Ferrari vyhrála kvalifikaci a zvítězila i v dramatickými událostmi naplněné Grand Prix USA.
Startovní manévr zvládl nejlépe Alonso, jenž se po raketovém startu a útoku v první zatáčce propracoval až na 3. místo. Bohužel se výrazně redukovalo startovní pole ihned v úvodu závodu. Da Matta musel prudce brzdit, aby se vyhnul svému kolegovi Panisovi, ale Klien s Jaguarem narazil do jeho zádi a následně kolidoval s Massou. Ze závodu v souvislosti s touto kolizí odstoupili ještě Bruni a Pantano. Da Mattova Toyota zamířila do boxů a po dalším kole navštívil boxy podruhé.
Ihned vyjel Safety car a v čele jezdil Barrichello, který udržel první pozici na startu. Následoval M. Schumacher, Alonso, Sato, Raikkonen, Button, R. Schumacher, Panis, Webber, Coulthard a Trulli. Na posledním místě kroužil Montoya.
Michael Schumacher získal 78. vítězství kariéry, když si o triumf řekl důrazným útokem po prvním restartu závodu na Barrichella a důrazným odkázáním svého týmového kolegy za svůj zadní spoiler po Brazilcově poslední zastávce v boxech. Sato poprvé zavítal na stupně vítězů a stal se jednoznačně nejslavnějším Japoncem se zkušenostmi ve Formuli 1. Trulli vytěžil z těžkého víkendu 4. místo a Panis dokázal v pro Toyotu důležitém závodě získat cenné čtyři body a porazit duo McLarenu. Raikkonen s Coulthardem opět dojeli do cíle a potvrdili výrazný pokrok stáje z Wokingu v oblasti spolehlivosti. Poslední bod připadl Baumgartnerovi, jenž přivezl týmu z Faenzy první bod letošní sezony.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.