BRAZÍLIE - ZÁVOD; Vettel byl opět nejrychlejším, ale po problémech s převodovkou daroval vítězství Webberovi. Button svedl pěkný souboj s Alonsem.
Pro začátek závodu zvolili všichni jezdci měkkou směs pneumatik. Během závodu není vyloučen déšť, ale v první půlhodině by mělo být sucho. Alonso se v Senna-S dostal před Hamiltona. Ve čtvrté zatáčce se Hamilton snaží získat pozici zpět, ale Alonso situaci zvládl.
Na konci prvního kola mají přední jezdci bezpečné rozestupy, pouze Massa je blízko za Hamiltonem a Schumacher v první zatáčce předjíždí Di Restu, který se před něj dostal v prvním kole. Začátek závodu vůbec nevyšel Barrichellovi, který se po nevydařeném startu z 12. místa propadl na 20.
Vettel si začíná budovat náskok, ve 3. kole už vede před Webberem o 2,5 sec. Je povoleno využívání DRS a Alonso se drží do sekundy za Buttonem. Senna na 9. místě za sebou drží Schumachera a Di Restu.
Hamilton se zbavil dotírajícího Massy a dotahuje dvojici Button - Alonso. Na konci 9. kola je Schumacher těsně za Sennou a v nájezdu do levé první zatáčky jej vnějškem předjíždí, ale oba vozy se několikrát dotýkají a Schumacher musí jet pro novou levou zadní pneumatiku a je poslední. Senna jede do boxů o kolo později, mechanici přední křídlo nemění.
Mezi tím se Alonso v 6. zatáčce dostává před Buttona, který má okamžitě problémy s Hamiltonem - pravděpodobně má v horším stavu pneumatiky. A problémy s převodovkou začíná mít Vettel - přestává být použitelný druhý rychlostní stupeň, o dvě kola později i třetí.
Start posledního závodu sezóny 2011 (foto: Red Bull Racing)
V 16. kole přezouvá Button, zůstává na měkkých pneumatikách. V následujícím kole jedou do boxů Vettel, Alonso, Hamilton a Rosberg, závod dočasně vede Webber. Pořadí v trojici Alonso-Button-Hamilton se nemění. Senna dostává penalizaci "průjezd boxy" za nehodu se Schumacherem.
Pro nové pneumatiky jede také Webber a vrací se za Vettela. Rosberg je po první zastávce za Alguersuarim, který ještě nepřezouval, a nemůže se před něj dostat. Závod zatím vede Massa, jeden z posledních na původní sadě pneumatik - a právě jej předjíždí Vettel, který se tím vrací do vedení. Rosberg v 21. kole konečně předjíždí Alguersuariho. Massa už musí k mechanikům a na trať se vrací daleko za Hamiltonem.
V boxech už nebyl pouze Trulli a na konci 22. kola máme pořadí: Vettel, Webber, Alonso, Button, Hamilton, Massa, Sutil, Kobayashi, Petrov, Di Resta, Kobayashi, Buemi, Perez, Alguersuari, Barrichello, Senna, Maldonado, Trulli, Kovalainen, Liuzzi, Glock, Schumacher, D'Ambrosio, Ricciardo.
Velmi nebezpečný kousek se podařil mechanikům Virginu, když Glockovo špatně přišroubované kolo na výjezdu z pit-lane málem přeskočilo bariéru. Schumacher se prokousává dopředu, ve 27. kole předjel Trulliho a jede na 19. místě. Maldonado svůj vůz odstavuje mimo dráhu a v závodě končí.
Webberovi se daří ujíždět Alonsovi a už smazal Vettelův náskok - vyhraje letos poprvé? A ve 30. kole jde Webber pohodlně před Vettela, který neklade odpor. Schumacher už je 17. Ke druhé zastávce jede jako první z předních jezdců opět Button, tentokrát volí tvrdší směs.
Vettel s poškozenou převodovkou nedokáže držet tempo s týmovým kolegou, ale osmisekundový náskok před Alonsem si zatím v klidu drží. V 33. kole přezouvá Hamilton, zůstává za Buttonem, ale na rozdíl od něj volí měkkou směs. Vzhledem k tomu, že zhruba za deset minut by mělo začít pršet, to nyní vypadá jako lepší strategie.
Pérez dělá hodiny na výjezdu z pit-lane, pokračuje v pořádku dál. Alonso volí také další měkkou směs, na trať se vrací opět před piloty McLarenu. Na problém s převodovkou to začíná vypadat i u Hamiltona.
Massa opět odkládá druhou zastávku a začíná zdržovat Buttona, který na předjetí potřebuje jediné kolo. Už přezul i Webber, ve 39. kole je v boxech Vettel a piloti Red Bullu jsou nadále před Alonsem. S Massou se teď musí vypořádat Hamilton.
Massa těsně stíhaný Hamiltonem (foto: Scuderia Ferrari)
Massa se brání dobře, souboj s Hamiltonem je zajímavý. Udělají další nehodu? Hamiltonovi se nepodařilo Massu předjet a raději míří do boxů pro tvrdé pneumatiky - zřejmě dostává zprávu, že déšť se konat nebude. V dalším kole jede do boxů Massa a na trať vjíždí znovu těsně před Hamiltonem.Vettel, který nyní drží nejrychlejší kolo, dostává další instrukce k šetření prevodovky. Hamilton zpomaluje a do rádia hlásí definitivní konec převodovky, odstupuje ze závodu! Sutil bojuje tvrdě o 6. místo s Rosbergem.
V 50. kole je pořadí: Webber, Vettel, Alonso, Button, Massa, Sutil, Rosberg, Di Resta, Kobayashi, Petrov, Alguersuari, Buemi, Barrichello, Perez, Schumacher, Kovalainen, Senna, Trulli, D'Ambrosio, Liuzzi, Ricciardo.
V 52. kole je v boxech potřetí Button, na trať se stihá vrátit před Massou. Perez útočí ve 4. zatáčce na Barrichella, který dostává lehký smyk mimo ideální stopu a 13. pozici nemá šanci ubránit.
V boxech je potřetí také Alonso a na trať se vrací 4 sec před Buttonem. Webber nyní vede 8 sec před Vettelem. Alonso ztrácí na Vettela více než půl minuty, ale piloti Red Bullu budou muset ještě jednou do boxů. Button se snaží - zlepšuje nejrychlejší kolo a stahuje Alonsa na méně než 3 sec!
Button jede skvěle, během dvou kol se dostává těsně za Alonsa! V boxech se postupně střídají piloti Red Bullu - bez vlivu na pořadí. Button je v 61. kole pod sekundu za Alonsem a zkusí využít DRS.
Button se pokusil o útok na konci cílové rovinky, ale správně včas přibrzdil, vrátil se do ideální stopy a připravil si Alonsa ke snadnému předjetí pomocí DRS před 4. zatáčkou. A Button dál jede rychle ve víře, že převodovka by mohla Vettela ještě více zpomalit.
Do konce závodu se už nic nemění - Webber dojel, Vettel už rychlost neztratil, Button ujel Alonsovi, Massa přijel půl minuty za Alonsem. Sutil porazil Rosberga! Bodují ještě Di Resta, Kobajaši a Petrov.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.