Japonská Grand Prix se nesla hysterií kolem tajfunu, Sata, Hondy a Toyoty. Závod jako z partesu ale vyhrál nepřekonatelný Schumacher.
Ihned od začátku závodu se mezi vozy vytvořily poměrně velké rozestupy a Giancarlo Fisichella překonal před ním jedoucího Villeneuva, za kterým se vytvořil dramatický vláček 6 vozů. Zezadu ho totiž stlačoval probíjející se Barrichello, jenž brzy překonal Panise a začal útočit na Montoyu. Alonso také překonal svého nového týmového kolegu Villeneuva a Coulthard několikrát zkoušel na brzdy předjet Marka Webbera. Nakonec se mu to i podařilo, ale jeho úsilí degradoval o několik kol později Fisichella, který předjel Webbera se svým Sauberem naprosto snadno.
Někteří piloti přední části startovního pole zamířili k mechanikům ještě potřetí, mezi nimi i zbývající zástupce Ferrari, jeho bratr Ralf a Takuma Sato. Jenson Button se tak dostal zpět na třetí pozici, ztráta na před ním jedoucího R. Schumachera byla ale na útok za normálních okolností příliš velká. Po odstoupení Coultharda a Barrichella se na bodované pozice dostali ještě Raikkonen a Fisichella. Těsně za body byl Villeneuve, jehož ale riskantním i když přesným manévrem vyškolil jeho budoucí týmový kolega Massa.
Závod nepřinesl příliš vysoce dramatických okamžiků, i když o předjíždění nouze také nebyla. Výjimkou snad mohla být kolize mezi Coulthardem a Barrichellem, kterou však bohužel televizní kamery úplně propásly. Závod však přinesl zajímavou strategickou bitvu se dvěma a nebo třemi zastávkami v boxech. Chyboval v ní například Panis, jenž startoval s lehkým vozem a po krátkém prvním, následovaly dva dlouhé úseky. Button opět slavil úspěch s konzervativní strategií dvou zastávek v boxech a oba Schumacherové spolu se Satem vsadili na agresivní strategii dvou dlouhých úseků a posledního krátkého.
Překvapením byl konkurenceschopný výkon Trulliho s Toyotou, i když se postupně startovním polem propadal stále více dozadu. Souboj o druhé místo v Poháru konstruktérů dopadl pro BAR Honda. Tým z Brackley v Japonské Suzuce Renault jednoznačně deklasoval.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.