BARCELONA - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Co nám o výkonnosti jednotlivých vozů napovídají nejlepší časy ze tří sektorů, na které je okruh rozdělený, a maximální dosahované rychlosti?
Velmi technická trať v Barceloně představuje dobrou prověrku pro aerodynamiku vozů, zejména první sektor s rychlou a táhlou třetí zatáčkou, v níž si budou musí piloti během velké ceny hlídat opotřebení levé přední pneumatiky.
Před čtvrtou zatáčkou začíná druhý sektor obsahující pomalou pátou zatáčku i adrenalinovou, velmi rychlou devátou. Za ní se nachází první DRS zóna a před začátkem třetího sektoru nejnáročnější místo z pohledu brzd.
Třetí sektor je technický, obsahuje středně rychlé a pomalé zatáčky s rychlou poslední zatáčkou a 1 km dlouhou cílovou rovinkou, na níž FIA umístila druhou DRS zónu. Na jejím konci se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí, tzv. speed trap.
Více podrobností o technických výzvách okruhu Circuit de Catalunya naleznete v podrobném přehledu včetně telemetrie a videa zde.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Pokud někdo před Barcelonou doufal, že se soupeři konečně dotáhnout na dominantní Mercedes, ten byl zklamaný. Německý tým si přes různá vylepšení, které nasadili soupeři, svůj náskok udržel - pochopitelně také nespí na vavřínech.
V kvalifikaci Hamilton na rozdíl od Rosberga poskládal dohromady své nejrychlejší sektory do jednoho kola a připsal si 35. pole-position ve své kariéře. Nico svého britského týmového kolegu předči pouze v závěrečném technickém sektoru.
Jasně patrné však bylo zlepšení Red Bullu a Lotusu. Vettela zlobila převodovka - selhal mu nejprve druhý rychlostní stupeň a poté i všechny ostatní v Q3, ale Ricciardo byl o více než tři desetiny rychlejší než zbytek pole za Mercedesem. Mladý Australan ztrácel nejvíce v prvním sektoru s dlouhou rovinkou, kde se uplatní síla motoru.
Přehled nejrychlejších sektorů
McLaren na Ferrari či Williams sice stále nestačí, ale oproti Číně dosáhl mírného pokroku, což doložil Button osmým nejrychlejším časem. Postupně zlepšoval vyvážení, v Q3 se potýkal s větší nedotáčivostí a nemohl proto žěžit s posledních změn. Magnussen měl žel potíže s pohonnou jednotkou, což je patrné z nejnižší maximální rychlosti. V Q2 se rozhodli nevyjet a raději ji ušetřit, v době psaní článku tým příčiny stále vyšetřoval.
Na rovinkách létalo Toro Rosso, Kvjatovi komisaři naměřili téměř 338 km/h, což bylo minulý rok v Barceloně rychlost nemyslitelná. V prvním sektoru byl díky tomu rychlejší než Ricciardo s Red Bullem, přítlak mu však scházel v dalších částech.
Příjemně překvapil Grosjean s Lotusem, který si vyjel páté místo a překonal i obě Ferrari. Výborný výkon předvedl i čtvrtý Bottas s Williamsem, který je v Barceloně ve formě. Jeho týmový kolega Massa v závěru chyboval, proto se jako v Q3 nezlepšil - teoreticky se však mohl pohybovat kolem pátého místa, v prvním sektoru byl dokonce třetí nejrychlejší.
Maximální rychlosti (v km/h)
Räikkönen je s vozem Ferrari ve Španělsku mnohem spokojenější a dnes překonal svého týmového kolegu a domácího miláčka Alonsa. Z výkonu Scuderie jinak panují spíše rozpaky, po obrovském úsilí, které tým před evropským závodem vyvinul, k výraznějšímu posunu vpřed nedošlo.
Na rovinkách byly nejrychlejší vozy s Mercedesy na zádech - pokud si odmyslíme Toro Rosso, které své vozy nastavilo na nižší přítlak. Ferrari se svými zákazníky figuruje ve spodní části tabulky.
StrategiePapírově nejrychlejší strategií pro Velkou cenu Španělska je ta, která bude čítat tři zastávky: začátek na středně-tvrdé směsi, přezutí na středně-tvrdou směs v 20. kole a v 38. kole a nasazení tvrdé ve 54. kole.
Alternativou je dvouzastávková strategie se začátkem na středně-tvrdé směsi, přezutím na další středně-tvrdou ve 22. kole a na tvrdou ve 45. kole.
Stav součástí pohonných jednotekNa závěr přikládám tabulku s aktuálním stavem jednotlivých součástí pohonných jednotek po opravách během dnešní noci, kdy Sauber a Toro Rosso porušili večerku.
Stav jednotlivých součástí pohonných jednotek před kvalifikací
Ferrari u všech svých pohonných jednotek (tj. i u Sauberu a Marussie) vyměnilo motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie MGU-K, u Räikkönena i ten pro rekuperaci tepelné energie z výfuků (MGU-H). Red Bull po pátečních trénincích u Vettela vyměnil baterie (ES) a řídicí elektroniku (CE). Každý jezdec může letos beztrestně použít pouze 5 jednotlivých součástí.
Počet pohonných jednotek, které mohou jezdci v sezóně využít, po loňském roce klesl z osmi na pět. Protože jsou nové systémy mnohem složitější, byly rozděleny na šest součástí, které se sledují zvlášť:- motor s vnitřním spalováním (ICE)- turbodmychadlo (TC)- motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K)- motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H)- baterie neboli úložiště energie (ES)- řídicí elektronika (CE)
Každá z těchto součástí je omezena na 5 kusů na jezdce a sezónu, lze ji však libovolně kombinovat s ostatními. Pokud například odejde někomu turbo, může se stávajícím interním spalovacím motorem použít nové.
Stav převodovekNovou převodovku v Barceloně nasadili beztrestně Grosjean a Sutil (nedokončili předchozí závod), s penalizací Vettel, jehož převodovka dosud neabsolvovala cyklus 6 závodů v řadě za sebou.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.