Říká se, že formule 1 je tvrdým světem nelítostného soupeření, ale občas se tu najdou příběhy, které mají nádech happyendu. To byl případ letošního australského závodu, o jehož vítězi bychom mohli říci ono legendární: Povstal jako bájný Fénix z popela.
Třetí závod letošní sezóny se odehrál pod jasnou oblohou a velkého zájmu diváků, vždyť se mohli dočkat vůbec prvního domácího pilota na stupních vítězů. Někdejší mistři světa Brabham a Jones jezdili v době, kdy byl pátý kontinent mimo pořadatelské aktivity - a ač to zní neuvěřitelně, Daniel Ricciardo se na stupně vítězů v Melbourne nikdy nepodíval...
Na piloty čekalo příjemných 20°C, trať o jedenáct stupínků teplejší a téměř bezvětří. Většina startovního pole startovala na středně tvrdé směsi, proti proudu šli pouze Alonso a Hülkenberg (tvrdá) a Hamilton, Ricciardo a Zhou (měkká) - posledně jmenovaný startoval z boxové uličky. Opět jsme viděli pouze devatenáct pilotů, protože Williams po Albonově havárii v prvním tréninku neměl druhý vůz - Sargeant ho po dohodě poskytl Albonovi.
Start proběhl bez jakéhokoli incidentu, ale už ve druhém kole před zatáčkou 9 se Sainz jr. dostal na Verstappenovu úroveň a poměrně snadno ho předjel. Max hlásil do boxů, že se vůz chová "podivně" a v nájezdu do 3. kola doplnil svůj poznatek, že viditelně plave. To už se mu kouřilo od pravého zadního kola a příčina byla záhy známá - Verstappen se doploužil do boxů (v zatáčce 14 z jeho kola odlétla troska a ležela na okraji tratě až do konce závodu), přičemž v nájezdu do pit-lane mu zadní disk "bouchl" a začal hořet. Obhájce titulu tak prožil smutné déjà vu, protože poslední odpadnutí zaznamenal právě v Austrálii před dvěma roky, kdy mu začalo z vozu unikat palivo.
Carlos Sainz jr. se v čele poměrně snadno vzdaloval ostatním pilotům, především Norrisovi a Piastrimu, mezi nimiž figuroval Leclerc. Pořadí na špici se měnilo výhradně díky zastávkám v boxech. Leclerc se postupně propracoval na druhou příčku, ale stěžoval si na podobné problémy s nastavením jako v kvalifikaci. Španěl se vždy dostal do bezpečné vzdálenosti, zatímco jeho kolega musel počítat s finišem pilotů McLarenu, kteří od druhé poloviny začali sázet jedno nejrychlejší kolo za druhým. Na boxové zídce "oranžových" usoudili, že Norris bude mít větší šance, proto ve 29. kole zaveleli k výměně pozic (Piastri se dostal před Landa během výměny pneumatik). Skutečně se dařilo duo italských vozů dohánět, ale ne dostatečně rychle, navíc Piastri zhatil své šance chybou v první zatáčce a nabral větší ztrátu. Ještě v posledním kole byl odstup Norrise od Leclerca kolem 2,5 vteřiny, což by na předjetí nestačilo.
Všechno nakonec ukončil George Russell. Jeho duel s Alonsem, trvající posledních osm kol, vyvrcholil pro Brita tím nejhorším možným způsobem: v předposledním kole se pokusil zaútočit před zatáčkou Marina a chyboval: jeho vůz proletěl štěrkovou zónou a narazil do svodidel na levé straně. Od nich se Mercedes odrazil a skončil na levém boku uprostřed trati. Naštěstí už vedoucí piloti byli v posledním kole, takže vedení závodu pouze vyhlásilo virtuální safety car a v poklidu nechalo startovní pole dojet do cíle. I proto nejsou odstupy ve výsledkové listině relevantní, byly podstatně menší... Ferrari tak po Bahrajnu 2022 mohlo oslavit 86. double ve své historii, ovšem tentokrát určitě očekávané jen největšími optimisty.
Mercedesy vůbec prožily černý den. Hamilton sice hned na startu překvapil Alonsa a poměrně rychle zajel do boxů - už v 8. kole (Russell kolo po něm), ale v 17. kole se za zatáčkou 9 jeho pohonná jednotka odmlčela. Lewis způsobně odstavil vůz, takže došlo jen ke krátkému režimu VSC - navíc většina pilotů už do té doby měla první zastávky za sebou, tak ani na pořadí neměl tento incident dopad.
Rozpaky vládnou nad Sergio Pérezem. Mexičan také přišel o svou pozici na startu ve prospěch Russella a ve 13. kole si stěžoval na malý přítlak. Dvě kola nato stavěl v boxech a na tvrdé směsi se zdálo, že chytá dech - pokořil Strolla (18. kolo), Russella (21.) a Alonsa (27.), ale poté jako by se zarazil a dlouho dvojnásobnému exmistrovi světa nedokázal poodjet. Nakonec byl tak trochu osamělým vojákem v poli - na McLareny ztrácel přes deset vteřin a nedokázal se jim jakkoli přiblížit. Jestli měl po Verstappenově absenci dokázat, co v něm dříme, pak si velké renomé neudělal.
Aston Martin těžil s problémů soupeřů, ale Alonso zajel zvláště závěr závodu naprosto excelentě a dokázal odrážet. Pomohla mu k tomu bezesporu i jinak pojatá strategie, takže s kanadským kolegou měli důvod k radosti. Totéž platí o Cunodovi - pro mnohé jel nenápadný závod, ale i on v posledních kolech odvrátil nebezpečí pozvolna se blížící ze strany - podceňovaného Haasu. Hülkenberg stejně jako Alonso začal na tvrdé směsi a ve střední části se dokázal probojovat za Albona a Magnussena. Také tady padlo týmové rozhodnutí a ve 24. kole si Dán s Němcem vyměnili pozice. Do cesty se jim sice sem tam pletl Gasly, snažící se jet na jednu zastávku, ale nakonec si oba jezdci amerického týmu se sveřepě bojujícím Albonem poradili. A v posledním kole dostali po Russellově havárii ještě bonus navíc.
Galerie ztracenců - tak bychom mohli nazvat Alpine a Sauber Kick. Gasly, jak už bylo řečeno, se sice díky poměrně časným výměnám konkurence dostal v jednu chvíli na šesté místo, ale to byl jen optický klam. Nedokázal se bránit soupeřům a navíc si ještě připsal pětivteřinovou penalizaci za přejetí plné čáry při výjezdu v boxech (49. kolo). Ocon nebyl vidět vůbec a jenom potvrdil mizerný start francouzského týmu. To zelení Saubeři nejspiš našli zalíbení v problematické práci v boxech, na což při první zastávce doplatil téměř dvacetivteřinovým čekáním Zhou (na vině byla trucující převodovka) a u Bottase měli mechanici problémy s předním levým kolem. Ještě ztraťme slovíčko o Ricciardovi, na nějž asi oněch 452 055 diváků, kteří během celého víkendu zavítali do ochozů Albert Parku, také spoléhalo. Start na měkké směsi se ukázal jako nevhodný, proto Ricci už v 6. kole měnil na tvrdé pneu a dá se říci, že využil veškerých možností, které mu závod nabídl, ale o nic víc. Ve srovnání s Cunodou opravdu nepůsobil ani dravě, ani odhodlaně - jenom jeho typický široký úsměv asi situaci těžko vylepší.
Carlos Sainz jr. pouhé dva týdny po nečekaných problémech se zánětem slepého střeva a následné operaci vystoupil na stupínek nejvyšší - přeje mu to snad každý, což dokládá i jeho zvolení Pilotem dne.
Po závodě byl penalizován Fernando Alonso (více zde) a po trestu 20 vteřin se posunul z šestého na osmé místo - ve výsledcích je změna zaznamenána.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.
Carlos Sainz se v roce 2025 stal klíčovým jezdcem pro Williams díky svým strategickým a technickým dovednostem. V Džiddě využil DRS k pomoci Alexi Albonovi a po náročném závodě v Bahrajnu zvolil opatrnější přístup, což týmu pomohlo posbírat důležité body.
Řetězec Neat Burger, který kdysi expandoval do Londýna, Milána i New Yorku, ukončil svůj provoz a zavřel všechny zbývající pobočky. Ambiciózní projekt zaměřený na rostlinnou stravu tak po několika letech končí, a to navzdory počátečnímu úspěchu a podpoře známých osobností.
Nepolevující spekulace o budoucnosti a omezení svobody projevu ze strany FIA zřejmě testují trpělivost Maxe Verstappena. Nizozemský šampion tak může postupně ztrácet motivaci zůstávat ve Formuli 1.
Fernando Alonso prožívá nepříjemný začátek sezóny 2025. Po závodě v saúdskoarabské Džiddě, kde skončil na jedenáctém místě – těsně mimo bodovanou desítku – realisticky přiznal, že tým Aston Martin se bude muset smířit s tím, že body letos nebudou samozřejmostí.
Helmut Marko naznačil, že by si přál, aby jeho nástupcem v Red Bullu byl Sebastian Vettel, který podle něj ideálně spojuje zkušenosti, respekt i cit pro práci s mladými talenty. Čtyřnásobný mistr světa by tak mohl sehrát klíčovou roli v náročném období týmu spojeném s velkými změnami ve Formuli 1.
Christian Horner měl podle zákulisních informací jednat s jedním z nejvýraznějších jmen ve světě formule 1 o možné budoucnosti v týmu Red Bull – a to dokonce jako o potenciální náhradě za Maxe Verstappena.
Po třech odjetých Velkých cenách se Liam Lawson podle svých slov i názoru svého francouzského týmového kolegy konečně dostal do tempa v barvách Racing Bulls. Novozélanďan tak potvrzuje, že se po návratu do seriálu F1 rychle adaptoval a je připraven bojovat o lepší výsledky.
Ferrari nasadí před VC Španělska nové přední křídlo, které má zvýšit výkon a splnit přísnější pravidla FIA. Charles Leclerc přiznává, že tým zaostává, ale věří, že Barcelona může být klíčovým bodem sezóny, přičemž varuje, že náskok konkurence může být příliš velký, pokud vylepšení nefunguje.
Řetězec veganských hamburgerů Neat Burger, do kterého investovali Lewis Hamilton a Leonardo DiCaprio, končí svou činnost. Důvodem jsou vysoké finanční ztráty a zánik až 150 pracovních míst.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se po nepovedeném víkendu v Saúdské Arábii postavil za Lewise Hamiltona. V emotivním vystoupení dal jasně najevo, že i přes pomalejší rozjezd sezony má v sedminásobném šampionovi naprostou důvěru.
Oscar Piastri ve své třetí sezoně již vede šampionát Formule 1. Na cestě za titulem mu pomáhá Mark Webber, který vkládá do mladého talentu vše, co jemu samotnému kdysi k vysněné koruně chybělo.