Po letní přestávce se roztočil kolotoč Formule 1 do své třetí a závěrečné části. Ferrari opět nezaváhalo.
Třetí Alonso a loňský vítěz po vynikajícím startu vystoupil alespoň na nejnižší stupeň pódia vítězů. BAR Honda byl v kvalifikaci rychlý, ale v závodě svoji formu nepotvrdil. Naopak se dařilo Williamsu a McLarenu zatáčkovitý okruh jednoznačně nesedl, když Raikkonen odstoupil hned v úvodu a Coulthard si nedokázal poradit ani s Fisichellou a jeho Sauberem.
Při startu do zahřívacího kola zůstali na svých místech Barrichello a domácí Baumgartner. Oba však pokračovali ke startovnímu manévru. Start byl nakonec nejdramatičtějším okamžikem závodu. Výborně ho opět zvládl Michael Schumacher. Na třetí místo se propracoval tradičně výborně startující Alonso. Montoya se také dostal dopředu, naopak ztratili oba jezdci Sauberu. V první zatáčce měl potíže Zonta, kterého roztočil jeden z pilotů stáje Jordan.
26 kol před cílem nakonec odstavil svůj monopost Renault na začátku cílové rovinky a rozšířil jména odstoupivších jezdců Raikkonena, Zonty a Massy. Na bodovanou pozici se tak posunul další Ital, ve službách Sauberu jezdící Fisichella.
Jenson Button začal v závěru 3 části výrazně snižovat náskok čtvrtého Montoyi. Mark Webber zahájil sérii třetích zastávek na doplnění paliva a výměnu pneumatik ve 47. kole. Giorgio Pantano s Jordanem byl dalším jezdcem, který odstoupil ze závodu předčasně. Souboj mechaniků prohrál Pizzonia, když chybělo jen málo a mohl se dostat před Sata. Brazilec nahrazující Ralfa Schumachera souboj nevzdával a v jednom okamžiku vyjel celým vozem až na trávu.
Pořadí se po třetích zastávkách nakonec neměnilo a do cíle tomu nebylo jinak, i když Coulthard na prvním nebodovém místě výrazně snižoval ztrátu na osmého Fisichellu.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.