BRAZÍLIE - ZÁVOD; Vettel byl opět nejrychlejším, ale po problémech s převodovkou daroval vítězství Webberovi. Button svedl pěkný souboj s Alonsem.
Pro začátek závodu zvolili všichni jezdci měkkou směs pneumatik. Během závodu není vyloučen déšť, ale v první půlhodině by mělo být sucho. Alonso se v Senna-S dostal před Hamiltona. Ve čtvrté zatáčce se Hamilton snaží získat pozici zpět, ale Alonso situaci zvládl.
Na konci prvního kola mají přední jezdci bezpečné rozestupy, pouze Massa je blízko za Hamiltonem a Schumacher v první zatáčce předjíždí Di Restu, který se před něj dostal v prvním kole. Začátek závodu vůbec nevyšel Barrichellovi, který se po nevydařeném startu z 12. místa propadl na 20.
Vettel si začíná budovat náskok, ve 3. kole už vede před Webberem o 2,5 sec. Je povoleno využívání DRS a Alonso se drží do sekundy za Buttonem. Senna na 9. místě za sebou drží Schumachera a Di Restu.
Hamilton se zbavil dotírajícího Massy a dotahuje dvojici Button - Alonso. Na konci 9. kola je Schumacher těsně za Sennou a v nájezdu do levé první zatáčky jej vnějškem předjíždí, ale oba vozy se několikrát dotýkají a Schumacher musí jet pro novou levou zadní pneumatiku a je poslední. Senna jede do boxů o kolo později, mechanici přední křídlo nemění.
Mezi tím se Alonso v 6. zatáčce dostává před Buttona, který má okamžitě problémy s Hamiltonem - pravděpodobně má v horším stavu pneumatiky. A problémy s převodovkou začíná mít Vettel - přestává být použitelný druhý rychlostní stupeň, o dvě kola později i třetí.
Start posledního závodu sezóny 2011 (foto: Red Bull Racing)
V 16. kole přezouvá Button, zůstává na měkkých pneumatikách. V následujícím kole jedou do boxů Vettel, Alonso, Hamilton a Rosberg, závod dočasně vede Webber. Pořadí v trojici Alonso-Button-Hamilton se nemění. Senna dostává penalizaci "průjezd boxy" za nehodu se Schumacherem.
Pro nové pneumatiky jede také Webber a vrací se za Vettela. Rosberg je po první zastávce za Alguersuarim, který ještě nepřezouval, a nemůže se před něj dostat. Závod zatím vede Massa, jeden z posledních na původní sadě pneumatik - a právě jej předjíždí Vettel, který se tím vrací do vedení. Rosberg v 21. kole konečně předjíždí Alguersuariho. Massa už musí k mechanikům a na trať se vrací daleko za Hamiltonem.
V boxech už nebyl pouze Trulli a na konci 22. kola máme pořadí: Vettel, Webber, Alonso, Button, Hamilton, Massa, Sutil, Kobayashi, Petrov, Di Resta, Kobayashi, Buemi, Perez, Alguersuari, Barrichello, Senna, Maldonado, Trulli, Kovalainen, Liuzzi, Glock, Schumacher, D'Ambrosio, Ricciardo.
Velmi nebezpečný kousek se podařil mechanikům Virginu, když Glockovo špatně přišroubované kolo na výjezdu z pit-lane málem přeskočilo bariéru. Schumacher se prokousává dopředu, ve 27. kole předjel Trulliho a jede na 19. místě. Maldonado svůj vůz odstavuje mimo dráhu a v závodě končí.
Webberovi se daří ujíždět Alonsovi a už smazal Vettelův náskok - vyhraje letos poprvé? A ve 30. kole jde Webber pohodlně před Vettela, který neklade odpor. Schumacher už je 17. Ke druhé zastávce jede jako první z předních jezdců opět Button, tentokrát volí tvrdší směs.
Vettel s poškozenou převodovkou nedokáže držet tempo s týmovým kolegou, ale osmisekundový náskok před Alonsem si zatím v klidu drží. V 33. kole přezouvá Hamilton, zůstává za Buttonem, ale na rozdíl od něj volí měkkou směs. Vzhledem k tomu, že zhruba za deset minut by mělo začít pršet, to nyní vypadá jako lepší strategie.
Pérez dělá hodiny na výjezdu z pit-lane, pokračuje v pořádku dál. Alonso volí také další měkkou směs, na trať se vrací opět před piloty McLarenu. Na problém s převodovkou to začíná vypadat i u Hamiltona.
Massa opět odkládá druhou zastávku a začíná zdržovat Buttona, který na předjetí potřebuje jediné kolo. Už přezul i Webber, ve 39. kole je v boxech Vettel a piloti Red Bullu jsou nadále před Alonsem. S Massou se teď musí vypořádat Hamilton.
Massa těsně stíhaný Hamiltonem (foto: Scuderia Ferrari)
Massa se brání dobře, souboj s Hamiltonem je zajímavý. Udělají další nehodu? Hamiltonovi se nepodařilo Massu předjet a raději míří do boxů pro tvrdé pneumatiky - zřejmě dostává zprávu, že déšť se konat nebude. V dalším kole jede do boxů Massa a na trať vjíždí znovu těsně před Hamiltonem.Vettel, který nyní drží nejrychlejší kolo, dostává další instrukce k šetření prevodovky. Hamilton zpomaluje a do rádia hlásí definitivní konec převodovky, odstupuje ze závodu! Sutil bojuje tvrdě o 6. místo s Rosbergem.
V 50. kole je pořadí: Webber, Vettel, Alonso, Button, Massa, Sutil, Rosberg, Di Resta, Kobayashi, Petrov, Alguersuari, Buemi, Barrichello, Perez, Schumacher, Kovalainen, Senna, Trulli, D'Ambrosio, Liuzzi, Ricciardo.
V 52. kole je v boxech potřetí Button, na trať se stihá vrátit před Massou. Perez útočí ve 4. zatáčce na Barrichella, který dostává lehký smyk mimo ideální stopu a 13. pozici nemá šanci ubránit.
V boxech je potřetí také Alonso a na trať se vrací 4 sec před Buttonem. Webber nyní vede 8 sec před Vettelem. Alonso ztrácí na Vettela více než půl minuty, ale piloti Red Bullu budou muset ještě jednou do boxů. Button se snaží - zlepšuje nejrychlejší kolo a stahuje Alonsa na méně než 3 sec!
Button jede skvěle, během dvou kol se dostává těsně za Alonsa! V boxech se postupně střídají piloti Red Bullu - bez vlivu na pořadí. Button je v 61. kole pod sekundu za Alonsem a zkusí využít DRS.
Button se pokusil o útok na konci cílové rovinky, ale správně včas přibrzdil, vrátil se do ideální stopy a připravil si Alonsa ke snadnému předjetí pomocí DRS před 4. zatáčkou. A Button dál jede rychle ve víře, že převodovka by mohla Vettela ještě více zpomalit.
Do konce závodu se už nic nemění - Webber dojel, Vettel už rychlost neztratil, Button ujel Alonsovi, Massa přijel půl minuty za Alonsem. Sutil porazil Rosberga! Bodují ještě Di Resta, Kobajaši a Petrov.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.