Pátý závod letošní sezony byl opět závodem Michaela Schumachera, který s přehledem dosáhl dalšího vítězství v řadě.
Do zahřívacího kola dnešní Grand Prix odjelo za slunečného počasí všech 20 monopostů bez viditelných problémů. Ovšem hned po odjezdu startovního pole vyběhl na trať další demonstrant s transparentem, obdobně jako při GP Německa 2001 a loňské GP Velké Británie. Start však zrušen nebyl, neboť traťovými komisaři nezvaného „závodníka“ z tratě odstranili.
Raketovým startem ohromil Jarno Trulli s Renaultem, který se protáhl až na vedoucí pozici. Michael Schumacher uhájil alespoň druhé místo před Satem a Montoya klesl až na místo čtvrté. Coulthard využil zaváhání Ralfa Schumachera a v průběhu prvního kola musel útokům Němce odolávat. Na 7. místě kroužil Panis, Button se ve třetím kole posunul pouze na 13. pozici, na startu se mu totiž příliš nedařilo. Problémový start mělo jedno z Minardi, které se opozdilo, ale do závodu odstartovalo.
První nejrychlejší kolo zajel Sato, ale přesto začal ihned výrazně ztrácet na M. Schumachera, jenž kontroloval Trulliho, jedoucího na prvním místě. Fisichella se Sauberem držel 11. místo za Kimim Raikkonenem. Ve 4. kole nenechal nikoho na pochybách o své rychlosti úřadující šampion, který zajel další nejrychlejší kolo. Ralf Schumacher měl problémy v nově upravené zatáčce okruhu Catalunya, ale vůz na dráze udržel.
Za vedoucím Trullim následovali M. Schumacher, Sato, Montoya, Barrichello, Alonso, Panis, Coulthard, R. Schumacher, Raikkonen, Fisichella, atd. Po 8. kolech zajel k první výměně pneumatik a dotankování paliva Fernando Alonso. Ale o kolo později zamířil do boxu i vedoucí Trulli. Následoval Raikkonen a o kolo později i Michael Schumacher. Němec se těsně, ale bezpečně dostal před Trulliho. Pole vedl Sato, ale bylo jen otázkou času, kdy zamíří do boxu taktéž.
13 kol před cílem odstoupil ze závodu také druhý Jordan Giorgia Pantana. V závodě již pokračovalo pouze 13 vozů. O desátou pozici spolu bojovali další týmoví kolegové, a to David Coulthard a Kimi Raikkonen.
Po poměrně zajímavé úvodní části závodu byla ta druhá poněkud nudnější a ani závěrečná stíhací jízda Fernanda Alonsa bitvu o vítězství nenahradila. Michael Schumacher po bezchybném výkonu zaslouženě zvítězil a konkurence má před sebou dalších 14 dní na to, aby dokázala najít řešení, jak Ferrari porazit. Příště nás čeká legendární Grand Prix Monaka s tradičním městským okruhem Monte Carlo.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.