Tři části naděje, výzva a zachování šancí - to byla poslední kvalifikace roku 2024, v níž šlo minimálně týmům McLaren, Ferrari, Haas a Alpine o hodně, protože jak známo, postavení na startu má pro závod často důležitý význam.
Kolisavá, ale stále značná teplota (25°C vzduch / 30°C trať), lehce rostoucí vlhkost vzduchu (65 %) a vítr 6,4 km/h severozápadního směru byly kulisou k letošní poslední kvalifikaci. V rostoucím soumraku se všech dvacet pilotů shromáždilo k boji o startovní rošt pro finále ročníku 2024 -na nejměkčích pneumatikách škály C5-C3.
Q1 - 18 minutPrvní vyjel na trať Stroll, jenž měl co napravoval, stejně jak Alonso za ním - ten ovšem nasadil tvrdé pneumatiky, evidentně jen pro zaváděcí kolo; hned za nimi následovaly oba Mercedesy. Kanaďan si zapsal první čas 1:24,366. Poté už se okruh začal plnit ostatními vozy. Slušný čas zajel Pérez, ale výkon 1:23,559 mu byl kvůli překročení traťového limitu v zatáčce 1 eliminován - aby mu byl v samotném závěru Q1 opět uznán. Do čela tak šel překvapivě Sainz jr. (1:23,487) a opět hrály vysokou hru Haasy na průběžném třetím a sedmém místě - až za nimi byly oba Mercedesy.
Pět minut před koncem Q1 se vyhrnuli na trať zejména ohrožení piloti, což platilo pro oba Williamsy a Péreze plus i další méně pod tlakem. Tím se téměř ucpala výjezdová ulička a docházelo k mnoha kolizním situacím. Ale to samé i při dojezdu rychlých kol. Lawson se takhle musel doslova prodírat mezi Russellem a Hamiltonem v zatáčkách 15 a 16. Trať zjevně zrychlovala a malým šokem byl průběžně nejlepší čas Bottase (1:23,481). Nakonec ho překonal Leclerc (1:23,302) a skutečným překvapením bylo selhání Hamiltona, jemuž vyšla předpověď, že výsledek bude těsný - skončil už v první části: „To je špatné, pánové, Ježíši, komentoval svůj výkon Hamilton. Otázkou je, zda nedoplatil na Magnussenem poražený kužel v zatáčce 14 pod hotelem, jenž se mu zaklesl za přední část podvozku..
D Q2 nepostoupili: Albon, Zhou, Hamilton, Colapinto, Doohan
Q2 - 15 minutZačátek Q2 byl kvůli zmíněnému incidentu v zatáčce 14 posunut. Poté se první na Yas Marina Circuit vydal Verstappen. Po něm už to šlo ráz na ráz, ovšem ještě se zpožděním byl zaznamenán incident mezi Lawsonem a Russelem v zatáčce 14 - ovšem bez následků. Max hned prvním časem posadil laťku hodně vysoko - 1:22,998! Ostatní zaostávali, Leclerc navíc musel v zatáčce 14 vyrovnávat smyk, když dojel překážejícího Gaslyho. Verstappenovu času se dokázal přiblížit jen Norris, ztrácel přesně jednu desetinu. Poměrně vysoko se vyšplhal Cunoda (1:23,427), ale jako jeden z mála nasadil hned nové pneumatiky.
Druhé pokusy byly dalším bojem o přežití, zejména Leclerc potřeboval vzhledem ke své penalizaci co nejlepší umístění, ale prozatím trčel na desáté pozici. Byl tu ale fenomén zrychlující trati, proto bylo jasné, že se všichni pokusí vyrazit co nejpozději - leč už jsme byli svědky, co se odehrálo ve výjezdu v tunelu pod tratí. Verstappen si byl jist svou pozicí a ke druhému pokusu nenastoupil. Ostatním se ale povedlo dostat ke své šanci včas.
Magnussen svůj čas sice zlepšil, ale ne dost, zatímco Hülkenberg se posunul na druhé místo. V druhých pokusech dominovali oba piloti Ferrari, ale Leclercovi byl smazán čas 1:22,980 za porušení traťových limitů v zatáčce 1 - projel ji téměř stejně jako Pérez, ale rozhodly zřejmě milimetry. Zastoupil ho Sainz jr., časem o 5 tisícin lepším. Posledním v akci byl Bottas, jemuž se povedlo v minutě dvanácté postoupit na úkor Cunody. A jak je to všechno provázané - Péreze právě Leclercovo odečtení času zachránilo v Q3. Monačan tak mohl být dvojnásob naštvaný, zejména kvůli Gaslymu překážení...
Do Q3 nepostoupili: Cunoda, Lawson, Stroll, Leclerc, Magnussen
Q3 - 12 minutPouze Red Bully a McLareny prošly do Q3 v plném obsazení. První do poslední části vyrazil Hülkenberg, následován Pérezem, Sainzem jr. a Alonsem. Německý veterán také stanovil limit - 1:23,492, který ovšem pokořil Verstappen, i když v zatáčce 16 dostal smyk a cílovou čáru málem projel bokem - grafika hbitě spočítala, že tím přišel o 0,19 vteřiny. Pokračovalo chaotické škrtání časů - Piastri se prohřešil stejně jako Leclerc a musel oželet čas 1:22,985 - ale byl na tom prakticky identicky jako Pérez - také se stejně jako Mexičan dočkal rehabilitace a poskočil zpět na třetí místo. Bottas na první pokus rezignoval a bylo jasné, že jeho „zelená žabka“ se soustředí na jediný výjezd.
Druhé pokusy zahájil Pérez, ale poté už poněkolikáté šokoval Hülkenberg a na chvíli se prosadil do čela. Za ním však byli všichni lepší soupeři a vzápětí ho odsunuli do druhé řady Piastri, Norris a Sainz jr., ale i tak to je pro Nica obrovský úspěch. Verstappenovi závěrečné kolo nevyšlo a rozhodně se vytáhl Bottas, jenž si připsal alespoň skalp Péreze.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.