkon, spolehlivost a co by vedlo k vítězství?
Button: Především se domnívám, že tisková konference není nejlepším místem, kde by se o takových věcech mělo mluvit. Jsme jeden tým, táhneme za jeden provaz a pokud budou nějaké problémy, vyříkáme si je společně. Uvnitř týmu panuje důvěra. I když byly poslední dva závody velice obtížné, všichni věří, že se zlepšíme. Nechci hledět příliš do budoucna, jsem z těch lidí, kteří žijí přítomností a v ní chtějí co nejlépe uspět. Britská Grand Prix, domácí publikum, udělám o tomto týdnu maximum.
Děkuji. Kimi, fanoušci sdružení pod GPDAGF vás na základě svého průzkumu označili za nejpopulárnějšího pilota formule 1. Co byste k tomu řekl?
Räikkönen: Myslím, že to je fajn. Vždycky je lepší fanoušky mít než být bez nich. Obvykle někteří lidé… možná jsem měl štěstí, že ti, kteří v průzkumu odpovídali, fandí mně, ale jsem rád, že mám na své straně tolik příznivců.
Myslíte, že na ně působí váš charakter?
Räikkönen: Jděte, a zeptejte se těch, co hlasovali…
Věřím, že by se našel někdo, kdo by to udělal. Zda se udržíte u Ferrari je jen ve vašich rukou, tvrdí tým. Domníváte se, že jste na správné cestě to dokázat?
Räikkönen: Nevím. Nějak se rozhodnou. Chceme absolvovat dobré další závody. Pochopitelně ty poslední nebyly úplně nejlepší, ale tak to chodí. V určitém okamžiku se prostě dozvím, co se stane. Vždy existují spekulace kde kdo bude jezdit a vždycky to jsou ty samé příběhy. Mně už to nepřekvapuje, takže uvidíme, co se stane.
Díky, na řadě je Marcus Ericsson. Můžete nám blíže popsat rivalitu uvnitř vašeho týmu a jaká je tam atmosféra?
Ericsson: Myslím, že dobrá, s Felipem pracujeme společně na stejných cílech. On měl teď trochu navrch, hodlám s tím něco udělat. Teď pojedeme na Silverstone, to je moje oblíbená trať, zvlášť mám v oblibě rychlé zatáčky, takže očekávám úspěšný víkend.
Po dobrém začátku sezóny se zdá, že jste trochu odpadli – z posledních pěti závodů jen jedenkrát bodovaná příčka. Máte v rukávu nějaký tajný trumf či překvapení pro druhou polovinu sezóny? A jaký význam připisuješ příchodu nového technického ředitele Marka Smitha?
Ericsson: Myslím, že jsme předpokládali, že léto pro nás bude poněkud obtížnější, plánovali jsme velké změny až po něm. Teď jsme opravdu v pozadí, ale s některými aktualizacemi jsme zase poskočili kupředu. V Rakousku jsme ukázali, že pokud budeme nadále vylepšovat náš potenciál, můžeme být konkurenceschopní a bojovat o střed závodního pole, na to se musíme zaměřit. Co se týče Marka, loni jsem se s ním potkával v Caterhamu a jsem rád, že se k týmu připojí. Nevidím význam jeho přítomnosti jen z pohledu krátkodobého horizontu, má zkušenosti, rozumí své práci, takže bude pro Sauber přínosem.
Pastore, v poslední dvou závodech jste přivezl body, ale nikdy se vám to nepovedlo na Silverstone, zlomíte to tento víkend?
Maldonado: Chtěl bych, pokud to bude v mých silách.
Hodně se mluvilo o vašem souboji s Maxem Verstappenem v Rakousku. Na trati to vypadalo velkolepě, jak to vidíte jako pilot?
Maldonado: Byla to velká bitva, takové si vždy užívám. Označil bych to za férový boj, jaké F1 potřebuje. Několikrát byl velice blízko, také přede mnou trochu kličkoval, ale to k závodění patří. Musím ocenit pořadatele, že nám umožnili se poprat o pozice. Z mého pohledu to bylo výborné a v pořádku. Závod jinak nezačal dobře, měli jsme určité problémy, ale pak jsme mohli najet na strategii, která pro mě dopadla velice dobře.
Wille, minulý víkend jsi slavil 24. narozeniny, jaké máš před debutem na domácí půdě pocity?
Stevens: Co můžu říci jiného, než že se těším? Pochopitelně jsem tu vyrůstal a sledoval zdejší závod po mnoho let. Teď se nemůžu dočkat první domácí Grand Prix. Už bych se nejraději viděl na trati.
Posledních pár závodů pro tebe ani tým nedopadlo dobře. Odstup, zejména v Rakousku, se zdál být větší než dříve. Domníváš se, že novinky, které pro Silverstone chystáte, na tom něco změní?
Stevens: Poslední závody byly hodně nahoru dolů. Ve volném tréninku v Rakousku jsme zajížděli dobré časy, ale v kvalifikaci už to nevyšlo. Proto hodně vzhlížíme k tomuto víkendu, musíme se pohnout kupředu, protože nějaké změny na autě budou. Jak už jsem řekl, těším se na pátek, pak uvidíme, jak jsme připraveni.
Alex Albon táhne Williams k nejlepšímu startu sezóny F1 za poslední roky a po pěti závodech drží tým páté místo v Poháru konstruktérů. Přesto zůstává opatrný, protože stáj směřuje většinu úsilí na rok 2026 a letos spoléhá hlavně na stabilitu vozu.
Rádiová komunikace Fernanda Alonsa v Džiddě odhalila, jak extrémně náročný je vůz Aston Martin AMR25 i pro mistra světa. „Tohle auto je neuvěřitelně náročné na jízdu,“ zaznělo z jeho vysílačky.
F1 Authentics pořádá aukci jedinečného předmětu pro fanoušky Maxe Verstappena. Závodní oblek, ve kterém Holanďan triumfoval na Velké ceně Miami 2023, bude dražen. Veškerý výtěžek z této aukce bude věnován organizaci Wings for Life, která se zaměřuje na výzkum zranění míchy.
Po třech odjetých velkých cenách se Liam Lawson znovu aklimatizoval v týmu Racing Bulls. Podle slov Novozélanďana i jeho francouzského týmového kolegy se mladý jezdec rychle zorientoval a je zpět ve své formě.
Sebastian Vettel ocenil Landa Norrise za odvahu otevřeně mluvit o svých pocitech. Podle něj tím mladý Brit inspiruje mladé lidi a stává se vzorem i mimo závodní trať.
Komise Formule 1 potvrdila, že nadále počítá s původně navrženými pravidly pro pohonné jednotky, nicméně zároveň zvažuje úpravy, které by jejich fungování a efektivitu mohly ještě vylepšit.
Helmut Marko po Velké ceně Saúdské Arábie zhodnotil výkony Red Bullu, porovnal tým s rostoucí konkurencí McLarenu a ocenil vývoj Yukiho Tsunody. Podle něj má Red Bull stále náskok, ale je nezbytné pracovat na detailech, pokud chce zůstat na vrcholu.
Lando Norris se naplno soustředí na boj o titul, když výrazně změnil životní styl a veškerou energii věnuje přípravě na závody. Přísný režim, důraz na fyzickou i psychickou kondici a konec večírků jasně ukazují jeho odhodlání stát se šampionem.
Tým Cadillac bude od roku 2029 používat motory General Motors, které získaly oficiální schválení jako dodavatel pro Formuli 1. Americká automobilka tak posílí své postavení v královně motorsportu a spojí vlastní značku i technologii.
Yuki Tsunoda mohl v Saúdské Arábii při správné strategii na tvrdých pneumatikách sahat po bodech. Jeho šance ale zhatily technické problémy po kolizi v prvním kole.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.