Říká se, že formule 1 je tvrdým světem nelítostného soupeření, ale občas se tu najdou příběhy, které mají nádech happyendu. To byl případ letošního australského závodu, o jehož vítězi bychom mohli říci ono legendární: Povstal jako bájný Fénix z popela.
Třetí závod letošní sezóny se odehrál pod jasnou oblohou a velkého zájmu diváků, vždyť se mohli dočkat vůbec prvního domácího pilota na stupních vítězů. Někdejší mistři světa Brabham a Jones jezdili v době, kdy byl pátý kontinent mimo pořadatelské aktivity - a ač to zní neuvěřitelně, Daniel Ricciardo se na stupně vítězů v Melbourne nikdy nepodíval...
Na piloty čekalo příjemných 20°C, trať o jedenáct stupínků teplejší a téměř bezvětří. Většina startovního pole startovala na středně tvrdé směsi, proti proudu šli pouze Alonso a Hülkenberg (tvrdá) a Hamilton, Ricciardo a Zhou (měkká) - posledně jmenovaný startoval z boxové uličky. Opět jsme viděli pouze devatenáct pilotů, protože Williams po Albonově havárii v prvním tréninku neměl druhý vůz - Sargeant ho po dohodě poskytl Albonovi.
Start proběhl bez jakéhokoli incidentu, ale už ve druhém kole před zatáčkou 9 se Sainz jr. dostal na Verstappenovu úroveň a poměrně snadno ho předjel. Max hlásil do boxů, že se vůz chová "podivně" a v nájezdu do 3. kola doplnil svůj poznatek, že viditelně plave. To už se mu kouřilo od pravého zadního kola a příčina byla záhy známá - Verstappen se doploužil do boxů (v zatáčce 14 z jeho kola odlétla troska a ležela na okraji tratě až do konce závodu), přičemž v nájezdu do pit-lane mu zadní disk "bouchl" a začal hořet. Obhájce titulu tak prožil smutné déjà vu, protože poslední odpadnutí zaznamenal právě v Austrálii před dvěma roky, kdy mu začalo z vozu unikat palivo.
Carlos Sainz jr. se v čele poměrně snadno vzdaloval ostatním pilotům, především Norrisovi a Piastrimu, mezi nimiž figuroval Leclerc. Pořadí na špici se měnilo výhradně díky zastávkám v boxech. Leclerc se postupně propracoval na druhou příčku, ale stěžoval si na podobné problémy s nastavením jako v kvalifikaci. Španěl se vždy dostal do bezpečné vzdálenosti, zatímco jeho kolega musel počítat s finišem pilotů McLarenu, kteří od druhé poloviny začali sázet jedno nejrychlejší kolo za druhým. Na boxové zídce "oranžových" usoudili, že Norris bude mít větší šance, proto ve 29. kole zaveleli k výměně pozic (Piastri se dostal před Landa během výměny pneumatik). Skutečně se dařilo duo italských vozů dohánět, ale ne dostatečně rychle, navíc Piastri zhatil své šance chybou v první zatáčce a nabral větší ztrátu. Ještě v posledním kole byl odstup Norrise od Leclerca kolem 2,5 vteřiny, což by na předjetí nestačilo.
Všechno nakonec ukončil George Russell. Jeho duel s Alonsem, trvající posledních osm kol, vyvrcholil pro Brita tím nejhorším možným způsobem: v předposledním kole se pokusil zaútočit před zatáčkou Marina a chyboval: jeho vůz proletěl štěrkovou zónou a narazil do svodidel na levé straně. Od nich se Mercedes odrazil a skončil na levém boku uprostřed trati. Naštěstí už vedoucí piloti byli v posledním kole, takže vedení závodu pouze vyhlásilo virtuální safety car a v poklidu nechalo startovní pole dojet do cíle. I proto nejsou odstupy ve výsledkové listině relevantní, byly podstatně menší... Ferrari tak po Bahrajnu 2022 mohlo oslavit 86. double ve své historii, ovšem tentokrát určitě očekávané jen největšími optimisty.
Mercedesy vůbec prožily černý den. Hamilton sice hned na startu překvapil Alonsa a poměrně rychle zajel do boxů - už v 8. kole (Russell kolo po něm), ale v 17. kole se za zatáčkou 9 jeho pohonná jednotka odmlčela. Lewis způsobně odstavil vůz, takže došlo jen ke krátkému režimu VSC - navíc většina pilotů už do té doby měla první zastávky za sebou, tak ani na pořadí neměl tento incident dopad.
Rozpaky vládnou nad Sergio Pérezem. Mexičan také přišel o svou pozici na startu ve prospěch Russella a ve 13. kole si stěžoval na malý přítlak. Dvě kola nato stavěl v boxech a na tvrdé směsi se zdálo, že chytá dech - pokořil Strolla (18. kolo), Russella (21.) a Alonsa (27.), ale poté jako by se zarazil a dlouho dvojnásobnému exmistrovi světa nedokázal poodjet. Nakonec byl tak trochu osamělým vojákem v poli - na McLareny ztrácel přes deset vteřin a nedokázal se jim jakkoli přiblížit. Jestli měl po Verstappenově absenci dokázat, co v něm dříme, pak si velké renomé neudělal.
Aston Martin těžil s problémů soupeřů, ale Alonso zajel zvláště závěr závodu naprosto excelentě a dokázal odrážet. Pomohla mu k tomu bezesporu i jinak pojatá strategie, takže s kanadským kolegou měli důvod k radosti. Totéž platí o Cunodovi - pro mnohé jel nenápadný závod, ale i on v posledních kolech odvrátil nebezpečí pozvolna se blížící ze strany - podceňovaného Haasu. Hülkenberg stejně jako Alonso začal na tvrdé směsi a ve střední části se dokázal probojovat za Albona a Magnussena. Také tady padlo týmové rozhodnutí a ve 24. kole si Dán s Němcem vyměnili pozice. Do cesty se jim sice sem tam pletl Gasly, snažící se jet na jednu zastávku, ale nakonec si oba jezdci amerického týmu se sveřepě bojujícím Albonem poradili. A v posledním kole dostali po Russellově havárii ještě bonus navíc.
Galerie ztracenců - tak bychom mohli nazvat Alpine a Sauber Kick. Gasly, jak už bylo řečeno, se sice díky poměrně časným výměnám konkurence dostal v jednu chvíli na šesté místo, ale to byl jen optický klam. Nedokázal se bránit soupeřům a navíc si ještě připsal pětivteřinovou penalizaci za přejetí plné čáry při výjezdu v boxech (49. kolo). Ocon nebyl vidět vůbec a jenom potvrdil mizerný start francouzského týmu. To zelení Saubeři nejspiš našli zalíbení v problematické práci v boxech, na což při první zastávce doplatil téměř dvacetivteřinovým čekáním Zhou (na vině byla trucující převodovka) a u Bottase měli mechanici problémy s předním levým kolem. Ještě ztraťme slovíčko o Ricciardovi, na nějž asi oněch 452 055 diváků, kteří během celého víkendu zavítali do ochozů Albert Parku, také spoléhalo. Start na měkké směsi se ukázal jako nevhodný, proto Ricci už v 6. kole měnil na tvrdé pneu a dá se říci, že využil veškerých možností, které mu závod nabídl, ale o nic víc. Ve srovnání s Cunodou opravdu nepůsobil ani dravě, ani odhodlaně - jenom jeho typický široký úsměv asi situaci těžko vylepší.
Carlos Sainz jr. pouhé dva týdny po nečekaných problémech se zánětem slepého střeva a následné operaci vystoupil na stupínek nejvyšší - přeje mu to snad každý, což dokládá i jeho zvolení Pilotem dne.
Po závodě byl penalizován Fernando Alonso (více zde) a po trestu 20 vteřin se posunul z šestého na osmé místo - ve výsledcích je změna zaznamenána.
Toto Wolff zavzpomínal na své skromné začátky, kdy jako teenager působil jako instruktor jízdy na Red Bull Ringu. Dnes se na stejném místě vrací jako šéf jednoho z nejúspěšnějších týmů Formule 1.
Týmy nasadí klíčové technické novinky a zároveň začínají připravovat vozy pro sezonu 2026. Ferrari, Red Bull i Mercedes chystají vylepšení, která mají rozhodnout o jejich šancích ve zbytku roku a naznačit strategické směřování do budoucna.
Formule 1 míří o víkendu na domácí trať Red Bullu do Rakouska. Do Spielbergu přijíždí týmy plné emocí po dramatickém závěru Velké ceny Kanady.
Lawrence Barretto si povídal s Nicem Hülkenbergem o jeho návratu do F1, letošních bodech pro Sauber a budoucnosti s Audi od roku 2026. Německý jezdec věří, že je součástí projektu s velkým potenciálem.
Spekulace o návratu Valtteriho Bottase do F1 v barvách Cadillacu pro rok 2026 zesílily po jeho záhadném příspěvku na sociálních sítích. Finský jezdec aktuálně působí jako rezervní pilot Mercedesu.
Alex Dunne absolvuje svůj debut ve Formuli 1, když nastoupí za McLaren v prvním tréninku na Velkou cenu Rakouska. Pro mladého talentovaného Ira jde o významný krok směrem k možné budoucnosti v F1.
Rakousko bylo dosud důležitým bodem v kariéře Landa Norrise. Velká cena v roce 2025 mu nabídne šanci napravit chybu z kanadského závodu.
Christian Horner popsal, jak byla F1 v jeho začátcích u Red Bullu méně formální a více spontánní. Dnes je podle něj šampionát výrazně profesionálnější a řízený s mnohem větší precizností.
Hungaroring se připravuje na velkou proměnu. Nové zázemí pro týmy, moderní tribuny i podzemní tunely promění legendární okruh v špičkové a moderní místo pro konání Velké ceny. Tato rozsáhlá rekonstrukce přichází právě včas na oslavu 40. ročníku maďarského závodu F1.
Lewis Hamilton se letos sžívá s novým prostředím ve Ferrari po dvanácti letech u Mercedesu. Už teď ale vzhlíží k roku 2026 s jasným požadavkem.
Oscar Piastri momentálně vede průběžné pořadí šampionátu F1, avšak sám nevěří, že by některý z jezdců byl skutečným kandidátem na titul mistra světa.
Isack Hadjar je vážným kandidátem na nahrazení Yukiho Tsunody v Red Bullu, což by pro něj mohlo být životní šancí i obrovským testem. Tento krok může odstartovat jeho hvězdnou kariéru, nebo ji naopak brzy ukončit.