ABÚ ZABÍ - ZÁVOD; Sebastian Vettel odjel skvělý závod, Alonso nedokázal špatnou strategii napravit ani na trati. Favorité Alonso a Webber jsou velmi smutní, titul bere Vettel!
Rozjezd do zahřívacího kola se podařil bez problémů. První desítka startuje na měkkých pneumatikách. Ostrý start se nevydařil Alonsovi, předjel jej Button a navíc je těsně za ním Webber.
Hned v prvním kole dochází k nebezpečné nehodě - Schumacher dostává hodiny a do neovladatel- ného Mercedesu naráží Liuzzi. Jeho monopost přes přední kolo vyjel na Schumacherův vůz, jen s velkým štěstím nebyl Schumacher těžce zraněn. Na trať vjíždí safety car, několik jezdců míří do boxů, většina pokračuje na původních pneumatikách.
Safety-car vodí startovní pole v pořadí Vettel, Hamilton, Button, Alonso, Webber, Massa, Barrichello, Kobajaši, Sutil, Kubica, Heidfeld, Buemi, Hülkenberg, Kovalainen, Trulli, Glock, Rosberg, Petrov, Alguersuari, di Grassi, Senna, Klien. Závod je restartován po pěti kolech, nedochází ke změně pořadí.
Button jde hned po startu před Alonsa
Kobajaši předjíždí Barrichella, ale následně je moc široký a vrací se za něj. Webber chybuje na výjezdu ze zatáčky, pravým zadním kolem brousí svodidla. Zatím se zdá, že nedošlo k poškození vozu, ale Massa je stále těsně za ním. Rosberg, který už má zastávku za sebou, se snaží dostat na bodované pozice - úspěšně útočí na Hülkenberga a už je 13.
Ve 12. kole přezouvá pneumatiky Webber, u Ferrari mechanici vyčkávají. Webber ustál smyk na výjezdu z pit-lane (větší než ostatní) a zařadil se až na 16. místo. Ferrari znovu přehodnotilo strategii a mechanici se připravují, přijíždí Massa. Na trať se vrací za Webberem, který připravuje útok na Alguersuariho. Ten se mu po dvou kolech daří a Webber je 15.
Závod po čtrnácti kolech stále vede Vettel a Hamilton je pouhou sekundu za ním, další 3s ztrácí dvojice Button - Alonso. Alonso udělal podobnou chybu jako před několika koly Webber, ale svodidel se nedotkl. Je však na cestě do boxů, zastávku má rychlou, ale na trať překvapivě vjíždí jen těsně před Webberem. Za nimi stále svádí souboj Alguersuari s Massou.Vettel s Hamiltonem pokračují na měkkých pneumatikách a snaží se vybudovat dostatečný náskok pro zastávku před 5. Kubicou (ve 20. kole jsou 20s před ním). Alonso a Webber mezi tím ztrácejí za 10. Petrovem. Alonso dostává jasnou zprávu z pit-wall: "V každém případě se musíš dostat před Petrova!"Alonso udělal odvážný pokus o předjetí Petrova, ale příliš riskoval a naštěstí situaci ustál. Z vedoucí dvojice jako první přezouvá Hamilton ve 23. kole, je za Kubicou. O kolo později jej následuje Vettel a stihá to, je před Kubicou i Kobajašim (který ještě nebyl v boxech). Po chvilce se Kubica dostává před Kobajašiho a o toho již usiluje i Hamilton.Ve 27. kole je Hamilton před Kobajašim. Vettel zlepšuje nejrychlejší kolo závodu. Aktuálně je 15s za vedoucím Buttonem, který je stále na měkkých pneumatikách. Hamilton zkouší útoky na Kubicu, ale bezúspěšně. Alonso ve snaze dostat se těsně za Petrova využívá betonovou únikovou zónu, naštěstí příliš neztratil a Webber toho nemohl využít.
V 33. kole konečně zastavuje v boxech Kobajaši, zatímco vedoucí Button jede stále bez problémů na měkkých pneumatikách. Přitom Hamilton, který se marně snaží předjet Kubicu, si už stěžuje na opotřebení svých tvrdých - před deseti koly obutých pneumatik.Button přezouvá na tvrdou směs až v 39. kole. Na trať vjíždí hned za Hamiltonem na 4. místě. Po zahřátí pneumatik je rychlý, zlepšuje nejrychlejší kolo závodu. Alonso má ovšem problém nejen s Petrovem - Kubica a Hamilton jsou příliš rychlý a vypadá to, že Kubica se i po zastávce v boxech, kterou dosud neabsolvoval, dokáže vrátit před Alonsem - to by mohlo znamenat titul pro vedoucího Vettela!Glock dělá chybu a končí v bariéře. Kubica mezi tím míří do boxů, na trať se vrací před Petrovem a Alonsem! V boxech již byli všichni, 7 kol před cílem máme pořadí Vettel, Hamilton, Button, Rosberg, Kubica, Petrov, Alonso, Webber, Alguersuari, Massa, Heidfeld, Barrichello, Sutil, Kobajaši, Buemi, Hülkenberg, Kovalainen, di Grassi, Senna, Klien, Trulli.Alonso začíná riskovat, před Petrova se dostat musí - ale stále se mu nedaří a ještě dělá drobné chyby. Závod už nedokončí Trulli - jeho Lotusu odpadlo zadní křídlo. Vettel vjíždí do posledního kola s bezpečným desetisekundovým náskokem a může přejít do režimu opatrného příjezdu pro titul!Vettel už nechybuje a je v cíli, za ním spolu přijíždí oba McLareny, Rosberg, Kubica - a tím je to jasné, Sebastian Vettel je nejmladším mistrem světa Formule 1 v historii! Alonso zůstal až do konce závodu za Petrovem, ani Webber už nic nezkusil. Bodují ještě Alguersuari a Massa.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.