KANADA – ZÁVOD; Dnešní odpoledne přineslo jednu z nejzajímavějších Grand Prix letošní sezony, i bez zásahu deště. Z pole position startující Hamilton udělal školáckou chybu a vyřadil sebe i Raikkonena. Nabídnutou šanci využil beze zbytku Kubica s Heidfeldem a Coulthard. BMW překonalo McLaren.
Start proběhl pod zataženou oblohou, ale na suché dráze. V boxech čekal na zelené světlo Vettel, jenž startoval s kompletně přestavěným vozem a Button, který měnil převodovku. Startovní manévr zvládl zcela přesvědčivě Hamilton a Kubica udržel za sebou Raikkonena. S nedostatečným přítlakem se potýkal v prvních zatáčkách Alonso, ale po odhodlaném souboji s Massou ztratil pouze jedinou pozici ve prospěch Rosberga. Nedařilo se těžkému Glockovi, Němec klesl o tři pozice až za týmového kolegu Trulliho.
Hamilton zajel nejrychlejší kolo a postupně se druhému Kubicovi vzdaloval. Polák ale překvapivě ujížděl Raikkonenovi a čelo pole se začalo roztahovat. Následovali Rosberg, Alonso, Massa, Kovalainen, Heidfeld, Barrichello, Nakajima, Webber, Coulthard, Trulli, Piquet, Glock, Sutil, Fisichella, Vettel, Bourdais a Button.
Pozornost diváků na sebe stáhl Piquet, který nejprve čistě překonal Glocka a posléze se mu podařilo překonat i Trulliho. Předjížděcí manévr v kritické zatáčce nebyl z čistých a pěkných, avšak přes mírný kontakt byl úspěšný. Heidfeld tlačil na Kovalainena, ale ke změně nedošlo. Raikkonen se dostal do tempa, zajel nejrychlejší kolo závodu a začal snižovat ztrátu na Kubicu. V patnáctém kole vzdal pravděpodobně pro poškození levého předního kola Sutil.
V sedmnáctém kole byl povolán safety car, neboť odstavený vůz Force India začal doutnat a maršálové ho museli hasit a odtlačit. V uzavřených boxech se objevil Button. Po otevření boxů zajelo k mechanikům kompletně celé čelo pole. Odbavení zvládli nejlépe u Ferrari a BMW, Raikkonen a Kubica vyjeli bok po boku k semaforu na konci pitlane, kde svítilo červené světlo. To naprosto přehlédl Hamilton, jenž odjel až třetí a zezadu narazil do stojícího Ferrari. Obdobně chyboval i Rosberg, jenž si poškodil přední spoiler o McLaren. Raikkonenův a Hamiltonův vůz byl poškozen natolik, že oba vystoupili, Fin udržel nervy v klidu a pouze Britovi ukázal směrem k semaforům.
Safety car byl opět povolán na dráhu a po restartu převzal vedení Heidfeld před Barrichellem, Nakajimou a Webberem. Němec získával solidní náskok, ale skutečné čelo závodu jelo už s vyměněnými gumami a novou dávkou paliva od desátého místa dále vedeno Kubicou a Alonsem. Výborně nastalé zmatky sedly Piquetovi, kterého tým zvolenou taktikou vytáhl hned za zadní spoiler svého týmového kolegy. Až za Brazilcem jeli Kovalainen a ještě dále Massa.
Ani ne před polovinou ale Piquet znovu chyboval, hodinami se připravil o nadějnou pozici a propadl se na závěr pole jezdců. Také BMW zvolilo dobrou taktiku a Heidfeld se po dotankování objevil před Kubicou, ale bylo vidět, že do konce závodu natankovaný Heidfeld kolegu brzdí, proto mu ponechal místo k předjetí. V čele se na několik kol objevil veterán Barrichello s Hondou.
V polovině závodu okupovali bodované pozice Barrichello, Coulthard, Trulli, Glock, Vettel, Kubica, Heidfeld, Alonso. Po prvním a posledním dotankování se Barrichello zařadil za Alonsa a před Kovalainena.
Dvacet devět kol před koncem závodu odstoupil Piquet a po zajetí Glocka k mechanikům převzal vedení Robert Kubica, jenž vedl duo stáje BMW Sauber, neboť druhé místo bránil před lehčím Alonsem Heidfeld. Následovali Coulthard, Barrichello, Kovalainen, Massa, Button, Glock, Webber, Trulli. Nadějně vyhlížející závod však dopadl pro Renault špatně, Alonso ztratil v prvním sektoru kontrolu nad vozem a po kontaktu se zdí také odstoupil. Dvacet kol před cílem zajel naposledy k mechanikům Kubica a zaslouženě se dokázal vrátit před týmového kolegu Heidfelda. Zajímavý souboj nabídl trojboj Barrichello, Kovalainen a Massa o čtvrté místo. Duel mezi Hondou a McLarenem využil pilot Ferrari v desáté zatáčce, kdy efektně předjel oba jezdce najednou, ale musel ještě jednou pro palivo, čímž znovu klesl zpět.
Za Kubicou a Heidfeldem jeli Coulthard, Barrichello, Glock, Trulli, Massa, Vettel, Rosberg a Kovalainen. Barrichello chyboval a hrubky využil Glock. Brazilec však ztrácel dál a snadno prohrál i s Massou. V závěru se dopustili chyb i Rosberg, Kovalainen a po kontaktu se zdí odstoupil Fisichella. Massa se snažil eliminovat dnešní pohromu a tři kola před cílem díky smykem jedoucímu Glockovi překonal Trulliho.
Po nešťastném odstoupení Raikkonena a Hamiltona využil Kubica nabídnuté příležitosti a po skvělém a bezchybném výkonu triumfoval, čímž splnil letošní cíl stáje BMW Sauber. Po sedmdesáti kolech získal své první vítězství ve formuli 1, první vítězství samostatného týmu BMW Sauber a především průběžné vedení v šampionátu! Grandiózní úspěch podtrhl druhým místem týmový kolega Heidfeld a třetí protnul cílovou čáru zkušený Coulthard, jemuž se podařilo po dlouhé době zajet výborný závod.
Pod stupni vítězů skončil Glock, pro kterého jsou to první body v F1 a Massa, jenž dokázal vytěžit z téměř beznadějné situace bodovaný výsledek. Poslední body si rozdělili Trulli, znovu bodující Barrichello a až z boxů startující Vettel. Kovalainen s Rosbergem zůstali tentokrát mimo body.
Tabulku průběžného pořadí si můžete prohlédnout zde
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.