KANADA – ZÁVOD; Dnešní odpoledne přineslo jednu z nejzajímavějších Grand Prix letošní sezony, i bez zásahu deště. Z pole position startující Hamilton udělal školáckou chybu a vyřadil sebe i Raikkonena. Nabídnutou šanci využil beze zbytku Kubica s Heidfeldem a Coulthard. BMW překonalo McLaren.
Start proběhl pod zataženou oblohou, ale na suché dráze. V boxech čekal na zelené světlo Vettel, jenž startoval s kompletně přestavěným vozem a Button, který měnil převodovku. Startovní manévr zvládl zcela přesvědčivě Hamilton a Kubica udržel za sebou Raikkonena. S nedostatečným přítlakem se potýkal v prvních zatáčkách Alonso, ale po odhodlaném souboji s Massou ztratil pouze jedinou pozici ve prospěch Rosberga. Nedařilo se těžkému Glockovi, Němec klesl o tři pozice až za týmového kolegu Trulliho.
Hamilton zajel nejrychlejší kolo a postupně se druhému Kubicovi vzdaloval. Polák ale překvapivě ujížděl Raikkonenovi a čelo pole se začalo roztahovat. Následovali Rosberg, Alonso, Massa, Kovalainen, Heidfeld, Barrichello, Nakajima, Webber, Coulthard, Trulli, Piquet, Glock, Sutil, Fisichella, Vettel, Bourdais a Button.
Pozornost diváků na sebe stáhl Piquet, který nejprve čistě překonal Glocka a posléze se mu podařilo překonat i Trulliho. Předjížděcí manévr v kritické zatáčce nebyl z čistých a pěkných, avšak přes mírný kontakt byl úspěšný. Heidfeld tlačil na Kovalainena, ale ke změně nedošlo. Raikkonen se dostal do tempa, zajel nejrychlejší kolo závodu a začal snižovat ztrátu na Kubicu. V patnáctém kole vzdal pravděpodobně pro poškození levého předního kola Sutil.
V sedmnáctém kole byl povolán safety car, neboť odstavený vůz Force India začal doutnat a maršálové ho museli hasit a odtlačit. V uzavřených boxech se objevil Button. Po otevření boxů zajelo k mechanikům kompletně celé čelo pole. Odbavení zvládli nejlépe u Ferrari a BMW, Raikkonen a Kubica vyjeli bok po boku k semaforu na konci pitlane, kde svítilo červené světlo. To naprosto přehlédl Hamilton, jenž odjel až třetí a zezadu narazil do stojícího Ferrari. Obdobně chyboval i Rosberg, jenž si poškodil přední spoiler o McLaren. Raikkonenův a Hamiltonův vůz byl poškozen natolik, že oba vystoupili, Fin udržel nervy v klidu a pouze Britovi ukázal směrem k semaforům.
Safety car byl opět povolán na dráhu a po restartu převzal vedení Heidfeld před Barrichellem, Nakajimou a Webberem. Němec získával solidní náskok, ale skutečné čelo závodu jelo už s vyměněnými gumami a novou dávkou paliva od desátého místa dále vedeno Kubicou a Alonsem. Výborně nastalé zmatky sedly Piquetovi, kterého tým zvolenou taktikou vytáhl hned za zadní spoiler svého týmového kolegy. Až za Brazilcem jeli Kovalainen a ještě dále Massa.
Ani ne před polovinou ale Piquet znovu chyboval, hodinami se připravil o nadějnou pozici a propadl se na závěr pole jezdců. Také BMW zvolilo dobrou taktiku a Heidfeld se po dotankování objevil před Kubicou, ale bylo vidět, že do konce závodu natankovaný Heidfeld kolegu brzdí, proto mu ponechal místo k předjetí. V čele se na několik kol objevil veterán Barrichello s Hondou.
V polovině závodu okupovali bodované pozice Barrichello, Coulthard, Trulli, Glock, Vettel, Kubica, Heidfeld, Alonso. Po prvním a posledním dotankování se Barrichello zařadil za Alonsa a před Kovalainena.
Dvacet devět kol před koncem závodu odstoupil Piquet a po zajetí Glocka k mechanikům převzal vedení Robert Kubica, jenž vedl duo stáje BMW Sauber, neboť druhé místo bránil před lehčím Alonsem Heidfeld. Následovali Coulthard, Barrichello, Kovalainen, Massa, Button, Glock, Webber, Trulli. Nadějně vyhlížející závod však dopadl pro Renault špatně, Alonso ztratil v prvním sektoru kontrolu nad vozem a po kontaktu se zdí také odstoupil. Dvacet kol před cílem zajel naposledy k mechanikům Kubica a zaslouženě se dokázal vrátit před týmového kolegu Heidfelda. Zajímavý souboj nabídl trojboj Barrichello, Kovalainen a Massa o čtvrté místo. Duel mezi Hondou a McLarenem využil pilot Ferrari v desáté zatáčce, kdy efektně předjel oba jezdce najednou, ale musel ještě jednou pro palivo, čímž znovu klesl zpět.
Za Kubicou a Heidfeldem jeli Coulthard, Barrichello, Glock, Trulli, Massa, Vettel, Rosberg a Kovalainen. Barrichello chyboval a hrubky využil Glock. Brazilec však ztrácel dál a snadno prohrál i s Massou. V závěru se dopustili chyb i Rosberg, Kovalainen a po kontaktu se zdí odstoupil Fisichella. Massa se snažil eliminovat dnešní pohromu a tři kola před cílem díky smykem jedoucímu Glockovi překonal Trulliho.
Po nešťastném odstoupení Raikkonena a Hamiltona využil Kubica nabídnuté příležitosti a po skvělém a bezchybném výkonu triumfoval, čímž splnil letošní cíl stáje BMW Sauber. Po sedmdesáti kolech získal své první vítězství ve formuli 1, první vítězství samostatného týmu BMW Sauber a především průběžné vedení v šampionátu! Grandiózní úspěch podtrhl druhým místem týmový kolega Heidfeld a třetí protnul cílovou čáru zkušený Coulthard, jemuž se podařilo po dlouhé době zajet výborný závod.
Pod stupni vítězů skončil Glock, pro kterého jsou to první body v F1 a Massa, jenž dokázal vytěžit z téměř beznadějné situace bodovaný výsledek. Poslední body si rozdělili Trulli, znovu bodující Barrichello a až z boxů startující Vettel. Kovalainen s Rosbergem zůstali tentokrát mimo body.
Tabulku průběžného pořadí si můžete prohlédnout zde
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.