BARCELONA - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Co nám o výkonnosti jednotlivých vozů napovídají nejlepší časy ze tří sektorů, na které je okruh rozdělený, a maximální dosahované rychlosti?
Velmi technická trať v Barceloně představuje dobrou prověrku pro aerodynamiku vozů, zejména první sektor s rychlou a táhlou třetí zatáčkou, v níž si budou musí piloti během velké ceny hlídat opotřebení levé přední pneumatiky.
Před čtvrtou zatáčkou začíná druhý sektor obsahující pomalou pátou zatáčku i adrenalinovou, velmi rychlou devátou. Za ní se nachází první DRS zóna a před začátkem třetího sektoru nejnáročnější místo z pohledu brzd.
Třetí sektor je technický, obsahuje středně rychlé a pomalé zatáčky s rychlou poslední zatáčkou a 1 km dlouhou cílovou rovinkou, na níž FIA umístila druhou DRS zónu. Na jejím konci se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí, tzv. speed trap.
Více podrobností o technických výzvách okruhu Circuit de Catalunya naleznete v podrobném přehledu včetně telemetrie a videa zde.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Pokud někdo před Barcelonou doufal, že se soupeři konečně dotáhnout na dominantní Mercedes, ten byl zklamaný. Německý tým si přes různá vylepšení, které nasadili soupeři, svůj náskok udržel - pochopitelně také nespí na vavřínech.
V kvalifikaci Hamilton na rozdíl od Rosberga poskládal dohromady své nejrychlejší sektory do jednoho kola a připsal si 35. pole-position ve své kariéře. Nico svého britského týmového kolegu předči pouze v závěrečném technickém sektoru.
Jasně patrné však bylo zlepšení Red Bullu a Lotusu. Vettela zlobila převodovka - selhal mu nejprve druhý rychlostní stupeň a poté i všechny ostatní v Q3, ale Ricciardo byl o více než tři desetiny rychlejší než zbytek pole za Mercedesem. Mladý Australan ztrácel nejvíce v prvním sektoru s dlouhou rovinkou, kde se uplatní síla motoru.
Přehled nejrychlejších sektorů
McLaren na Ferrari či Williams sice stále nestačí, ale oproti Číně dosáhl mírného pokroku, což doložil Button osmým nejrychlejším časem. Postupně zlepšoval vyvážení, v Q3 se potýkal s větší nedotáčivostí a nemohl proto žěžit s posledních změn. Magnussen měl žel potíže s pohonnou jednotkou, což je patrné z nejnižší maximální rychlosti. V Q2 se rozhodli nevyjet a raději ji ušetřit, v době psaní článku tým příčiny stále vyšetřoval.
Na rovinkách létalo Toro Rosso, Kvjatovi komisaři naměřili téměř 338 km/h, což bylo minulý rok v Barceloně rychlost nemyslitelná. V prvním sektoru byl díky tomu rychlejší než Ricciardo s Red Bullem, přítlak mu však scházel v dalších částech.
Příjemně překvapil Grosjean s Lotusem, který si vyjel páté místo a překonal i obě Ferrari. Výborný výkon předvedl i čtvrtý Bottas s Williamsem, který je v Barceloně ve formě. Jeho týmový kolega Massa v závěru chyboval, proto se jako v Q3 nezlepšil - teoreticky se však mohl pohybovat kolem pátého místa, v prvním sektoru byl dokonce třetí nejrychlejší.
Maximální rychlosti (v km/h)
Räikkönen je s vozem Ferrari ve Španělsku mnohem spokojenější a dnes překonal svého týmového kolegu a domácího miláčka Alonsa. Z výkonu Scuderie jinak panují spíše rozpaky, po obrovském úsilí, které tým před evropským závodem vyvinul, k výraznějšímu posunu vpřed nedošlo.
Na rovinkách byly nejrychlejší vozy s Mercedesy na zádech - pokud si odmyslíme Toro Rosso, které své vozy nastavilo na nižší přítlak. Ferrari se svými zákazníky figuruje ve spodní části tabulky.
StrategiePapírově nejrychlejší strategií pro Velkou cenu Španělska je ta, která bude čítat tři zastávky: začátek na středně-tvrdé směsi, přezutí na středně-tvrdou směs v 20. kole a v 38. kole a nasazení tvrdé ve 54. kole.
Alternativou je dvouzastávková strategie se začátkem na středně-tvrdé směsi, přezutím na další středně-tvrdou ve 22. kole a na tvrdou ve 45. kole.
Stav součástí pohonných jednotekNa závěr přikládám tabulku s aktuálním stavem jednotlivých součástí pohonných jednotek po opravách během dnešní noci, kdy Sauber a Toro Rosso porušili večerku.
Stav jednotlivých součástí pohonných jednotek před kvalifikací
Ferrari u všech svých pohonných jednotek (tj. i u Sauberu a Marussie) vyměnilo motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie MGU-K, u Räikkönena i ten pro rekuperaci tepelné energie z výfuků (MGU-H). Red Bull po pátečních trénincích u Vettela vyměnil baterie (ES) a řídicí elektroniku (CE). Každý jezdec může letos beztrestně použít pouze 5 jednotlivých součástí.
Počet pohonných jednotek, které mohou jezdci v sezóně využít, po loňském roce klesl z osmi na pět. Protože jsou nové systémy mnohem složitější, byly rozděleny na šest součástí, které se sledují zvlášť:- motor s vnitřním spalováním (ICE)- turbodmychadlo (TC)- motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K)- motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H)- baterie neboli úložiště energie (ES)- řídicí elektronika (CE)
Každá z těchto součástí je omezena na 5 kusů na jezdce a sezónu, lze ji však libovolně kombinovat s ostatními. Pokud například odejde někomu turbo, může se stávajícím interním spalovacím motorem použít nové.
Stav převodovekNovou převodovku v Barceloně nasadili beztrestně Grosjean a Sutil (nedokončili předchozí závod), s penalizací Vettel, jehož převodovka dosud neabsolvovala cyklus 6 závodů v řadě za sebou.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.