Skok do zámoří na kanadskou Grand Prix přináší velké problémy favoritům. Po divokých trénincích se v kvalifikaci děly věci poměrně dost překvapivé.
I. část kvalifikaceMcLaren například avizoval, že závod pro něj bude problematický, což nakonec naznačil i fakt, že Jenson Button do kvalifikace vůbec nevyjel. Ačkoliv se někdo domníval, že Alonso s přehledem projde první částí kvalifikace a bude atakovat až její poslední část, spasil se jen těsně postupem o stupínek výš. Ovšem co měl říkat takový Sebastian Vettel, který se po čtyřech minutách vrátil zpět do boxů avizujíc problémy s řízením. Na trať se dostal dvě a půl minuty před koncem první kvalifikační části a stihl jen dvě rychlá kola - a bez postupu.
Jeho kolega Kimi Räikkönen dokonce chvíli vedl, než se ovšem dostaly ke slovu letos dominující Mercedesy. Jejich tahanice o průběžný nejlepší čas vynášela časy opravdu na ostří nože - Hamilton se vylepšil až na 1:15. 979, na což našel Rosberg odpověď pouze ve výkonu 1:16.002, ovšem pak si role vyměnili - Rosberg 1:15.893, Hamilton 1:15.895. Oběma však vypálil nakonec rybník Grosjean.
Vedle Vettela měl problém technického rázu i Felipe Massa, díky tomu zůstal "sedět" pod postupující skupinou, naproti tomu Pastor Maldonoado si vyzkoušel ve druhé zatáčce, jak se točí hodiny.
Sebastian Vettel s poruchou ERS nedokázal postoupit do Q2 (foto: Scuderia Ferrari)
II. část kvalifikaceMercedes vypadal, jako kdyby si hodlal se soupeři tak trochu pohrávat. Osm minut před koncem této části vyrazily oba stříbrné šípy na trať, bez potíží prolomily hranici 1:15,0 a zase se vrátily do boxů. Ostatní piloti za nimi jen tak povlávali a předváděli soukromý boj o pozice. Nejlépe se vedlo Lotusům, jenže Maldonado opět ničil své šance poměrně dosti rozevlátým jezdeckým stylem, v čemž ho při zdolávání poslední šikany před cílem napodobil Felipe Nasr. Statečně hájil čest Ferrari Kimi Räikkönen, dokázal zlepšit svůj původní čas 1:15,602 zajetý v první polovině druhé kvalifikační části, ale k Mercedesům to má pořád daleko.
Fernando Alonso vyrazil do závěrečného pokusu hodně odvážně, ale drobné chyby nakonec odsoudily dvojnásobného mistra světa na nepostupovou pozici. Posledním, kdo přeťal cílovou čáru, byl Daniil Kvjat, který doslova utekl hrobníkovi z lopaty - poskočil na osmé místo.
Vettel si stěžoval na nedostatek výkonu, přesto však doufá, že se mu podaří do závodu odstartovat na voze, který mu umožní negativní výsledek z kvalifikace smazat.
Lewis Hamilton si připisal 44. pole position kariéry (foto: Daimler AG)
III. část kvalifikacePrvním na trati byl Nico Hülkenberg následovaný Icemanem Kimi Räikkönenem. Fin se také chvíli časem 1:15,126 hřál chvíli na výsluní, ale jen do chvíle, než na montrealský okruh vyrazilo duo Mercedesu. Hamilton i Rosberg dokázali opět stlačit časy pod 1:15,0; opět se opakovala historie z II. kvalifikační části - Hamilton vyjel první, Rosberg za ním a tentokrát se rozdíl mezi nimi poněkud zvětšil: 1:14.393 oproti 1:14,702. Rosberg si ovšem stěžoval na malý přítlak zadní části vozu, což inženýři přičítali použitým pneumatikám. Ricciardo do první části finální kvalifikační jízdy vůbec nevyrazil, šetřil pneumatiky.
Poslední jízdy zahájil Räikkönen, ale zlepšení nestačilo na stlačení času pod pro "zbytek světa" nedostupného limitu 1:15,0. Jak moc se týmy soustředily na zajetí dobrého času a co je to stálo nervů dokazuje i případ Lotusu - oba vozy vyjely z boxů prakticky stejně a bok po boku pokračovaly až do druhé zatáčky, než pustil Maldonado Grosjeana před sebe.
Mercedes boys už své časy nezlepšili, Hamilton dosáhl výkonu 1:14,570, Rosberg byl tradičně horší (1:14,835), což ho na rozdíl od kolegy značně rozladilo. Hamilton si pochopitelně mohl oddechnout, že první část jeho odvetné mise je za ním, dal to najevo uvolněným postojem. V sedmi závodech ho Rosberg porazil jen jednou.
Kostky jsou tedy vrženy, ale překvapení se opět nekonalo. Máme tu opět jednu řadu ryze v podání Mercedesu, jednu finskou a třetí v barvě Lotusu. Teď už to chce jen vydržet do zítřejšího večera, abychom se dozvěděli rozluštění sedmé tajenky letošního šampionátu F1.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.