ABÚ ZABÍ - ZÁVOD; Hamiltonovi spadlo vítězství do klína v prvním kole. Pilot McLarenu pak odjel bezchybný závod před Alonsem. Vettel poprvé nedojel!
V první zatáčce si Vettel hlídá první místo, Alonso jde před Webbera. Schumacher na startu předjel Rosberga. Vettel dostává hodiny ve druhé zatáčce a je na posledním místě s poškozeným zadním kolem! Smyk způsobil patrně defekt pneumatiky. Alonso se dostal i před Buttona, ten se snaží vrátit na 2. místo.Vettel odjíždí velmi pomalu celé kolo a jede do boxů, kde se mechanikům nedaří sundat zadní kolo. Vettel poprvé v letošní sezóně odstupuje ze závodu! Mezi jezdci v čele se zvětšují rozestupy, Alonso už setřásl Buttona. Rosbergovi se po několika pokusech podařilo přes velký odpor vrátit před Schumachera.
Pořadí na konci 5. kola: Hamilton, Alonso, Button, Webber, Massa, Rosberg, Schumacher, Sutil, Di Resta, Buemi, Petrov, Alguersuari, Kovalainen, Barrichello, Kobajaši, Maldonado, Glock, Liuzzi, Ricciardo, D'Ambrosio, Senna, Pérez.
Buemi bojuje s Di Restou, několikrát si vyměňují pořadí v DRS zónách. S opotřebovanou první sadou pneumatik se Alonso začíná pomalu přibližovat k Hamiltonovi, zatímco Button na něj ztrácí už 7 sec a musí si znovu začít dávat pozor na Webbera, který se přiblížil pod jednu sekundu.
Nádherný souboj mezi Buemim a Di Restou pokračuje, až ve 14. kole dělá Di Resta chybu a Buemi jde asi definitivně dopředu. Webber poprvé zaútočil na Buttona a předjel ho, ale oba vozy se doktly a následně udělal Webber drobnou chybu, kterou Button využil k návratu před něj.Massa otevírá první zastávky v boxech v 15. kole. Alonso ztrácí na Hamiltona už méně než 2 sec a oba jedou současně do boxů, pořadí mezi nimi se nemění. Webber vydržel na trati déle než Button ve snaze dostat se před něj, ale plán mu nevyšel, mechanici Red Bullu byli pomalí a Webber je až za Massou.Petrov dělá chybu a ztrácí dvě místa. Buemi jede pomalu, odváží vůz do boxů a odstupuje ze závodu. Button jede pomaleji než pronásledovatelé Massa a Webber, pravděpodobně mu nefunguje KERS. Kobajaši předjíždí Maldonada v boji o bodované 10. místo.V 22. kole vede Hamilton stále 3 sec před Alonsem, dalších 14s ztrácí Button a 2-3 sec za ním jedou Massa a Webber. Ze závodu odstupuje také Alguersuari. Maldonado dostává penalizaci průjezd boxy za ignorování modrých vlajek.Hamilton zrychluje, zvětšil náskok před Alonsem na 6 sec. Zato Button už má těsně za zády Massu a Webbera, ale bránit se teď musí hlavně Massa. A pozici neubránil, Webber jde před Massu. Ne však na dlouho, na další DRS rovince je Massa opět před ním.Button díky souboji Webbera s Massou znovu získává náskok a navíc zrychluje, možná znovu rozchodil KERS. Alonso po delší době bere Hamiltonovi nejrychlejší kolo závodu, zatímco Hamilton se prodírá mezi pomalejšími jezdci - nákok se tak zase zmenšuje.Webber je podruhé v boxech, Massa zatím jede dál. O kolo později přezouvá i Button a nechává si nasadit tvrdší směs, která by měla vydržet do konce závodu. Webber má stále měkké pneumatiky, takže bude muset do boxů ještě jednou.Senna je dalším potrestaným za nedodržování modrých vlajek. Webber výrazně zlepšuje nejrychlejší kolo závodu a během čtyř kol se dotahuje těsně za Buttona. Mezi tím zastavuje také Hamilton a stejně jako Button volí tvrdou směs, aby už nemusel do boxů.Alonso teď jede velmi rychle ve snaze smazat Hamiltonův náskok před svojí poslední zastávkou. Webber se po několika pokusech dostává před Buttona a vydává se na stíhací jízdu. Plán Ferrari nevyšel, Hamilton se po Alonsově zastávce vrací na první místo, asi 4 sec před Alonsem.
Massa nabral svým předním křídlem upadlou část Maldonadova vozu, křídlo je zřejmě v pořádku. Webber na druhý pokus předjíždí Rosberga a dál ujíždí Buttonovi skoro o sekundu na kolo, Massovi v některých kolech dokonce o 2 sec.Massa si nerozumí s tvrdšími pneumatikami, ve snaze udržet tempo dělá hodiny a ztrácí dalších několik sekund, v 50. kole je už skoro půl minuty za Webberem! Button však na Webbera ztrácí jen 9 sec, na něj překvapivá strategie stačit nebude.Pouze 3 kola před cílem odstupuje ze závodu také Ricciardo. Webber na začátku posledního kola povinně přezouvá na tvrdší směs, na trať se vrací bezpečně před Massou, ke kterému se už pod 3 sec přiblížil Rosberg.Hamilton už nedělá chybu, bezpečně přijíždí do cíle pro své třetí letošní vítězství. Alonso přes velkou snahu neměl šanci s Hamiltonem držet krok. Třetí přijíždí Button a před posledním závodem se vyostřuje boj o druhé místo v šampionátu. Letos poprvé nedojel Vettel a poprvé není na stupních vítězů žádný Red Bull!
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.