Bývalé vojenské letiště Silverstone má svůj půvab pro fanoušky F1 i piloty - především to tu "všechno začalo" a pak v závodním poli je nemálo domácích pilotů, takže se bylo na co těšit. A průběh 74. Grand Prix Velké Británie tomu dal za pravdu.
Ačkoliv se kolem okruhu honila mračna, nakonec se závod jel ve zcela odlišných podmínkách od včerejší kvalifikace. Příjemná teplota 18°C a nabité tribuny - během celého víkendu v okolí kempovalo na 40 000 fanoušků a návštěva přesáhla 400 000 příznivců F1 - doplnili některé hvězdy motoristické - Mansell, Montoya, Häkkinen, D. Hill - a také neohrožený Ethan Hawk neboli Tom Cruise v depu Mercedesu. Piloti se na závod vyzbrojili ve větší míře středně tvrdou směsí, pětice Verstappen, Latifi, Albon, Magnussen a Vettel zvolila nejměkčí pneumatiky a konečně Russell sáhl od začátku po tvrdé směsi.
Start vyšel lépe Verstappenovi na měkké směsi, překvapil Hamilton výpadem na třetí místo, Pérez se propadl a ještě v zatáčce The Loop sváděli Leclerc a domácí miláček Lewis tvrdý souboj - ale marně. V té chvíli už bylo jasné, že závod bude přerušen.
George Russell se na bílé směsi dobře neodpíchl ze startu, ani Zhou nevyrazil nijak rychle, situace se tedy snažil využít Gasly. Jenže Russell ho nejspíš nezaregistroval a jeho manévr na levou stranu přinutil Francouze ubrat, ovšem ne dostatečně. Trefil Russella, ten pak při rotaci zasáhl levým předním kolem pravé zadní Zhoua, jehož Alfa Romeo se obrátila koly vzhůru a letěla přes štěrkové pole proti svodidlům. Doslova je přeskočila a vrak zachytil až ochranný plot.
Prakticky na témže místě došlo ke karambolu #2: Před Vettelem okolnostmi donucený Albon zastavil a Němec už neměl možnost reagovat, postrčil Williams kupředu, Alex vybočil ostře doprava a po odrazu od zdi boxů do něj zprava narazil Cunoda a zleva Ocon.
Na místě skončily tři vozy - kromě Alfy Romeo ještě Albonův Williams a Russellův Mercedes. Do boxů se doplížili Cunota se zničeným předním spoilerem a Ocon s defektem levého předního závěsu - mechanici se vrhli na vozy a dokázali je během padesátiminutové přestávky zprovoznit. Bohužel po vzoru nechvalně známého náboženského fanatika Neila Horana se na trať dostalo několik aktivistů, takže se (pro Ocona ale bohudík) čekání protáhlo. Bylo rozhodnuto, že vozy odstartují z pevných pozic, přičemž zaváděcí kolo za safety carem bude započítáno do celkové délky závodu.
Před restartem došlo k jedné změně - Verstappen experiment nezopakoval a nasadil si středně tvrdou. Sainz velmi tvrdým manévrem uhájil vedoucí místo, za ním se rozlétly karbonové části předních spoilerů Péreze a Leclerca - ti dva se mezi zatáčkami Village a The Loop potkali navzájem, Leclerc pak při snaze vzít si pozici od Verstappena se otřel i o jeho vůz. Na rozdíl od Kanady ale koncovky obou křídel brzy odpadly. Nicméně Pérez si stěžoval na jízdní vlastnosti a v 6. kole musel do boxů k výměně křídla.
Sainz jr. v čele odolával stupňujícím se útokům Verstappena, až mu nakonec pomohl sám - v 10. kole mu před zatáčkou Becketts ustřelil vůz, Španěl musel mimo trať a na Hangar straight ho Holanďan s přehledem zdolal. Jenže už po dvou kolech vedoucí Red Bull zpomalil a obě Ferrari ho zdolaly. Příčinou byl nejspíš problém v oblasti levé strany vozu, možná při předchozím nájezdu na obrubník v Copse Corner. Zoufalý Max se vrátil na trať na šestém místě a po několika kolech hlásil do boxů: "Car is 100% broken."
V čele se tak usídlily oba vozy Ferrari, Leclerc dotáhl Sainze jr. a soustavně si stěžoval, že jeho kolega není dost rychlý. Faktem je, že se zezadu začal blížit Hamilton a pomalu se dostal na odstup necelých dvou vteřin. U Ferrari konečně zareagovali ve 21. kole odvoláním Sainze jr. do boxů. Leclerc pak držel Lewise na distanc, vyměnil pneu ve 25. kole a teď už se jenom čekalo, jak odpoví Hamilton. Jeho odstup činil nějakých 18,5 vteřiny, což by bylo při zajetí do boxů těsné. Nakonec Hamilton vydržel na trati až do 34. kola, jenže při výměně zaváhal mechanik u pravého předního kola a Lewisova zastávka se protáhla na 4,3 vteřiny.
Po čtyřech kolech se do potíží dostal Ocon a přes snahu přimět svůj vůz k poslušnosti zastavil před původními boxy. Na trať byl vyslán Safety car a do boxů se vrhlo téměř celé startovní pole: Sainz jr., Hamilton, Pérez, Alonso, Norris, Vettel, Verstappen, Schumacher, Magnussen, Ricciardo, Latifi - s výjimkou Vettela a Magnussena všichni nasadili nejměkčí směs. Restart na začátku 43. kola přinesl dva úžasné souboje mezi Leclercem (na starých tvrdých pneumatikách) a Sainzem jr., za nimiž si to rozdali Pérez a Hamilton. Zatímco Carlos dokázal soupeřům poodjet, Charles se bránil až do závěru 45. kola, kdy v zatáčkách Club došlo k tvrdému souboji. Nejdřív Pérez tak trochu mimo trať podjel Leclerca, vzápětí se při nájezdu na cílovou rovinku dostal za okraj i Leclerc a hned před ním byl i Hamilton. Monačan už pak pouze eliminoval škody a dokázal odolat útokům Alonsa. Pérez sice drobně stáhl Sainzův náskok, ale poslední dvě kola už neměl šanci ho dotáhnout. Španěl tak svou 150. Grand Prix mohl slavit hned dvakrát - včera prémiovým pole-position, dnes zapsáním do Zlaté knihy vítězů.
Verstappen se trápil a vůbec neměl šanci jakkoli odolávat pilotům, kteří se k němu přiblížili. Vrcholem jeho trápení byl závěrečný souboj s Mickem Schumacherem, který trval až k šachovnicové vlajce. Na rozdíl od předchozích kolapsů tentokrát Haas mohl slavit - oba vozy na bodech a syn sedminásobného mistra světa získal první body v kariéře.
Zcela opačné emoce vládly u týmů AlphaTauri, Alfa Romeo a Williams. Ačkoliv se Gasly i Cunoda vrátili do závodu, jejich vzájemný duel v 10. kole skončil v zatáčce Stowe vzájemnou kolizí. FIA ji nejdřív ohodnotila penalizací pro Cunodu, pak ale svůj verdikt zrevidovala a Japonec potrestán nebyl. Bohužel se však oba vozy propadly až na konec startovního pole. Barvy Alfy Romeo hájil Bottas a dlouho se pohyboval na rozhraní první a druhé desítky. Ale ani jemu pšenka nekvetla a defekt způsobil, že tým prožil černý víkend. Latiffi na zbylém Williamsu dokonce hájil po divokém začátku osmou příčku, ale postupně ho zdolávali piloti za jeho zády. To byl i případ obou Aston Martinů - Vettel po neúspěchu v kvalifikaci zajel výborný závod a v určité fázi sahal po sedmém místě - nakonec byl určitě spokojen s bodovým ziskem.
V průběžné klasifikaci se toho moc nezměnilo, v každém případě ale F1 opět jednou zažila drama až do samotného konce, což je dobrou pozvánkou na další, už následující víkend na rakouský Red Bull Ring.
Pozn.: Do celkového času vítěze není započítán čas od přerušení závodu po restart, jinak by tato hodnota byla 2:17.50,311.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.