Pro někoho procesí a nudný závod, pro jiného perla v kalendáři závodů F1. Pro Monako však rozhodně platí obojí. Amfosféra závodního víkendu v ulicích Monte Carla je jedinečná. Letos jsme byli svědky kontroverzního závěru závodu, suverenní Hamilton přišel kvůli rozhodnutí týmu o vítězství, raduje se Rosberg, druhý Vettel. První letošní body získal McLaren.
Počasí je zatím slunečné, ale v dáli můžeme vidět mraky. Piloti si však před startem pochvalují, že slunce pomáhá lépe zahřát pneumatiky, s čímž se včera týmy potýkaly. Očekává se jednozastávková strategie, k dispozici jsou i super měkké pneumatiky. Pravděpodobné také je, že během 78 kol bude muset vyjet safety-car. Teplota je 19°C, trať má 37°C, což je během víkendu nejvyšší hodnota.
Na měkké sadě pneumatik startuje Hülkenberg, Alonso, Bottas, Stevens a Merhi, ostatní volí super měkkou směs. Sainz včera ignoroval výzvu k vážení vozu a startuje tak z pit lane.
Hamilton dobře odstaroval, Vettel se snažil zaútočit na Rosberga, avšak neúspěšně. Naopak na jeho třetí místo si dělaly zálusk RedBully, Kvjtat se dostal před Ricciarda. Hülkenberg v Mirabeau kolidoval s Alonsem a narazil do bariéry. A Španěl je kvůli tomuto incidentu vyšetřován komisaři.
Po úvodním kole Hamilton vede s náskokem 0,8s na Rosberga, další Vettel následován Red Bully, kteří však po prvním kole ztrácejí sekundu. Za nimi se ztrátou 1,3s jede Räikkönen.
Hülkenberg zajel pro nové přední křídlo, první kolo se také nepovedlo Massovi, který také musel do boxů. Po kontaktu s Maldonadem přišel defekt. Hamilton navyšuje svůj náskok (3 kolo, 1,7s). Hamiltonova spanilá jízda pokračuje, v pátém kole náskok 2,2s.
Fernando Alonso je penalizován - 5s. během jeho zastávky v boxech za zavinění kolize s Hülkenbergem. Maldonado má potíže s brzami, navíc proběhl kontakt s Toro Rosso Maxe Verstappena. Ten v Sainte Devote Venezuelana nakonec předjíždí. Pérez zatím stále na sedmém místě s náskokem 12s. na Verstappena. Maldonadův závod končí.
9. kolo: Náskok Hamiltona je 2,4s, Vettel Mercedesy netíhá, ztrácí v osmém kole 2,4s na Rosberga, 4,9s na Hamiltona. Kvjat ztrácí 7s, Ricciardo 9,6s, Räikkönen 10,9s. Sainz se po startu s boxové uličky velmi brzy vypořádal s Manory a nyní jede na patnáctém místě.
Zdá se, že Mercedesy začínají pomalu šetřit pneumatiky, Vettel i Toro Rosso zajíždějí podobné časy, Hamilton už má náskok 3s. "Poslední kolo bylo dobré," informuje jej tým. Po chvíli si však Brit stěžuje "Co mohu udělat, abych udržel tyhle brzy? Jedu tak pomalu." Odpovědí mu je, že teploty jsou v pořádku a může posunout vyvážení kupředu, pokud chce.
Sainz ve třináctém kole zajíždí do boxů pro měkkou sadu pneumatik. Poslední jede Hülkenberg, avšak jeho časy by stačily na zhruba desáté místo. Nakonec se mu daří dostat se před Merhiho. Jeho týmový kolega Pérez stále sedmý, avšak dojíždí jej Verstappen. Nejrychlejší kolo si připisuje nejrychlejší kolo (18kolo) s hodnotou 1:20,077s. Do boxů zajíždí Grosjean s Lotusem. Reaguje na to Sauber (Nasr).
Kimi Räikkönen je dotázán, jak jsou na tom jeho pneumatiky. Finova odpověď? "Jsou v pořádku, ale nemá smysl přibližovat se autu přede mnou." Čímž je v tomto případě s náskokem 1,1s jedoucí Ricciardův Red Bull. V kole 20 už má Hamilton náskok 4s.
Bottas aktuálně jedenáctý hned za Grosjeanem. McLaren má stále slibně nakročeno k prvním letošním bodům. Hamiltonovi je řečeno, že brzy jsou pod kontrolou, zatímco Rosberga varují ohledně předjetí díky odlišné strategii, načež Němec reaguje a zvýšil náskok na 1,7s.
Alonso má náskok na Nasra 25,5s, podle výpočtů by tak i s penalizací měl svoji pozici udržet. Rosberg se zdržel v provozu o kolo zpět jedoucích aut a náskok Hamiltona se tak stále zvyšuje. Ricciardo informuje tým, že už mu odcházejí pneumatiky.
K mechanikům jede Kvjat a poté Verstappen, ale ten má velmi pomalou zastávku, problém s nasazením zadní pravé pneumatiky a vrací se na třináctém místě. Zklamání, když statečně bojoval s Pérezem. Strategii jet co nejdéle volí Ferrari. Hamilton už si jede s náskokem 9s a sám je překvapen - "To se ostatní trápí s opotřebením?" ptá se.
Hamilton dlouho nedal nikomu šanci, chyba týmu však znamená až třetí místo (foto: Mercedes AMG F1 Team)
V boxech Alonso, který se vrací před Nasrem a svoji pozici si tak udržel, je devátý, což by znamenalo první letošní body. Jeho týmový kolega je sedmý, za ním Kvjat. Räikkönen se sice nechtěl Ricciardovi příliš přiblížit, nyní už je však 0,5s za zádí Red Bulu a snaží se dostat před Australana.
Zabral Rosberg, snížil ztrátu na 6,5s. Ricciardo informuje tým, že pneumatiky už opravdu odcházejí a míří do boxů, stejně tak Vettel. Kvjat se znovu dostává před Ricciarda. Rosberg také míří do boxů, snaží se pokrýt strategii Ferrari. Mercedes však zvládl zastávku dobře. "Oh, nepovedlo se," informuje Vettela Ferrari, je za Rosbergem.
Co se však nepodařilo Vettelo, povedlo se jeho týmovému kolegovi. Räikkönen se vrátil před Ricciardem. V první desítce se toho moc nemění - z boxů zmizel Verstappen, z čehož těží Nasr, který se tak dostal na desáté místo. Nejrychlejší kolo zajíždí Rosberg, 1:19,716s. Räikkönen byl blízko Kvjatovi, ale chyba v šikaně znamená, že jej má nyní na dohled Ricciardo.
McLaren na osmém a devátém místě, stále body na dosah. V boxech podruhé Massa. Po kontaktu s Maldonadem už s tímto závodem nemá moc šancí něco udělat. Nejrychlejší kolo opět bere Hamilton, 1:18,676s. Žluté vlajky! V Sainte Devote zablokoval kola a vypadá to mechanický problém u Alonsa... Na body se tak posouvá Grosjean s Lotusem. Za ním Bottas a Verstappen. Španěl hlásí problém s převodovkou.
Button chce vědět, co se stalo jeho týmovému kolegovi (bojí se o svůj vůz), ale podle týmu ho to nijak neovlivní. Räikkönenova ztráta na Kvjata se drží na pěti sekundách. Pérez je informován, že Ricciardo se trápí a jsou na stejné strategii. Mexičan tak má za úkol zabrat. Náskok hamiltona v kole 47 je 10s, Vettel na Rosberga ztrácí 1,5s. Verstappen opět v boxech pro superměkkou sadu.
Těsné souboje na trati teď příliš nejsou, ale Bottas se snaží "ukrást" body Grosjeanovi. Zabral Räikkönen a stíhá Kvjata, ztráta 3,9s. Podle McLarenu stojí za odstoupením Alonsa přehřívání (i převodovky). Pérez je upozorněn, že musí šetřit palivo.
Hamilton nyní o kolo předjel všechny až do devétého místa. Räikkönen opět užívá bohatých nadávek a stěžuje si na vozy o kolo zpět. Sainz ho pouštěl a tak se před něj dostal i týmový kolega Verstappen. A chytře využívá i další příležitost, když svého krajana pouštěl Valtteri Bottas. Jede na nových superměkkých pneu a jede aktuálně velmi rychle.
Slibná jízda opět končí předčasně (foto: Scuderia Toro Rosso)
Räikkönen 1,5s za Kvjatem. Grosjean je varován, aby si dal pozor na to, až jej bude předjíždět Vettel, protože Verstappen čeká na tuto příležitost získat bod. A Grosjean uposlechl a předvedl skvělý manévr, Vettela pustil, ale mladíčka udržel za sebou. Velmi dobře provedeno. Nepustil před sebe Vettela v prvním sektoru, nechal si to na šikanu a poté dupl na plyn a zablokoval Verstapena.
Ten se poté snaží o další předjetí, ale v Ste Devote narazil do zádi Lotusu a poté následoval tvrdý náraz do bariér. A vyjíždí safety car. A piloti toho využívají k zastávce u mechaniků. Hamilton vyjíždí vedle svého Vettelova Ferrari! A především za svým týmovým kolegou! Nakonec se musí spokojit až se třetím místem! Před safety carem měl 25s náskok! Vedení však musel přenechat svému týmovému kolegovi Rosbergovi.
Velmi zvláštní a riskantní rozhodnutí stratégů Mercedesu. "Ztratil jsem závod, že?" ptá se Hamilton. Jeho inženýr mu odvětil, že nikoliv, pokud pneumatiky Rosberga a Vettela ztratí teplotu a on bude na superměkké sadě o dost rychlejší. Zbývá deset kol, safety car stále na trati. Za prvními třemi stále Kvjat a Räikkönen. Za nimi na nových pneumatikách Ricciardo, Pérez, Button a Nasr.
Osm kol do konce, restartování! Vettel se snaží, stejně tak Hamilton... Hamilton má mnohem lepší přilnavost, ale Rosberg pomalu ujíždí. Němec dostal příležitost ke třetímu vítězství v Monaku v řadě. Ricciardo předjíždí Räikkönena v zatáčce Mirabeu a poté i Kvjata, který dostal instrukci jej pustit před sebe. Došlo ke kontaktu Red Bullu a Ferrari, komisaři však Ricciarda trestat nebudou. Ťuknutí okomentoval Räikkönen slovy - "To nebylo moc pěkné!"
"Nemožné předjet," hlásí Hamilton, 0,5s za Vettelem. Tým jej informuje, že má extra přilnavost k dispozici, odpovědí je "Prosím, teď na mě nemluvte, teď ne." K boji o třetí místo chce promluvit i Ricciardo. Rosberg má náskok 4,6s čtyři kola před koncem. Ale už nemá příležitost. A darované vítězství tak připadá Rosbergovi. Ricciardo vrátil pozici Kvjatovi. Hamilton zastavuje v Portier. Jeho inženýr se mu omlouvá s tím, že si s boxovou zídkou promluví. Můžeme se jen omlouvat, přiznává i Toto Wolff.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.