Říká se, že formule 1 je tvrdým světem nelítostného soupeření, ale občas se tu najdou příběhy, které mají nádech happyendu. To byl případ letošního australského závodu, o jehož vítězi bychom mohli říci ono legendární: Povstal jako bájný Fénix z popela.
Třetí závod letošní sezóny se odehrál pod jasnou oblohou a velkého zájmu diváků, vždyť se mohli dočkat vůbec prvního domácího pilota na stupních vítězů. Někdejší mistři světa Brabham a Jones jezdili v době, kdy byl pátý kontinent mimo pořadatelské aktivity - a ač to zní neuvěřitelně, Daniel Ricciardo se na stupně vítězů v Melbourne nikdy nepodíval...
Na piloty čekalo příjemných 20°C, trať o jedenáct stupínků teplejší a téměř bezvětří. Většina startovního pole startovala na středně tvrdé směsi, proti proudu šli pouze Alonso a Hülkenberg (tvrdá) a Hamilton, Ricciardo a Zhou (měkká) - posledně jmenovaný startoval z boxové uličky. Opět jsme viděli pouze devatenáct pilotů, protože Williams po Albonově havárii v prvním tréninku neměl druhý vůz - Sargeant ho po dohodě poskytl Albonovi.
Start proběhl bez jakéhokoli incidentu, ale už ve druhém kole před zatáčkou 9 se Sainz jr. dostal na Verstappenovu úroveň a poměrně snadno ho předjel. Max hlásil do boxů, že se vůz chová "podivně" a v nájezdu do 3. kola doplnil svůj poznatek, že viditelně plave. To už se mu kouřilo od pravého zadního kola a příčina byla záhy známá - Verstappen se doploužil do boxů (v zatáčce 14 z jeho kola odlétla troska a ležela na okraji tratě až do konce závodu), přičemž v nájezdu do pit-lane mu zadní disk "bouchl" a začal hořet. Obhájce titulu tak prožil smutné déjà vu, protože poslední odpadnutí zaznamenal právě v Austrálii před dvěma roky, kdy mu začalo z vozu unikat palivo.
Carlos Sainz jr. se v čele poměrně snadno vzdaloval ostatním pilotům, především Norrisovi a Piastrimu, mezi nimiž figuroval Leclerc. Pořadí na špici se měnilo výhradně díky zastávkám v boxech. Leclerc se postupně propracoval na druhou příčku, ale stěžoval si na podobné problémy s nastavením jako v kvalifikaci. Španěl se vždy dostal do bezpečné vzdálenosti, zatímco jeho kolega musel počítat s finišem pilotů McLarenu, kteří od druhé poloviny začali sázet jedno nejrychlejší kolo za druhým. Na boxové zídce "oranžových" usoudili, že Norris bude mít větší šance, proto ve 29. kole zaveleli k výměně pozic (Piastri se dostal před Landa během výměny pneumatik). Skutečně se dařilo duo italských vozů dohánět, ale ne dostatečně rychle, navíc Piastri zhatil své šance chybou v první zatáčce a nabral větší ztrátu. Ještě v posledním kole byl odstup Norrise od Leclerca kolem 2,5 vteřiny, což by na předjetí nestačilo.
Všechno nakonec ukončil George Russell. Jeho duel s Alonsem, trvající posledních osm kol, vyvrcholil pro Brita tím nejhorším možným způsobem: v předposledním kole se pokusil zaútočit před zatáčkou Marina a chyboval: jeho vůz proletěl štěrkovou zónou a narazil do svodidel na levé straně. Od nich se Mercedes odrazil a skončil na levém boku uprostřed trati. Naštěstí už vedoucí piloti byli v posledním kole, takže vedení závodu pouze vyhlásilo virtuální safety car a v poklidu nechalo startovní pole dojet do cíle. I proto nejsou odstupy ve výsledkové listině relevantní, byly podstatně menší... Ferrari tak po Bahrajnu 2022 mohlo oslavit 86. double ve své historii, ovšem tentokrát určitě očekávané jen největšími optimisty.
Mercedesy vůbec prožily černý den. Hamilton sice hned na startu překvapil Alonsa a poměrně rychle zajel do boxů - už v 8. kole (Russell kolo po něm), ale v 17. kole se za zatáčkou 9 jeho pohonná jednotka odmlčela. Lewis způsobně odstavil vůz, takže došlo jen ke krátkému režimu VSC - navíc většina pilotů už do té doby měla první zastávky za sebou, tak ani na pořadí neměl tento incident dopad.
Rozpaky vládnou nad Sergio Pérezem. Mexičan také přišel o svou pozici na startu ve prospěch Russella a ve 13. kole si stěžoval na malý přítlak. Dvě kola nato stavěl v boxech a na tvrdé směsi se zdálo, že chytá dech - pokořil Strolla (18. kolo), Russella (21.) a Alonsa (27.), ale poté jako by se zarazil a dlouho dvojnásobnému exmistrovi světa nedokázal poodjet. Nakonec byl tak trochu osamělým vojákem v poli - na McLareny ztrácel přes deset vteřin a nedokázal se jim jakkoli přiblížit. Jestli měl po Verstappenově absenci dokázat, co v něm dříme, pak si velké renomé neudělal.
Aston Martin těžil s problémů soupeřů, ale Alonso zajel zvláště závěr závodu naprosto excelentě a dokázal odrážet. Pomohla mu k tomu bezesporu i jinak pojatá strategie, takže s kanadským kolegou měli důvod k radosti. Totéž platí o Cunodovi - pro mnohé jel nenápadný závod, ale i on v posledních kolech odvrátil nebezpečí pozvolna se blížící ze strany - podceňovaného Haasu. Hülkenberg stejně jako Alonso začal na tvrdé směsi a ve střední části se dokázal probojovat za Albona a Magnussena. Také tady padlo týmové rozhodnutí a ve 24. kole si Dán s Němcem vyměnili pozice. Do cesty se jim sice sem tam pletl Gasly, snažící se jet na jednu zastávku, ale nakonec si oba jezdci amerického týmu se sveřepě bojujícím Albonem poradili. A v posledním kole dostali po Russellově havárii ještě bonus navíc.
Galerie ztracenců - tak bychom mohli nazvat Alpine a Sauber Kick. Gasly, jak už bylo řečeno, se sice díky poměrně časným výměnám konkurence dostal v jednu chvíli na šesté místo, ale to byl jen optický klam. Nedokázal se bránit soupeřům a navíc si ještě připsal pětivteřinovou penalizaci za přejetí plné čáry při výjezdu v boxech (49. kolo). Ocon nebyl vidět vůbec a jenom potvrdil mizerný start francouzského týmu. To zelení Saubeři nejspiš našli zalíbení v problematické práci v boxech, na což při první zastávce doplatil téměř dvacetivteřinovým čekáním Zhou (na vině byla trucující převodovka) a u Bottase měli mechanici problémy s předním levým kolem. Ještě ztraťme slovíčko o Ricciardovi, na nějž asi oněch 452 055 diváků, kteří během celého víkendu zavítali do ochozů Albert Parku, také spoléhalo. Start na měkké směsi se ukázal jako nevhodný, proto Ricci už v 6. kole měnil na tvrdé pneu a dá se říci, že využil veškerých možností, které mu závod nabídl, ale o nic víc. Ve srovnání s Cunodou opravdu nepůsobil ani dravě, ani odhodlaně - jenom jeho typický široký úsměv asi situaci těžko vylepší.
Carlos Sainz jr. pouhé dva týdny po nečekaných problémech se zánětem slepého střeva a následné operaci vystoupil na stupínek nejvyšší - přeje mu to snad každý, což dokládá i jeho zvolení Pilotem dne.
Po závodě byl penalizován Fernando Alonso (více zde) a po trestu 20 vteřin se posunul z šestého na osmé místo - ve výsledcích je změna zaznamenána.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.