EVROPA - ZÁVOD; V honu na Vettela se střídali Alonso a Webber, ale ani jeden recept nenašel. McLaren dnes nebojoval ani o stupně vítězů. Do cíle přijelo všech 24 jezdců.
Ve Valencii je jasno a teplo, povrch trati se ohřál už na 47°C. Do zahřívacího kola odjeli všichni bez problémů.
Vettel s Webberem si na startu hlídají pozice, ale opět výborně odstartovala obě Ferrari, Alonso i Massa jsou před Hamiltonem. Massa byl dokonce v prvních dvou zatáčkách před Alonsem. Rozestupy mezi Vettelem, Webberem a Alonsem pomalu narůstají.
Od 3. kola je povolono využívání DRS. Hamilton se drží těsně za Massou, Button za Rosbergem. Button po několika pokusech předjíždí Rosberga a začíná zmenšovat ztrátu na Hamiltona, která narostla už na 6s. Webber ztrácí 2s na Vettela, za ním jsou rozestupy zhruba vteřinové.
Pořadí na konci 5. kola: Vettel, Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Rosberg, Button, Schumacher, Sutil, Heidfeld, Di Resta, Barrichello, Kobajaši, Buemi, Alguersuari, Petrov, Perez, Kovalainen, Trulli, Maldonado, Glock, Liuzzi, D'Ambrosio, Karthikeyan.
Maldonado v 11. jako první přezouvá pneumatiky. Vzdálenosti mezi jezdci se zvětšují, Vettel poodjel o další sekundu, Alonso se stále drží dostatečně blízko za Webberem k využití DRS. Naopak Massa udělal chybu a musí si dávat pozor na Hamiltona.
Nejtěsnější souboj aktuálně svádí trojice Kobajaši - Buemi - Alguersuari. Hamilton a Rosberg jako první z top 10 přezouvají ve 12 kole. O kolo později jede k mechanikům i Webber, zatímco Vettel pokračuje, ale jeho pneumatiky už zřejmě nejsou v nejlepší kondici.
Start závodu (foto: Pirelli)
Ve 14. kole jsou v boxech současně Vettel s Alonsem, pořadí mezi nimi se nemění. Po návratu na trať je mezi nimi znovu Webber. Už přezuli i piloti McLarenu a Mercedesu, Hamilton je před Massou. Schumacher dostal navíc nové přední křídlo, původní si poškodil o zadní kolo Petrovova Renaultu.
Webber z kokpitu hrozí Karthikeyanovi, za kterým se zdržel celé kolo. Heidfeld s Perezem bojují doslova kolo na kolo, Perez se nakonec propadá i za Barrichella. Alonso zlepšuje nejrychlejší kolo závodu a dostává se znovu pod sekundu za Webbera, se kterým při zastávkách ztratil kontakt.
Ve 20. kole již mají všichni jednou přezuto, pouze Perez pokračuje na původních pneumatikách. Pořadí: Vettel, Webber, Alonso, Hamilton, Massa, Button, Rosberg, Sutil, Heidfeld, Barrichello, Di Resta, Perez, Alguersuari, Buemi, Kobajaši, Petrov, Maldonado, Schumacher, Kovalainen, Trulli, Glock, Liuzzi, D'Ambrosio, Karthikeyan.
Ve 21. kole Alonso na brzdy předjíždí Webbera! Incident mezi Schumacherem a Petrovem prostudovali komisaři, žádné tresty nebudou. Hamilton ve 24. kole podruhé přezouvá, ostatní pokračují. Vettel jede rychle, Alonso začal znovu mírně ztrácet, jede 3-4 sekundy za Vettelem, Webber ztrácí další 2s.
Webber podruhé přezouvá až ve 28. kole. O kolo později jej následuje Alonso, ale Webber využil čerstvých pneumatik a je znovu před Alonsem. Oba navíc brzy dohnali Massu, přes kterého se hravě dostal Webber, ale Alonso asi vteřinu ztratil, dokud odbočil Massa do pit-lane. A v boxech se zdržel - jeho mechanikům se nedařilo připevnit levé zadní kolo.
Vettel dál kontroluje dvousekundový náskok před Webberem, na kterého se znovu snaží dotáhnout Alonso. Čtvrtý Hamilton je už dlouhých 20s za Alonsem. Button hlásí, že jeho KERS je definitivně mimo provoz. Všichni piloti Red Bullu, Ferrari a McLarenu už 2x přezouvali.
Pořadí na koncí 37. kola: Vettel, Webber, Alonso, Hamilton, Massa, Button, Alguersuari, Rosberg, Sutil, Heidfeld, Di Resta, Barrichello, Buemi, Petrov, Perez, Kobajaši, Schumacher, Maldonado, Kovalainen, Trulli, Glock, D'Ambrosio, Liuzzi, Karthikeyan.
Rosberg se po druhé zastávce nestihl vrátit před Alguarsuarim, který jede stále na druhé sadě pneumatik. Rosberg se za ním trápil až do 40. kola, kdy jej dokázal předjet, ale na Buttona ztrácí už půl minuty.
Webber přezouvá opět jako první - vydržel pouze do 41. kola, stejně jako Hamilton, oba volí na závěr závodu tvrdé pneumatiky. Webber se vrací na 3. místě. Webberova zastávka pravděpodobně ještě nebyla na programu, ale pilot dostal smyk v poslední zatáčce, využil vjezd do pit-lane jako únikovou zónu a tým se proto hbitě rozhodl přezout pneumatiky.
Vettel vede už 6s před Alonsem, který jede ve 45. kole k mechanikům pro nové pneumatiky. A na trati je opět před Webberem. Vettel přezouvá o dvě kola později, bezpečně zůstává v čele. Alonso je rychlejší, ale především si musí dávat pozor na Webbera, který ztrácí stále méně než sekundu a může tak využít DRS.
Alonso se po třetích zastávkách pokusil stáhnout Vettela, ale nedaří se mu - stále ztrácí téměř 9s. Tempo však nedokázal držet Webber, který navíc chyboval a je už 2,5 s za Alonsem. Webber má navíc problém s převodovkou, musí dříve řadit nahoru.
Vettel se dnes nenechal zaskočit a přijíždí si pro další vítězství, a s velkým náskokem. Jeho největším soupeřem dnes nebyl Webber, ani piloti McLarenu, ale Alonso. Sutil se do posledního kola snažil předjet Alguersuariho, ten si však 8. místo ubránil.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.