Tři části naděje, výzva a zachování šancí - to byla poslední kvalifikace roku 2024, v níž šlo minimálně týmům McLaren, Ferrari, Haas a Alpine o hodně, protože jak známo, postavení na startu má pro závod často důležitý význam.
Kolisavá, ale stále značná teplota (25°C vzduch / 30°C trať), lehce rostoucí vlhkost vzduchu (65 %) a vítr 6,4 km/h severozápadního směru byly kulisou k letošní poslední kvalifikaci. V rostoucím soumraku se všech dvacet pilotů shromáždilo k boji o startovní rošt pro finále ročníku 2024 -na nejměkčích pneumatikách škály C5-C3.
Q1 - 18 minutPrvní vyjel na trať Stroll, jenž měl co napravoval, stejně jak Alonso za ním - ten ovšem nasadil tvrdé pneumatiky, evidentně jen pro zaváděcí kolo; hned za nimi následovaly oba Mercedesy. Kanaďan si zapsal první čas 1:24,366. Poté už se okruh začal plnit ostatními vozy. Slušný čas zajel Pérez, ale výkon 1:23,559 mu byl kvůli překročení traťového limitu v zatáčce 1 eliminován - aby mu byl v samotném závěru Q1 opět uznán. Do čela tak šel překvapivě Sainz jr. (1:23,487) a opět hrály vysokou hru Haasy na průběžném třetím a sedmém místě - až za nimi byly oba Mercedesy.
Pět minut před koncem Q1 se vyhrnuli na trať zejména ohrožení piloti, což platilo pro oba Williamsy a Péreze plus i další méně pod tlakem. Tím se téměř ucpala výjezdová ulička a docházelo k mnoha kolizním situacím. Ale to samé i při dojezdu rychlých kol. Lawson se takhle musel doslova prodírat mezi Russellem a Hamiltonem v zatáčkách 15 a 16. Trať zjevně zrychlovala a malým šokem byl průběžně nejlepší čas Bottase (1:23,481). Nakonec ho překonal Leclerc (1:23,302) a skutečným překvapením bylo selhání Hamiltona, jemuž vyšla předpověď, že výsledek bude těsný - skončil už v první části: „To je špatné, pánové, Ježíši, komentoval svůj výkon Hamilton. Otázkou je, zda nedoplatil na Magnussenem poražený kužel v zatáčce 14 pod hotelem, jenž se mu zaklesl za přední část podvozku..
D Q2 nepostoupili: Albon, Zhou, Hamilton, Colapinto, Doohan
Q2 - 15 minutZačátek Q2 byl kvůli zmíněnému incidentu v zatáčce 14 posunut. Poté se první na Yas Marina Circuit vydal Verstappen. Po něm už to šlo ráz na ráz, ovšem ještě se zpožděním byl zaznamenán incident mezi Lawsonem a Russelem v zatáčce 14 - ovšem bez následků. Max hned prvním časem posadil laťku hodně vysoko - 1:22,998! Ostatní zaostávali, Leclerc navíc musel v zatáčce 14 vyrovnávat smyk, když dojel překážejícího Gaslyho. Verstappenovu času se dokázal přiblížit jen Norris, ztrácel přesně jednu desetinu. Poměrně vysoko se vyšplhal Cunoda (1:23,427), ale jako jeden z mála nasadil hned nové pneumatiky.
Druhé pokusy byly dalším bojem o přežití, zejména Leclerc potřeboval vzhledem ke své penalizaci co nejlepší umístění, ale prozatím trčel na desáté pozici. Byl tu ale fenomén zrychlující trati, proto bylo jasné, že se všichni pokusí vyrazit co nejpozději - leč už jsme byli svědky, co se odehrálo ve výjezdu v tunelu pod tratí. Verstappen si byl jist svou pozicí a ke druhému pokusu nenastoupil. Ostatním se ale povedlo dostat ke své šanci včas.
Magnussen svůj čas sice zlepšil, ale ne dost, zatímco Hülkenberg se posunul na druhé místo. V druhých pokusech dominovali oba piloti Ferrari, ale Leclercovi byl smazán čas 1:22,980 za porušení traťových limitů v zatáčce 1 - projel ji téměř stejně jako Pérez, ale rozhodly zřejmě milimetry. Zastoupil ho Sainz jr., časem o 5 tisícin lepším. Posledním v akci byl Bottas, jemuž se povedlo v minutě dvanácté postoupit na úkor Cunody. A jak je to všechno provázané - Péreze právě Leclercovo odečtení času zachránilo v Q3. Monačan tak mohl být dvojnásob naštvaný, zejména kvůli Gaslymu překážení...
Do Q3 nepostoupili: Cunoda, Lawson, Stroll, Leclerc, Magnussen
Q3 - 12 minutPouze Red Bully a McLareny prošly do Q3 v plném obsazení. První do poslední části vyrazil Hülkenberg, následován Pérezem, Sainzem jr. a Alonsem. Německý veterán také stanovil limit - 1:23,492, který ovšem pokořil Verstappen, i když v zatáčce 16 dostal smyk a cílovou čáru málem projel bokem - grafika hbitě spočítala, že tím přišel o 0,19 vteřiny. Pokračovalo chaotické škrtání časů - Piastri se prohřešil stejně jako Leclerc a musel oželet čas 1:22,985 - ale byl na tom prakticky identicky jako Pérez - také se stejně jako Mexičan dočkal rehabilitace a poskočil zpět na třetí místo. Bottas na první pokus rezignoval a bylo jasné, že jeho „zelená žabka“ se soustředí na jediný výjezd.
Druhé pokusy zahájil Pérez, ale poté už poněkolikáté šokoval Hülkenberg a na chvíli se prosadil do čela. Za ním však byli všichni lepší soupeři a vzápětí ho odsunuli do druhé řady Piastri, Norris a Sainz jr., ale i tak to je pro Nica obrovský úspěch. Verstappenovi závěrečné kolo nevyšlo a rozhodně se vytáhl Bottas, jenž si připsal alespoň skalp Péreze.
Max Verstappen si dopřává luxus na nejvyšší úrovni. Po nedávném přírůstku v podobě superjachty si nyní pořídil i nový soukromý tryskáč. Šampion F1 tak rozšiřuje svou flotilu exkluzivních dopravních prostředků.
Bernie Ecclestone nevěří v dlouhou budoucnost Lewise Hamiltona ve Ferrari. Podle něj sedminásobný šampion nevydrží v týmu ani dva roky a kritizuje i jeho extravagantní styl oblékání.
Toto Wolff má jasnou vizi pro budoucnost týmu Mercedes. Po příchodu mladého Antonelliho, v kombinaci s novou značkou, chce tým znovu zaujmout místo na vrcholu Formule 1 a začít znovu vyhrávat.
Lewis Hamilton zůstává nejoblíbenějším jezdcem ve světě Formule 1, a to v takové míře, že jeho fanouškovská základna překračuje i hranice rivalit. Bývalý mistr světa Nico Rosberg prozradil, že jeho vlastní dcery fandí čerstvé posile Ferrari, čímž naznačil, že Hamiltonova popularita sahá až do jeho nejbližšího okolí.
Šéf Mercedesu Toto Wolff prozradil, že když se slavný pilot dozvěděl o novém partnerství týmu s Adidas pro sezónu F1 2025, střídaly se u něj slzy se smíchem.
Piero Ferrari, syn slavného Enza Ferrariho, podle PlanetF1 jasně odmítl spekulace, že by Lewis Hamilton přišel do Scuderie příliš pozdě. Podle něj má britský šampion stále co nabídnout a věk není překážkou úspěchu.
Jenson Button prošel během své kariéry ve Formuli 1 mnoha výzvami, a zatímco v roce 2007 závodil za Hondu, jeho šance na úspěch byly minimální.
Sledování Formule 1 by se v USA mohlo brzy změnit. Kromě tradičních televizních kanálů a služby F1 TV se do boje o vysílací práva údajně zapojí i Netflix. Pokud uspěje, fanoušci by mohli závody sledovat přímo na populární streamovací platformě.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari způsobil nevídaný zájem o soukromé testování formule 1, který překonal všechny dosavadní reakce na přestupy jiných jezdců.
Max Verstappen už čtyři roky dominuje Formuli 1 a stejnou nadvládu si drží i ve výši svého platu. Podle serveru Racing News 365 si v nadcházející sezóně přijde na 65 milionů dolarů, tedy více než 1,5 miliardy korun. Těsně za ním je Lewis Hamilton, který si ve Ferrari vydělá o pět milionů méně. Tyto částky však představují pouze základní mzdu – nezahrnují bonusy, příjmy z reklamy ani další komerční aktivity jezdců.
Sebastian Vettel a Lewis Hamilton patřili k největším rivalům moderní éry Formule 1. Během patnácti let soupeření na trati mezi nimi nechyběly napínavé momenty, ostré souboje ani slovní přestřelky.
Sauber Motorsport otevře v tomto roce nové technické centrum ve Velké Británii, což je klíčový krok v jejich přípravách na přechod k Audi jako oficiálnímu továrnímu týmu ve Formuli 1 od roku 2026.